Hej,
Har hus med källare med dränering från byggnadsåret 1973.
Vi rev ut träinredningen i ett av källarens rum för 1.5år sedan och putsade och målade källarväggen (silikatfärg).
Fanns salt/kristallutfällning på några ställen på väggen som skrapades bort.

Nu har silkatfärgen släppt på två ställen, nära golvet.Är det tecken på att vi behöver åtgärda dräneringen eller kan det bero på dålig silikatfärg?

Dränering, man kan inte måla bort fuktproblem. Silikatfärg kan förbättra det synliga, men fukten finns kvar dvs ingen problemlösare.

• Gilla
Luugen
  • Laddar…
Vad finns utanför de två ställen? Kanske du har läckage i hängränna eller ett stuprör som slutar för nära huset?
Eller andra anledningar som gör att det blir blött just där så som bakfall, någon växtlighet intill huset eller konstig takavrinning.
Du kan göra lite detektivarbete innan det är dags att dränera om.

Lerjord utanför med en stor sluttning mot huset. Sista metern är nogorunda plan så det är inte optimalt.

Att fukten visar sig nere vid golvet på källaren är åtminstone en indikation på dränering för den ska transportera bort vatten som finns här.
Men du kan ju spola i rör vid stuprör för att se att det rinner undan och om du har någon rens/fördelarbrunn kolla att det kommer vatten. Kommuner gör tester med färgämne för att se att vatten kommer och i rätt system, dvs spill kontra dagvatten.

Stuprännorna fördelar bara ut vattnet på gräsmattan på andra sidan huset och någon spolbrunn har jag ej funnit.
Området saknar anslutning till dagvatten så dränering är nog kopplat till stenkista eller till avloppsservicen.
Så det lutar nog till omdränering

Magnus E K
Men om väggen är rensad från organiskt material är det väl bara ett estetiskt problem att det blir lite färgsläpp? Har så i min källare på några ställen, även på en innervägg som jag antar att ingen omdränering skulle hjälpa mot?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.