Vi skrev på köpekontraktet till ett timmerhus byggt 1876 i förrgår! :)

Det är en småländsk tvåvånings mangårdsbyggnad på 180m2 i liggande timmer och stående panel, av typen parstuga med två murstockar och uteluftventilerad krypgrund/potatiskällare. Invändig isolering med 10cm mineralull och bytt till 3-glas isolerfönster. Det verkar ligga helt ett helt OK lager isolering på vinden, 50cm? Uppvärmning genom äldre typ av direktel-element, köksvedpanna och 3st kakelugnar. Huset ligger utanför Växjö i Småland (dock ej höglandet). Ventilation genom självdrag. Till mäklaren har man uppgett en driftskostnad på totalt 26000kr, men vi vet inte hur stor del av denna kostnad uppvärmningen står för och hur mycket ved man eldat. Tidigare ägare är ett par i 70-75-års åldern.

Eftersom huset blev ganska dyrt lutar vi åt vänta med konvertering till vattenburet och istället installera en rejäl luft-luftvärmepump på varje våning, som komplement till direktel och vedeldning. Då får man ju samtidigt kylning på sommaren.

Funderar på att komplettera luftvärmepumparna med en FLVP också... På Blocket hittar man ofta begagnade Nibe 310p för ca 15000kr. Kanske en sådan inte vore dum om man installerar F-ventilation och lägger golvvärme i badrummen, så får man billigt varmvatten på köpet också?

Är det någon som har några synpunkter på att värma ett gammalt hus med luft-luftvärmepump och möjligen en liten frånluftsvärmepump? Ska man välja två Nocria AWYZ14LB eller kanske de nya Mitsubishi-pumparna med bra COP vid -15? Några synpunkter på placeringen?

Försöker bifoga lite bilder, varav den andra är bottenvåningen inklusive innedelen och lite öppnare planlösning än det är nu!

/Pontus
 
  • Bottenvåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bottenvåning_värmepump1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi installerade en L/L värmepump i vårt 1800-talshus (2 plan + vind) i somras och kan bara konstatera nu att värmen inte kommer upp speciellt bra på övervåningen.
Planlösningarna i äldre hus är inte precis vad som rekommenderas för L/L pumpar!
Plan A är att sätta in en värmeförflyttare mellan våningarna på ett strategiskt ställe, plan B är att komplettera med en till L/L pump på övervåningen. Den pump vi har på nedervåningen är en Mitsubishi Q-heat floor 5,1.
 
Jag tror det blir så i vårt fall också! Det ser enligt planlösningen svårt ut att få luften att ta sig ut till hallen, runt hörnet och upp för trappan. I vårt fall fungerar det nog inte med någon fläktanordning heller, utan man ska nog satsa på två pumpar, en på varje våning. Att sätta pumpen över ytterdörren så att den blåser mot trappan är ju också omöjligt med tanke på den övriga planlösningen.

/Pontus
 
Vår planlösning är inte lika men om man höftar på ett ungefär så sitter vår L/L pump på den vägg i vardagsrummet som är vid matplatsen, kanske t.o.m. på väggen vid matplatsen. Det gör att nedervåningen värms bra, fram till hallen, men inte där, och inte uppför trappen.
Hade vi installerat pumpen nu så hade jag nog funderat på att ha den på motstående vägg, dvs. vid verandan, fast fortfarande i vardagsrummet. Då kan man rikta värmen ut mot hallen som kan leta sig uppåt (förhoppningsvis) samt ut i vardagsrummet. Att nedervåningen värms upp med den placeringen tror jag absolut, även köksdelen.

Ren hypotetiskt jämförelse mellan våra hus alltså...
 
Det var ju också en idé... Att sätta innedelen på den nedersta väggen i vardagsrummet, så man kan rikta ena halvan av luftflödet genom dörren till hallen och uppför trappan! Ska fundera på detta, men jag tror ändå att man bör sätta en pump på övervåningen också. Tack för intressanta synpunkter!

/Pontus
 
Vi bor i ett huss byggt 1901 och har installerat två L/L, funktionen kan jag inte klaga på, det funkar utmärkt ner tilll -15 innan vi börjar stötta med element.
Däremot pratade jag med nån som nämnde ventilationen-dom här gamla husen bygger ju på självdrag, och nu kör vi alltså med övertryck...vad det resulterar till i framtiden vet jag inte, och jag är inte säker på att jag vill veta. Bara för att vara på den säkra sidan är har vi som plan att konvertera tillbaka till vattenburet och vedeldat tillsammans med några kaminer.

Bara en tanke.
 
Har ni verkligen övertryck i huset?
Det känns ju så eftersom man har två innedelar som blåser ut stora mängder luft, men den tas ju inte utomhus utan luften som värms upp kommer ju från samma rum, dvs man cirkulerar runt luften men det blir inget något övertryck att tala om. Så länge ni inte har satt igen skorstenskanalerna borde ju självdragsystemet fungera åtminstone delvis och snarast skapa ett lätt undertryck. Med en varm murstock blir det ju såklart ännu bättre. Jag tror inte du behöver bekymra dig alltför mycket över att du trycker ut fukt i väggarna genom luft-luftvärmepumparna!

/Pontus
 
Nja, problemet i vårat fall är att dom flyttade huset på 70-talet, och vid det tillfället tog dom ur skorstenen och ersatte hela uppvärmningsystemet med direktel, tråkigt men....
Vi har iofs planerat att konvertera tillbaka till vattenburet och vedeldat, jag vet att många anser att det är inte värt tiden man lägger ner på vedhanteringen, men då jag är ledig från jobbet ungefär åtta månader/år och inte kan se att det kommer att bli nån förändring under mitt yrkesliv-ja, då kan jag ta den tiden det tar om jag ser till vad som skiljer rent kostnademässigt. Jag har samma lön oavsett om jag är på jobbet eller inte, så jag kan ju se det som att jag får betalt för vedhanterinngen om jag vill. ;-)
 
OK, men det kommer att bli en rejäl investering att konvertera till vattenburet och installera en bra kamin/panna. Hur och var ska du elda? Mest rationellt är ju en riktig vedpanna med stora ack-tankar. I mitt fall finns det redan en modern kökspanna och flera äldre kakelugnar, vilket ju är kanon. Kakelugnspannan, en typ av vattenmantlad kakelugn som man kan koppla till radiatorsystemet, är kanske en idé för dig, men jag vet inte hur kul det är att släpa in ved i vardagsrummet stup i kvarten! Och det är kanske en bra idé att behålla värmepumparna tills man vet hur kul man tycker det är att elda! :)

/Pontus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.