Jag har haft ett fritidsbatteri på underhållsladdning och upptäckte att det bildats avlagringar vid den negativa polen. Vid närmare undersökning så verkar själva batteriterminalen vara opåverkad, men krokodilklämman på laddaren (ctek) har helt "smält" kemiskt, se bild. Vad beror detta på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har du en beskrivning på vad som hänt och hur du rengör och motverkar det:
https://www.continentalbattery.com/blog/how-to-clean-battery-corrosion-and-what-causes-it
https://www.continentalbattery.com/blog/how-to-clean-battery-corrosion-and-what-causes-it
Tack, jag hade googlat och sett denna typ av info innan. Men det fokuserar mycket på terminalen, som i mitt fall verkar vara helt oskadd, och på bilbatterier som ju är anslutna hela tiden med en annan typ av klämmor.Dowser4711 skrev:
Om jag omformulerar min fråga lite: Kan man inte ha ett batteri på underhållsladdning på detta sätt (detta är som en del av beredskap)? Eller var det bara en kass klämma på min laddare (den är halvvägs genomfrätt...)? Eller är det bara att acceptera och gå vidare och byta krokodilklämmor på laddaren när de ger upp?
Om du läser på lite om bakgrunden/orsaken till det hela så är det helt enkelt elektrolysen som sker i batteriet när det laddas som avger lite vätgas, som tas upp av luften, tillsammans med luftfuktighet, föroreningar etc. så bildas avlagringarna som fräter på dina klämmor.
Det du behöver göra är att ta bort något ur ekvationen.
Vissa fritidsbatterier har en slang för "avluftning" som du kan leda iväg någonstans där det inte gör något att det kommer. Då slipper du problemet, om övriga lock är täta.
Du kan även se till att luften är torr och ren så att det inte uppstår någon oxid på grund av det.
Det tredje alternativet är att det inte ska finnas något för salterna att binda till. då behöver du skydda kontakterna från den fuktiga luften som blandats med gasen från batteriet. Polfett är välbeprövat och en enkel metod för det. Man kan givetvis ha någon annan lösning för att skärma av anslutningarna eller gjuta in dem i något.
Själv skulle jag nog inte göra det krångligare än att smeta på lite polfett och vara nöjd.
Du behöver inte göra det krångligare än så.
Dvs, gör rent din klämma ordentligt och se sedan till att skydda dem med något av alternativen ovan.
Det du behöver göra är att ta bort något ur ekvationen.
Vissa fritidsbatterier har en slang för "avluftning" som du kan leda iväg någonstans där det inte gör något att det kommer. Då slipper du problemet, om övriga lock är täta.
Du kan även se till att luften är torr och ren så att det inte uppstår någon oxid på grund av det.
Det tredje alternativet är att det inte ska finnas något för salterna att binda till. då behöver du skydda kontakterna från den fuktiga luften som blandats med gasen från batteriet. Polfett är välbeprövat och en enkel metod för det. Man kan givetvis ha någon annan lösning för att skärma av anslutningarna eller gjuta in dem i något.
Själv skulle jag nog inte göra det krångligare än att smeta på lite polfett och vara nöjd.
Du behöver inte göra det krångligare än så.
Dvs, gör rent din klämma ordentligt och se sedan till att skydda dem med något av alternativen ovan.
Tack!
Liknande trådar
-
GDR12V-110 lossa hjulmuttrar?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Ersätta 12V-transformator för halogenspottar med trafo för LED-spottar
El -
UPS/reservkraft cirk-pump 12v/240v med laddare
Ved, Pellets, Flis -
USB-laddare från 12V blyack?
Teknik -
Bosch GSR 12v-15 m 2 batterier och laddare - Linköping
Säljes, Uthyres & Skänkes