Hej!

Håller på att renoverar ett hus från -49 med bjälklag i betong. Mätte på radiatorerna idag och såg att vissa är anslutna till 20mm och vissa till 12mm. Nu ska vi lägga golvvärme i nästan alla rum och undrar om man kan lägga 12mm överallt och sedan ha någon typ av övergång till 20mm i dom rum där det finns? Anledningen till att jag vill ha 12mm är bygghöjden så att man slipper bila upp bjälklaget. Förlorar man mycket på att ha 12mm istället för 20? Såg i www.rinkabyror.se katalog att dom har ett system som heter push 12. Men anslutningarna till centralen är 20mm. Någon som har erfarenhet av detta system?

Mycket tacksam för svar!

Jag antar att anslutningen för slangen är 12 mm på en Push 12, sedan vad rören in till Pusch:en har spelar nog ingen roll, blir väl lite olika kopplingar hur som helst. Men ska du använda det befintliga rörsystemet för att köra ut vattnet för golvvärmen, eller ?

Vi har källare under huset, så tanken är väl att kapa av befintliga rör till radiatorerna och sedan lägga "ändarna" på golvvärmeslingorna genom dessa hål. Och sedan då ansluta slingan till dom kapade radiatorrören i källartaket. Givetvis sitter centralen också inkopplad där någonstans. Jag undrar bara om detta går att genomföra? Alltså om ett 12mm system är kompatibelt med ett 20mm?

Gutte skrev:
Vi har källare under huset, så tanken är väl att kapa av befintliga rör till radiatorerna och sedan lägga "ändarna" på golvvärmeslingorna genom dessa hål. Och sedan då ansluta slingan till dom kapade radiatorrören i källartaket. Givetvis sitter centralen också inkopplad där någonstans. Jag undrar bara om detta går att genomföra? Alltså om ett 12mm system är kompatibelt med ett 20mm?
hur har du tänkt att lufta golvslingorna om anslutningarna går ner i källaren??????

Bra fråga ??? ??? ???

Har inte tänk så långt att det kunde bli problem med det. ;D

Är ganska grön på golvvärme ( renovering över huvudtaget ) så kom gärna med tips och ideer om hur man kan/bör göra.

Går det att lägga golvärmerör direkt på bjälklaget eller måste man isolera osv innan? Har man 12mm så såg jag någonstans att man kunde lägga gipsremsor som var 150mm breda och sedan lägga slangen mellan dessa. Någon som har erfarenhet av det?

Gutte skrev:
Bra fråga ??? ??? ???

Har inte tänk så långt att det kunde bli problem med det. ;D

Är ganska grön på golvvärme ( renovering över huvudtaget ) så kom gärna med tips och ideer om hur man kan/bör göra.

Går det att lägga golvärmerör direkt på bjälklaget eller måste man isolera osv innan? Har man 12mm så såg jag någonstans att man kunde lägga gipsremsor som var 150mm breda och sedan lägga slangen mellan dessa. Någon som har erfarenhet av det?

Hörrrududu.....om du börjar med att läsa allt som är skrivet om golvvärme här på forumet så tror jag många frågetecken kan rätas ut. Sök på golvvärme, pex, Wirsbo, glespanel så hittar du nog en del.

1. Surfa till Wirsbo och läs anvisningen om olika förläggningsprinciper. Där står allt du behöver veta om det.
2. Om du skall använda 12 eller 20mm rör har inget med befintliga rörsystem att göra. Ska du lägga golvvärme hela huset föreslår jag att du lägger 20mm rör. Det blir väääldigt många slingor annars (flera i varje rum). Den extra bygghöjden skulle jag välja att leva med....

3. Du "skall" ha ett fördelningsblock per våning.

pict544.jpg

4. Push12an är för små golvvärmesystem - enstaka rum. Du skall ju lägga i hela huset så då blir det väl mer än 20-40kvm? Det är nog en Push 15 eller 22 du skall ha. Valet av shunt påverkare inte vilka rör du lägger - allt passar med allt. Hos rinkaby använder du art 5568 för att ansluta 12rör till vanliga fördelare.

Ang bygghöjd så blir det lite tight vid trösklar osv. Men nu när jag har läst lite om det så verkar ju 20mm lite stabilare. Så man kanske får ta den smällen och riva alla dörrfoder alt bila upp i bjälklaget.

Tack för svaren!

En liten fråga till dom som kan det här med golvvärme ;D

Om det redan finns en cirkulationspump och expansioskärl osv i det befintliga värmesystemet, räcker det då med att instalera en fördelare med styrdon och termostater? Eller måste man ha en sepparat cirk. pump till fördelaren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.