4 159 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
16A säkring för bubbelbad.
Jag har försökt läsa mej till detta, men inte fått något glasklart svar.
I mitt badrum finns en kopplingsdosa för tvättmaskin och torktumlare. Det finns 2 säkringar på 10A i skåpet och antar att det är två ledare som är dragna till dosan (1st dosa för fast inkoppling) i badrummet med 1,5kvadrat. En för tvättmaskin och en för torktumlare.
Ett bubbelbadkar som jag vill ha så står det att den skall säkras med 1 fas 16A. Effekt 2600W.
Kan jag byta ut säkringen (säkringarna) till 16A utan att ändra arean på kabeln? Egentligen borde väl 13A räcka eller?
Vad bör göras, ni som vet? Och nej, jag skall inte koppla in den själv.
I mitt badrum finns en kopplingsdosa för tvättmaskin och torktumlare. Det finns 2 säkringar på 10A i skåpet och antar att det är två ledare som är dragna till dosan (1st dosa för fast inkoppling) i badrummet med 1,5kvadrat. En för tvättmaskin och en för torktumlare.
Ett bubbelbadkar som jag vill ha så står det att den skall säkras med 1 fas 16A. Effekt 2600W.
Kan jag byta ut säkringen (säkringarna) till 16A utan att ändra arean på kabeln? Egentligen borde väl 13A räcka eller?
Det är nog fyra ledare i röret 2 fasledare +Nolla + skyddsjord.
Nej, du kan inte säkra 1,5 mm2 med 16 A som det troligtvis är dragit med.
En möjlighet är att dra i ytterligare en fasledare på 1,5 mm2 och göra en trefasgrupp. Att säkra med 13 A är ett gränsfall tillsammans med automatsäkringar. Risken för överhettning med 13 A säkring ju inte så stor med fast ansluten utrustning som har känd effekt och en ström på c:a 11,5 A.
Men det något som måste räknas på med hänsyn till förimpedans och förläggningssätt m.m. Sedan är en jordfelsbrytare 30 mA en självklarhet samt gärna en trepolig automatsäkring
Nej, du kan inte säkra 1,5 mm2 med 16 A som det troligtvis är dragit med.
En möjlighet är att dra i ytterligare en fasledare på 1,5 mm2 och göra en trefasgrupp. Att säkra med 13 A är ett gränsfall tillsammans med automatsäkringar. Risken för överhettning med 13 A säkring ju inte så stor med fast ansluten utrustning som har känd effekt och en ström på c:a 11,5 A.
Men det något som måste räknas på med hänsyn till förimpedans och förläggningssätt m.m. Sedan är en jordfelsbrytare 30 mA en självklarhet samt gärna en trepolig automatsäkring
Det hjälper ju inte att dra fram 3X1,5mm2 10A till en enfasmotor som kräver 16A. Omdragning till minst tre ledare (fas, nolla och jord) på 2,5 mm2 och avsäkring på 16A bör göras. Man ska rätta sig efter fabrikantens anvisningar.
Man måste ta hänsyn till strömvärdet för kabeln också. I detta fall är det FK 1,5mm2 i rör. Strömvärdet hamnar väl runt 11A om jag inte har fel.
Kan någon mer invigd på området rätta?
Räknar så sällan på det, kopplar bara som konstruktören sagt o ritat...
Kan någon mer invigd på området rätta?
Räknar så sällan på det, kopplar bara som konstruktören sagt o ritat...
Jo det måste man alltid. Det var det jag menade med förläggningssätt. Då får man fram ett korrigerat strömvärde med hänsyn till omgivningstemperatur och ev flerkabelförläggning m.m.DjAlbert skrev:
Används dosan till någonting nu?kleppan skrev:Jag har försökt läsa mej till detta, men inte fått något glasklart svar.
Om inte, byt trådarna till 3*2,5 och säkra 16A.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 477 inlägg
Instämmer, det är det bästa.
Skulle det vara krångligt att byta ledarna så finns det en god chans att det går att behålla 1.5mm² och byta dvärgbrytare till en C13A. Det ska räcka precis till badet. En elektriker behöver kontrollera utlösningsvillkoret och belastningsförmågan. Är gruppledningen under 10 meter och inte ligger inbäddad mitt i isoleringen (hur man nu tar reda på det..) så går det, på håret.
Skulle det vara krångligt att byta ledarna så finns det en god chans att det går att behålla 1.5mm² och byta dvärgbrytare till en C13A. Det ska räcka precis till badet. En elektriker behöver kontrollera utlösningsvillkoret och belastningsförmågan. Är gruppledningen under 10 meter och inte ligger inbäddad mitt i isoleringen (hur man nu tar reda på det..) så går det, på håret.
Liknande trådar
-
Försäkring, hyra ut attefallshus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kan man ta 2 sladdar från olika uttag och 10A säkringar och koppla ihop för att driva 16A verktyg
El -
Varför elkassett 13kW på 16A gruppsäkringar?
El -
Byta säkring för ugn från 16A till 20A?
El -
16A säkring till spis/ugn = för lågt? Dolt fel?
Juridik