Hej, har läst fram och tillbaka då jag ska lägga in golvvärme på en hel nedervåning på ca 70kvm, var först inne på att fräsa men är lite skeptisk att försvaga konstruktionen då ja måste gå längst med golvbjälkarna till vissa rum eller måsta kapa upp golvspånet å lappa ihop eftersom..

600cc mellan golvbjälkar och så ligger en spik/limmad 22mm spånskiva på det.

Tanken som jag fått för mig är smidigast är att jag ska glesregla med 22x 95 borde bli 205mm cc? lägga i plåtar från lk 190mm 16mm slang, lumpapp och en 18mm spån på och tunt klickgolv/matta kommer detta leda till bra värmespridning? Och bli stabilt?
Vill inte gå hela vägen mot bjälkarna är sånt jobb att få bort befintliga golvspånet.. klarat bygghöjden som blir ca 24mm då jag räknat bort trägolvet på 18mm som ligger här nu.

Vore det inte enklare att lägga ut all golvvärmeslang direkt på spånet, sedan be någon firma flytspackla hela ytan och sen lägga ditt laminatgolv.
Eller flytspackla själv.
Blir ett stabilt och jämnt underlag med bra värmespridning för ditt laminat.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Vore det inte enklare att lägga ut all golvvärmeslang direkt på spånet, sedan be någon firma flytspackla hela ytan och sen lägga ditt laminatgolv.
Eller flytspackla själv.
Blir ett stabilt och jämnt underlag med bra värmespridning för ditt laminat.
Jo absolut men bra mycket dyrare.. men säkert bättre? lösningen som jag funderar på är det en dålig lösning?måste ja köra hög framlednings temp på slingorna eller är den allmänt bökig bara? Vill ju ha en härlig golvvärme känsla i golvet.. inte som vissa fått det att man känner var slingorna går i golvet

L
Inget fel i det som Peter2400 säger med flyta in slangarna , brukar vara bra , tycker nog att det ditt fall blir lite tunt med flyt då , värmespridningen kan bli lite dålig eftersom det är grunt .och bara trä under , det gör att värmen inte sprider sig riktigt i sidled
Med plåtar och det C/C som du tänker, har du en heltäckande värmeavgivning , kan du få en rand med isolering på sidorna om slangarna under plåten , så blir det ännu bättre ,
Lite snålt med plats där , men kan gå , det avgör du själv
Det med utgående värme , så är det lågtemp som gäller , max +45C annars mår slangarna illa .
Tror du kommer att ligga på ca +35C som max , om du inte bor på nordpolen .
Eftersom du har så kort C/C så ska tänka lite på att slangarna inte viker sig , dom kan göra det efter ett tag när dom blir lite varma
Ett tips , slangarna har ett s-k inbyggt minne och vill gå tillbaka , blir lite tjuriga att lägga och få dom kvar på plats , fyll slangen med varmvatten och slå en träplugg i ändarna , lägges med VV-vatten i , dom blir bra snälla då och ligger kvar till min 85 %
Är det mot yttervägg så lägger du början där i två rader först ( fram och tillbaka ) det är där det behövs mest värme , och går inåt i rummet
Tjudra inte upp dom i kurvorna , slangarna kommer att röra sig i längdled när värmen kommer till dom , samt att det """ kan """ bli lite knäpp när dom rör sig i plåtarna , men bara mest i början och slutet av värmesäsongen , bara gilla läget

Lite beroende på hur tunnt golv du har tänkt kan en variant vara att lägga 18 mm spånet direkt på befintligt undergolv och så fräsa i det nya. Och sen övergolv direkt på. Ungefär så har vi gjort. Då ryker dock alternativet att ha matta.

Tack liteavvarje för hela golvvärmebibeln :)

L
Bernieberg Bernieberg skrev:
Lite beroende på hur tunnt golv du har tänkt kan en variant vara att lägga 18 mm spånet direkt på befintligt undergolv och så fräsa i det nya. Och sen övergolv direkt på. Ungefär så har vi gjort. Då ryker dock alternativet att ha matta.

Tack liteavvarje för hela golvvärmebibeln :)
Ingen fara , det bjuder jag så gärna på , det finns en del att tänka på med GV-slang och nu kan andra få lite mer av tänk , inte fel om det kan vara till nytta :)

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Inget fel i det som Peter2400 säger med flyta in slangarna , brukar vara bra , tycker nog att det ditt fall blir lite tunt med flyt då , värmespridningen kan bli lite dålig eftersom det är grunt .och bara trä under , det gör att värmen inte sprider sig riktigt i sidled
Med plåtar och det C/C som du tänker, har du en heltäckande värmeavgivning , kan du få en rand med isolering på sidorna om slangarna under plåten , så blir det ännu bättre ,
Lite snålt med plats där , men kan gå , det avgör du själv
Det med utgående värme , så är det lågtemp som gäller , max +45C annars mår slangarna illa .
Tror du kommer att ligga på ca +35C som max , om du inte bor på nordpolen .
Eftersom du har så kort C/C så ska tänka lite på att slangarna inte viker sig , dom kan göra det efter ett tag när dom blir lite varma
Ett tips , slangarna har ett s-k inbyggt minne och vill gå tillbaka , blir lite tjuriga att lägga och få dom kvar på plats , fyll slangen med varmvatten och slå en träplugg i ändarna , lägges med VV-vatten i , dom blir bra snälla då och ligger kvar till min 85 %
Är det mot yttervägg så lägger du början där i två rader först ( fram och tillbaka ) det är där det behövs mest värme , och går inåt i rummet
Tjudra inte upp dom i kurvorna , slangarna kommer att röra sig i längdled när värmen kommer till dom , samt att det """ kan """ bli lite knäpp när dom rör sig i plåtarna , men bara mest i början och slutet av värmesäsongen , bara gilla läget
Okej du menar att ja fyller upp med vanlig isolering mellan reglarna å sedan spika fast plåtarna? Behövs den nåt plast här i mellan? Eller nånannanstans?

Törs jag gå 12mm spontad spån sen vinylklick på de 5mm?

Skulle gärna vilja känna hur den combon fungerar så ja inte får stora värmeförluster bor ju högt upp i landet är kallt rätt länge..

Ringde en försäljare på thermotec som rekommendera spårad cellplast drar ju iväg i pris lite där med men är säkert bra!

Spån > gles > plåt > slang > golvgips > (plast) > laminat.
Gips har bättre värmeöverföring än spån. Skulle försöka få till cc 150

max 45°C på slangarna stämmer inte. 60 grader har jag för mig.

Eller så kör du "gipsmetoden" >

Maxwells demon TotalControl skrev:
Spån > gles > plåt > slang > golvgips > (plast) > laminat.
Gips har bättre värmeöverföring än spån. Skulle försöka få till cc 150

max 45°C på slangarna stämmer inte. 60 grader har jag för mig.

Eller så kör du "gipsmetoden" > [media]
Okej kanske få bli så! Som du skrev för att få cc 150 då åker jag väll på att kapa plåtarna? Eller hur skulle du ha gjort vad för 22x70 regla då eller?

Har du testat gå på en sån konstruktion som du beskrev bra värme spridning?

Jag har bara kört minskad cc vid några fönsterpartier med 20 slang cc 200 i stället för 300.
kanske 1-2 m in i rummet. Då kapade jag plåten.
Gipsmetoden har jag inte upplevt själv. Läst på VP forum om det. Och det ska tydligen fungera väldigt bra. En vanlig metod i Finland tydligen.
Kan inte se att det inte skulle fungera bra. Flytspackel och gips har bra värmeöverföring.
Blir en semi tung konstruktion.

Om du har några planer att ha termostatdrift så skulle jag köra plåt och gles.

• Gilla
Load3d
  • Laddar…
Hej, bröt upp nå spånskivor på toan idag för att mäta isoleringen den mäter 220mm

Finns risken att man eldar åt kråken vid en golvvärmeinstallation?
Finns det risker att huset tar skada av värme i krypgrunden?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.