970 läst · 2 svar
970 läst
2 svar
15 mm Björkplywood till köksstommar ?
Medlem
· Södra Dalarna
· 277 inlägg
Jag har tittat alldeles för mycket på youtube senaste tiden inför mitt bygga av platsbyggt kök nu i sommar. Det vanligaste verkar vara att dom bygger i ¾” björkplywood vilket motsvarar 19 mm plywood här hemma. Som alla vet är det lite svårt att få tag på björkplywood sedan några år men har hittat upp till 15 mm björkplywood till ”bra” pris och funderar på om ni tror det blir för klent till stommarna. (Det är bara underskåp i köket 5,6 meters längd mot en vägg och köket blir helt platsbyggt dvs inte lådor som sedan monteras ihop utan allt som en enhet som monteras på plats)
Kanske kan limma ihop några till 30 mm för bärande mellanväggar och använda 15 mm till botten, topp och bakstycke?
Lådorna till köket tänkte jag bygga i 15 mm + 6 mm botten och med Blum skenor så vore smidigt att kunna beställa 15 mm + 6 mm till allt…
Alternativet är ju limträ eller MDF som flera byggt med här inne på forumet, men limträ känns inte lika formstabilt som plywood och MDF känns inte lika hållbart över tid (även om allt ska målas med linoljefärg)
Vad tror ni överanalyserar jag allt och 15mm är fullt tillräckligt?
Kanske kan limma ihop några till 30 mm för bärande mellanväggar och använda 15 mm till botten, topp och bakstycke?
Lådorna till köket tänkte jag bygga i 15 mm + 6 mm botten och med Blum skenor så vore smidigt att kunna beställa 15 mm + 6 mm till allt…
Alternativet är ju limträ eller MDF som flera byggt med här inne på forumet, men limträ känns inte lika formstabilt som plywood och MDF känns inte lika hållbart över tid (även om allt ska målas med linoljefärg)
Vad tror ni överanalyserar jag allt och 15mm är fullt tillräckligt?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 612 inlägg
Poppelplywood är ett fullgott alternativ om du vill hålla ner priset.
https://www.calexicowood.se/poppelplywood
https://www.calexicowood.se/poppelplywood
Köksskåp brukar ju vara gjorda av 16 mm spånskiva. Formstabiliteten tror jag inte är den största frågan för skåpstommarna. Delarna hindrar varandra från att vridas. Därför tror jag att det fungerar utmärkt både med limträ och 15 mm plywood förutsatt att det inte är en riktigt skräpig kvalitet. MDF håller säkert för belastningen den också. Men den brukar ofta bli vattenskadad och ful med tiden.