Högsta instans beslutar att bastu måste rivas, men husägaren säger att kommunen muntligt hade godkänt placeringen.

Du kan läsa artikeln här: 14 år gammal bastu måste rivas

Borde det inte vara preskriberat?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Borde det inte vara preskriberat?
Om det tex gäller strandskydd finns ingen preskriptionstid.

• Gilla
Beckborg
  • Laddar…
Låg denna bastu vid en strand?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Plan- och bygglagen säger:
Preskriptionstiden för olovligt byggande är tio år. Detta innebär att byggnadsnämnden inte får besluta om ett föreläggande för att något är byggt utan bygglov, om det har förflutit mer än tio år sedan det olovliga byggandet skett.

Jag undrar bara hur de i detta fallet kunde köra över lagen?

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
K
Om man följer länken till original artikeln så kan man läsa att det var vid en strand.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Den ligger tydligen inom strandskyddat område, utanför tomtplatsen. Därmed gäller rivning.

Han hävdar att han fått tillstånd, det är ju då knappast giltigt, ens om han hade haft det skriftligen, kommunen kan inte godkänna brott mot strandskyddet. Men kan han bevisa att han hade tillstånd från kommunen så kan kommunen troligen bli skadeståndsskyldiga nu.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
14 år gamalt. Har de byggnadskontoret som godkände detta inte orkat lyfta på röven och åk ut för att göra själva slutbesikningen. Dom ska väl göra det på alla projekt ?

Gör upp en ny grund snabbt på rätt plats och ring dit en kranbil för att flytta den. Trist att behöva riva menar jag.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Olovligt byggt är en sak, men om man placerar en byggnad på någon annans tomt (som i detta fallet)? Rimligen kan man inte komma undan efter tio år med det?

Det hade väl varit smartare att blåneka, så hade kommunen fått böterna istället?

-”Den där bastun? Inte en aaaaaning om vems det är.”

martin43 martin43 skrev:
Olovligt byggt är en sak, men om man placerar en byggnad på någon annans tomt (som i detta fallet)?
Den är inte placerad på någon annans tomt, utan på hans egna fastighet, men inte på den delen av fastigheten som utgör tomtplatsen (den hemfridszon som skapas av huvudbyggnaden) utan längre bort från huset på en del där strandskydd gäller.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Har en tomt som till hälften ligger närmre än 100 meter från strand. Trodde att jag inte fick bygga närmre än 100 meter från strand. Blev glatt överraskad när kommunen informerade att jag fick bygga var som helst på tomten (ej prickmark). Om tomten redan är bildad är den undantagen strandskyddet Nu står där ett helt färdigt o godkännt fritidshus 80 meter från strand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.