Vi ska riva en vägg i köket där kyl, frys, mikro och inbyggnadsugn (de två sista med 16A) finns och flytta dem till en annan väg som bara har elkontakter på 10A. Jag behöver fyra nya eluttag på nya väggen.
Jag har haft två elektriker på plats för bedömning av jobbet och dess kostnad
1. Den ena säger att man måste dra en ny utanpåliggande 16A ledning som inte blir så snyggt utan får gå via taket.
2. Den andra säger att han kan dra en 13A genom befintliga elrör och sedan skapa utanpåliggande dragningar och kontakter samt installera fyra nya uttag längs väggen (Pris ca 7.500 kr).
Är det ok förslag ?
Plan 2 blir ju estetiskt snyggast då vi inte ser några nya dragningar längs taket. Men är det ok att blanda 10A och 13A och räcker det för Mikro och inbyggnadsugn ? Vet inte om han tänkt att kyl/frys även ska gå på den eller på den vanliga 10A.
Jag har haft två elektriker på plats för bedömning av jobbet och dess kostnad
1. Den ena säger att man måste dra en ny utanpåliggande 16A ledning som inte blir så snyggt utan får gå via taket.
2. Den andra säger att han kan dra en 13A genom befintliga elrör och sedan skapa utanpåliggande dragningar och kontakter samt installera fyra nya uttag längs väggen (Pris ca 7.500 kr).
Är det ok förslag ?
Plan 2 blir ju estetiskt snyggast då vi inte ser några nya dragningar längs taket. Men är det ok att blanda 10A och 13A och räcker det för Mikro och inbyggnadsugn ? Vet inte om han tänkt att kyl/frys även ska gå på den eller på den vanliga 10A.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 986 inlägg
Börja med utrustningen. Vad står det på märkskylten? 13 motsvarar ca 3 kW. Drar något vitvara mer än så då krävs en 16 A ledning med 2.5 mm².
Vad är det för dolda rör som finns tillgängliga. 16 eller 20 mm? Många böjar? Det styr hur många FK 2.5 som kan dras i. Antalet rör? Behöver samtliga fyra vitvaror matning? Det går att dela på en trefasgrupp även om det inte är optimalt.
Är det dvärgar eller smältsäkringar i centralen? 13 A och 1.5 mm² funkar bara med dvärg.
Vad är det för dolda rör som finns tillgängliga. 16 eller 20 mm? Många böjar? Det styr hur många FK 2.5 som kan dras i. Antalet rör? Behöver samtliga fyra vitvaror matning? Det går att dela på en trefasgrupp även om det inte är optimalt.
Är det dvärgar eller smältsäkringar i centralen? 13 A och 1.5 mm² funkar bara med dvärg.
Alternativ 2 syftar nog till att det befintliga röret rymmer en kabel på 1,5 mm2 ledararea. Att ha 13A på en 1,5mm2 kabel brukar gå bra, vi är här generösa och antar att elektrikern räknat på det. Sedan har han en separat kabel för uttagen, desa är säkrade till 10A och använder också 1,5mm2 kabel.
Alternativ 1 vill ha utanpåliggande kabel för om han ska säkra upp till 16A måste han dra en 2,5mm2 kabel, denna är avsevärt mycket grövre än en 1,5mm2 och då får han nog inte plats med båda kablar i röret.
Frågan om det räcker med 13A är "ja, förmodligen". Det beror på vilken effekt du har på ugnen. Ohms lag säger oss att ström = effekt/spänning. Jag förutsätter här att den är kopplad på minst två faser (400V), så för att komma upp i 13A ("proppen går") skulle vi behöva 13A = 5200W / 400V. De flesta inbygnadsugnar verkar ligga mellan 2000-3500 W, så ni borde klara er på dessa 13A. Lovar dock inte att ni kan köra ugnen och mikron samtidigt, men har svårt att tänka mig att en mirko drar så saftigt, de brukar väl ligga runt 800-1000W.
Alternativ 1 vill ha utanpåliggande kabel för om han ska säkra upp till 16A måste han dra en 2,5mm2 kabel, denna är avsevärt mycket grövre än en 1,5mm2 och då får han nog inte plats med båda kablar i röret.
Frågan om det räcker med 13A är "ja, förmodligen". Det beror på vilken effekt du har på ugnen. Ohms lag säger oss att ström = effekt/spänning. Jag förutsätter här att den är kopplad på minst två faser (400V), så för att komma upp i 13A ("proppen går") skulle vi behöva 13A = 5200W / 400V. De flesta inbygnadsugnar verkar ligga mellan 2000-3500 W, så ni borde klara er på dessa 13A. Lovar dock inte att ni kan köra ugnen och mikron samtidigt, men har svårt att tänka mig att en mirko drar så saftigt, de brukar väl ligga runt 800-1000W.
På den väggen dit kyl/frys/micro/ugn ska flyttas finns bara ett eluttag i kanten. Detta vill vi ha kvar oanvänt. Alltså behövs fyra nya eluttag för enheterna.A avh67f skrev:
Micron har följande info i rödmarkerad ruta
![Bild av specifikationstabell för mikrovågsugnar QN 4021 och QN 4039, med QN 4039 markerad i rött. Visar spänning, effekt, volym och vikt.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/831/831098-86c741e1df0478783ba8746a4904970f.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggnadsugnen är svår att hitta uppgifter om men det står på dekalen max 3.5kw.
Dock ska vi ju renovera köket och då köpa helt nya vitvaror så detta är bara en tillfällig lösning för att få en öppen planlösning.
![Planritning av kök med markerad röd linje som visar placering för nya eluttag.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/831/831099-0636514159f4fcbd20dec789c5d27ed7.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 986 inlägg
Ska köket renoveras så lutar jag åt första elektrikern - ny ledning. Om du med tillfällig lösning menar att befintliga vitvaror är ska bytas så bör man nog dimensionera dem för vad de brukar ha för max effekt. Jag förordar därför tre nya ledningar. En 16 A till ugnen, en 10 A mikron och en 10 till kylfrys plus uttaget och belysningen.
Den där gruppen som matar belysning och uttag på väggen dit allt ska flyttas verkar även mata några uttag ovan bänkskiva eller vad det är på högra sidan.
Kanske är olämpligt att koppla in alltför mycket mer utrustning på den gruppledningen.
Kanske är olämpligt att koppla in alltför mycket mer utrustning på den gruppledningen.
Klicka här för att svara