Målar om och har tagit ur eluttagen. Tog först bort säkringen och mätte, fick 18v AC. Är det i sin ordning? Jag har aldrig stött på fenomenet någon annanstans i huset och jag mäter med ett Fluke jag känner förtroende för

A Avarell_Dalton skrev:
Målar om och har tagit ur eluttagen. Tog först bort säkringen och mätte, fick 18v AC. Är det i sin ordning? Jag har aldrig stött på fenomenet någon annanstans i huset och jag mäter med ett Fluke jag känner förtroende för
kan vara inducerad spänning från angränsande kablage eller någon läckande drossel/ störfilter

• Gilla
Avarell_Dalton
  • Laddar…
Sådant händer. Det kan kapacitivt kopplas en svag ström mellan ledare som går parallellt om det är spänning på den ena men inte den andra. Ingenting att oroa sig för.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
När du säger det så var det flera kablar i en annan dosa än vad eluttagen behöver, kanske fanns spänning där. Tack!

A Avarell_Dalton skrev:
När du säger det så var det flera kablar i en annan dosa än vad eluttagen behöver, kanske fanns spänning där. Tack!
man bör iofs. vara lite vaksam. OM det finns spänning från en annan säkring i dosan. Så betyder det att du troligen har en tvåfas eller trefas grupp. Där man alltså kopplat ut ett enfas uttag från gruppen. Men man måste bryta samtliga säkringar som hör till den flerfasiga gruppen.

Beroende på vad mer som matas av den gruppen, så finns en risk för bakmatning av den brutna fasen. Du kan alltså få ström i den via en annan apparat som är kopplad på gruppen. Ex. om en termostat i ett elelement plötsligt slår till och vill värma. OM elementet är kopplat till en strömförande fas, men även den brutna fasen så kommer den brutna fasen plötsligt och utan förvarning att bli strömförande.

Du bör kontrollera om du har en två eller trefasdgrupp där till dosan.

• Gilla
  • Haha
avh67f och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du bör kontrollera om du har en två eller trefasdgrupp där till dosan.
Ja om jag förstår dig rätt så är det två- eller trefasuttag, spis, elradiator, värmepump eller liknande du menar. Köket som inte längre finns hade trefas för spisen men där är säkringarna ur. Det finns en värmepump som matas med trefas och en spis som matas med tvåfas (tror jag). Huset var tidigare två lägenheter så det finns en elcentral för ena lägenheten (den aktuella) och en central för den andra plus källaren. Det finns enbart enfasiga förbrukare i aktuell lägenhet men det kanske inte säger något med säkerhet?

Ja just ja, det finns ett garage med ett trefasuttag. Jag antar att alla elcentraler matas från efter huvudsäkringarna. Och så var det solcellerna också för att röra till det ännu mer

A Avarell_Dalton skrev:
Ja om jag förstår dig rätt så är det två- eller trefasuttag, spis, elradiator, värmepump eller liknande du menar. Köket som inte längre finns hade trefas för spisen men där är säkringarna ur. Det finns en värmepump som matas med trefas och en spis som matas med tvåfas (tror jag). Huset var tidigare två lägenheter så det finns en elcentral för ena lägenheten (den aktuella) och en central för den andra plus källaren. Det finns enbart enfasiga förbrukare i aktuell lägenhet men det kanske inte säger något med säkerhet?
Det finns ett par saker jag kommer på som kan ställa till det.

1. En trefasgrupp är uppdelad till tre enfasgrupper. När man bryter en av faserna och lossar nollan så finns en risk att nollan spänningssätts från en annan av lasterna. Detta borde inte vara aktuellt för dig eftersom du vad jag förstår bara tagit av locken från uttagen för att måla. Du har alltså inte kopplat bort något. Trefasgrupper som delas upp till tre enfasgrupper är inte jättevanligt. Det är exempelvis något man gör vid utanpåliggande installation för att inte få lika många kablar på väggen.

2. En trefasgrupp har blandat 230V- och 400V-laster. Exempelvis ett 400 elelement på samma grupp som ett vägguttag. Jag tror att detta är något som inte är tillåtet utan att man har en trepolig säkring. Det är i alla händelser något som brukar avrådas starkt från.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jo precis, det jag var uter efter är om du har en trefasgrupp (eller tvåfas) med utbruten enfas till ett uttag. Det kan finnas av olika anledningar. Men det väsentliga är att man bryter alla två/tre faserna innan man börjar jobba med ledningarna.

Som sagt inte jättevanligt, men man behöver vara ,medveten om det, ifall man börjar lossa trådar.

• Gilla
Avarell_Dalton
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo precis, det jag var uter efter är om du har en trefasgrupp (eller tvåfas) med utbruten enfas till ett uttag. Det kan finnas av olika anledningar. Men det väsentliga är att man bryter alla två/tre faserna innan man börjar jobba med ledningarna.

Som sagt inte jättevanligt, men man behöver vara ,medveten om det, ifall man börjar lossa trådar.
på nedervåningen tror jag att elektrikern använde gamla installationen för spisen och använde två faser till nya spisen och en till mikron men de går inte på samma proppskåp som det uttag jag talar om. Spelar det någon roll?

Aja, jag slog av huvudbrytaren när jag mätt upp uttaget. Jag gör samma sak igen nu när nya uttagen ska monteras.

Jag mätte upp uttaget efter installation och det gav 235V som övriga uttag där fenomenet inte finns. Lurigt att mäta direkt på kablarna så det fick bli så. Tack alla!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.