Hejsan!
Jag har idag en gammal undercentral (UC) vilken är avsäkrad med 10A, tre faser, nolla och jord.
Sedan finns det en matning till som går direkt till elementmatningen, här är det också tre ledare för faser samt en nolla och jord. Allt på 1,5mm2. Den sistnämnda är alltså avsäkrad i huvudcentralen (HC), dvs samma som matning till UC.

Nu ska UC bytas ut och min fråga är om jag kan göra en matning till UC på 16A om jag paralellkopplar 2x1,5mm2 för respektive fas samt nolla och jord.

Teoretiskt blir det då 3mm2 per fas vilket borde vars ok. Vad tänker ni??

Jag har inte möjlighet att dra ny matning men skulle gärna vilja få in elementen på samma UC där det kommer finnas jordfelsbrytare.

Värmen i huset bör inte ligga under jordfelsbrytaren om det bara finns en. Kan lösa ut av väldigt enkla saker som fukt i en utelampa och huset kan riskera att förfrysa på vintern om man är bortrest. Bättre med fast installerade 400 V radiatorer av god kvalitet. Vill man kan sätta dit en egen jfb på 300 mA för brandskyddet runt radiatorerna.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
J Josth skrev:
Värmen i huset bör inte ligga under jordfelsbrytaren om det bara finns en. Kan lösa ut av väldigt enkla saker som fukt i en utelampa och huset kan riskera att förfrysa på vintern om man är bortrest. Bättre med fast installerade 400 V radiatorer av god kvalitet. Vill man kan sätta dit en egen jfb på 300 mA för brandskyddet runt radiatorerna.
UC matar bara övervåningen med sovrum och badrum. Inget ute alls.
Elementen är 2-fas där höljen är jordade och därav bra med jordfelsbrytare.

Men vill gärna ha svar på frågan även om förslag på alternativa lösningar är intressant också. 😊

Redigerat:
Kan parallellkoppla två 1,5kvmm är ju klart att man kan, men om man får enligt föreskrifter är en annan sak... Det är inte lämpligt då olika längder eller olika anslutningar kan göra att ena tråden tar en större belastning.

Kanske bättre alternativ och se om det kan vara ett alternativ att köra 3x13A på din 1,5kvmm?

anders07 anders07 skrev:
Kan parallellkoppla två 1,5kvmm är ju klart att man kan, men om man får enligt föreskrifter är en annan sak... Det är inte lämpligt då olika längder eller olika anslutningar kan göra att ena tråden tar en större belastning.

Kanske bättre alternativ och se om det kan vara ett alternativ att köra 3x13A på din 1,5kvmm?
Ja, precis, att det går gör det ju men input som ex olika längd och vad det kan göra är jj intressant input.
Dock går båda exakt samma sträckning, så längd bör vara nära varandra.

Kanske borde förtydligat att det är mer hur det är enligt rådande lagstiftning.

K Kallakatten skrev:
Ja, precis, att det går gör det ju men input som ex olika längd och vad det kan göra är jj intressant input.

Det är alltså inte OK enligt elsäkerhetsföreskrifterna!

• Gilla
Kallakatten
  • Laddar…
K Kallakatten skrev:

Som jag har uppfattat det så får man enligt reglerna inte parallellkoppla och utnyttja att det blir "dubbla arean" med så klena dimensioner. Jag tror att det utnyttjas med diverse omräkningstabeller i vissa fall med väldigt höga strömmar, typ 100A och mer. Det är knappast något en elektriker skulle göra.

• Gilla
Kallakatten och 1 till
  • Laddar…
A
Det finns nog inget i ss 436 40 00 som hindrar det förutom att åtgärder ska vidtas så det blir bra och säkert däremot har man satt in en grön ruta med kommentar i hb 444 som inte rekommenderar det.

Parallellkoppling av ledare bör undvikas när ledararean är mindre än vad som anges i
tabell 523:1.

Det som anges där är minst 95 mm2 cu för detta fall.

Elradiatorer behöver inte skyddas av jordfelsbrytare. Så om det bara var därför så kan du nog sitta lugnt i båten som det är 🙂

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
får man enligt reglerna inte parallellkoppla
OK, jag får väl byta får till bör.

A
Det uppstår vissa problem vad som händer vid ett fel i kretsen och var man placerar skydden. Är kabeln skyddad varhelst felet inträffar?

Jag tycker det är klurigt i alla fall.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.