4 494 läst · 11 svar
4k läst
11 svar
14 år gammal bastu måste rivas
På konsumentens sida
· 3 108 inlägg
Högsta instans beslutar att bastu måste rivas, men husägaren säger att kommunen muntligt hade godkänt placeringen.
Du kan läsa artikeln här: 14 år gammal bastu måste rivas
Du kan läsa artikeln här: 14 år gammal bastu måste rivas
Plan- och bygglagen säger:
Preskriptionstiden för olovligt byggande är tio år. Detta innebär att byggnadsnämnden inte får besluta om ett föreläggande för att något är byggt utan bygglov, om det har förflutit mer än tio år sedan det olovliga byggandet skett.
Jag undrar bara hur de i detta fallet kunde köra över lagen?
Preskriptionstiden för olovligt byggande är tio år. Detta innebär att byggnadsnämnden inte får besluta om ett föreläggande för att något är byggt utan bygglov, om det har förflutit mer än tio år sedan det olovliga byggandet skett.
Jag undrar bara hur de i detta fallet kunde köra över lagen?
Moderator
· Stockholm
· 52 273 inlägg
Den ligger tydligen inom strandskyddat område, utanför tomtplatsen. Därmed gäller rivning.
Han hävdar att han fått tillstånd, det är ju då knappast giltigt, ens om han hade haft det skriftligen, kommunen kan inte godkänna brott mot strandskyddet. Men kan han bevisa att han hade tillstånd från kommunen så kan kommunen troligen bli skadeståndsskyldiga nu.
Han hävdar att han fått tillstånd, det är ju då knappast giltigt, ens om han hade haft det skriftligen, kommunen kan inte godkänna brott mot strandskyddet. Men kan han bevisa att han hade tillstånd från kommunen så kan kommunen troligen bli skadeståndsskyldiga nu.
14 år gamalt. Har de byggnadskontoret som godkände detta inte orkat lyfta på röven och åk ut för att göra själva slutbesikningen. Dom ska väl göra det på alla projekt ?
Gör upp en ny grund snabbt på rätt plats och ring dit en kranbil för att flytta den. Trist att behöva riva menar jag.
Gör upp en ny grund snabbt på rätt plats och ring dit en kranbil för att flytta den. Trist att behöva riva menar jag.
Den är inte placerad på någon annans tomt, utan på hans egna fastighet, men inte på den delen av fastigheten som utgör tomtplatsen (den hemfridszon som skapas av huvudbyggnaden) utan längre bort från huset på en del där strandskydd gäller.martin43 skrev:
Har en tomt som till hälften ligger närmre än 100 meter från strand. Trodde att jag inte fick bygga närmre än 100 meter från strand. Blev glatt överraskad när kommunen informerade att jag fick bygga var som helst på tomten (ej prickmark). Om tomten redan är bildad är den undantagen strandskyddet Nu står där ett helt färdigt o godkännt fritidshus 80 meter från strand.
Liknande trådar
-
Bedömning fallrisk gammalt körsbärsträd
Häckar, Buskar & Träd -
Jordkällare eller gammal dagvattenbrunn?
Vatten & Avlopp -
Hur effektiv är en 14 år gammal luft-luft värmepump?
Värmepumpar -
Hur effektiv är en morden LVVP jämfört med en 14 år gammal
Värmepumpar -
143 år gammalt hus blir totalrenoverat
Socialt & Projekt