Får man ha ett vanligt enfas elluttag säkrat med 16A?

kolla märkningen på uttaget................de flesta nyare uttag är godkända för 16A

Ja, mina Eljo Senso har 16A märkström.

Det måste väl vara 2,5 mm2 kabel också för 16 A.

Lidman skrev:
Det måste väl vara 2,5 mm2 kabel också för 16 A.
stämmer bra de

jag har för mej att man kunde säkra 1,5mm2 med 16A vid förläggning med utanpåliggande kabel, eller minns ja fel?

Alttså rent krasst så finns det inga "säkra areor för användning vid den o den strömmen" Det krävs att man dimenionerar enligt ss 4241424 samt ss 4241406 vid all installation. Vid normala villa installationer brukar man dock ryggmärgsmässigt installera 1,5 för 10A o 2,5 för 16 A. Men det är livsfarligt att säga att man alltid kan tillämpa den o den arean på ett forum som detta då det riktar sig till lekmän. En duktig elektriker känner liksom på sig när det krävs mer utförliga beräkningar än att bara gå på ryggmärgskänslan.

Erik_D skrev:
Men det är livsfarligt att säga att man alltid kan tillämpa den o den arean på ett forum som detta då det riktar sig till lekmän.
man får väl hoppas att dom är lite mer än lekmän om dom pular me el :surprised:

Är dom mer än lekmän finns väl ingen anledning att fråga?

Jobbar inte själv med el (iaf inte denna sorten). Och den infon man får här ska man alltid ta för vad den är. Tips från en annan till en annan. Då ingen här som inte har behörighet får koppla in en sådan ledning så skulle den som gör detta kolla om det är rätt grejer som finns i anlägningen innan inkoppling. Jag hämtar massor av info för att slippa stå en fågelholk när elektrikern ska göra jobbet och frågar om någonting. Har man bra på fötterna så kan man även ställa honom till svars för ev felaktiga saker som även en behörig gör ibland.

Jag var mest nyfiken eftersom jag själv aldrig sett mer än 10A till ett enfasuttag men när jag skulle köpa en vinkelslip nyligen försökte butiken kränga en på 2500W och jag har sett även 2600W. Utan mjukstart! Jag undrar hur många som kommer hem med en sådan och sedan proppar in spik i säkringshållaren när de till slut kommer på varför säkringen går hela tiden. :-/

(Jag köpte en på 2100W.)

Det är för sånna behov man hare ett kombinerat 1 och 3 fas uttag alternativt en tre till enfasadapter ;)

I nya förrådet/verkstaden blir det enbart 16A på uttagen

mats_o skrev:
Det är för sånna behov man hare ett kombinerat 1 och 3 fas uttag alternativt en tre till enfasadapter ;)

I nya förrådet/verkstaden blir det enbart 16A på uttagen
Du har väl sett till att det bryter trefasigt vid jordfel på kombinationsuttagen? Annars har du en potentiell säkerhetsrisk vid användade av både trefas och enfas på samma grupp!

Hej
1-fas 16 amp är ok i fast installation
men inte i en stickpropp där är det 10-amp som gäller

Som tumregel
0,75 mm2 6-amp
1,5mm2 10-amp
2,5mm2 16-amp

Jag skulle vilja ha 16 A till mitt motorvärmaruttag som skall dras inom kort till husväggen. Annars går det ju inte att två bilar kör både motor- och kupévärmare samtidigt och det kan ju behövas ganska ofta här uppe i norr.

Är detta inte tillåtet eller? Jag har förberett med 2,5 mm2 kabel o allt.

// Lidman

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.