Hej,

I vår bostadsrättsförening har vi nyligen installerat rörelsevakterna istället för de tidigare tryckknapparna. Alla lampor i trapphuset tänds samtidigt.
Men nu har ena trapphuset slutar fungera. Eller det fungerar inte som det ska. Jag har försökt lokalisera problemet och det verkar vara att inkommande fas till det trapphuset endast besitter 120V. Det är i ena kopplingsuret det byter. Inkommande där är 230V, men utgående är 120V. Hur löser jag det? Behöver jag byta kopplingsuret?

• Elsäkerhetsinstallation med öppen eluttag och synliga kablar i hand, mot gul vägg i bakgrunden
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta kan bero på inducerad spänning från närliggande ledare i kombination med högohmigt mätinstrument. Kan då inte anses som ett fel i anläggningen.

Mer går inte att säga på distans och med en bild som underlag.

Låt en elfirma felsöka skulle jag säga.

C Colafjert skrev:
Hej,

I vår bostadsrättsförening har vi nyligen installerat rörelsevakterna istället för de tidigare tryckknapparna. Alla lampor i trapphuset tänds samtidigt.
Men nu har ena trapphuset slutar fungera. Eller det fungerar inte som det ska. Jag har försökt lokalisera problemet och det verkar vara att inkommande fas till det trapphuset endast besitter 120V. Det är i ena kopplingsuret det byter. Inkommande där är 230V, men utgående är 120V. Hur löser jag det? Behöver jag byta kopplingsuret?
Det ser ut som att det du kallar kopplingsur är en sk trappautomat dvs i princip ett frånslagsfördröjt tidrelä. Det kan då tex bero på anslutningen av rörelsevakterna som gör att det inte fungerar. Tar du en bild från framsidan och beskriv var du mäter så kan det kanske komma bättre svar.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Ja ursäkta, trappautomat.
Ringde en elektriker som konstaterade att det var mycket felkopplingar i trapphuset. Inte helt omöjligt, men han kopplade också bort ett gäng kablar från trappautomaterna, kablar som jag gissar är nödvändiga, bland annat fasen till trappautomaten (ingång L). Han sa att det inte går att få till trappautomaterna i andra trapphuset för systemet är för gammalt. Men hur kommer det sig att det då fungerar i det andra trapphuset? Det är en annan trappautomat där, kan det vara därför? Att det han menade med "system" var trappautomaten?

Foto på sidan så kopplingen syns.

tommib
Skulle tro att det är en Hager EMN005 baserat på märkningen. Schemat på sidan beskriver en helt vanlig trappautomatikkoppling med tre eller fyra ledare.

C Colafjert skrev:
Han sa att det inte går att få till trappautomaterna i andra trapphuset för systemet är för gammalt.
Detta också bero på att elektrikern inte förstår kopplingen.

Att felsöka detta på distans är väldigt svårt, det är för många variabler. Principiellt får man gå igenom alla inkopplingspunkter och se att de stämmer och att man förstår hela anläggningen. Det kan ta en stund.

Först och främst, mäter du med spänningsprovare eller multimeter? Spänningen 120 V antyder iofs att det är halv nätspänning och det skulle kunna bero på t.ex. en felaktig seriekoppling men det är svårt att veta.

tommib
C Colafjert skrev:
Ringde en elektriker som konstaterade att det var mycket felkopplingar i trapphuset. Inte helt omöjligt, men han kopplade också bort ett gäng kablar från trappautomaterna, kablar som jag gissar är nödvändiga, bland annat fasen till trappautomaten (ingång L).
Vänta, fungerade det innan elektrikern var där? Och slutade fungera efter att han kopplade bort ett gäng ledare? Eller missförstår jag något?

Om det är en normal trappautomat kan man absolut inte plocka bort matningen.

tommib tommib skrev:
Vänta, fungerade det innan elektrikern var där? Och slutade fungera efter att han kopplade bort ett gäng ledare? Eller missförstår jag något?

Om det är en normal trappautomat kan man absolut inte plocka bort matningen.
nej det stämmer. Vi hade innan två olika trappautomater för respektive trapphus, men elektrikern drog av fasen till det trapphus vi haft problem med och kopplade den direkt till den andra trappautomaten.

Och nu finns det ingen ström i det problematiska trapphuset. Många kablar är avklippta och strömmen går inte heller till portlampan utomhus som är en egen krets som aktiveras av ett skymningsrelä.
Lyckades återställa kretsen (tror jag). Utelampan lyser men trapphusets lampor lyser fortfarande inte.

bild på trappautomaten från sidan som någon efterfrågade

• Upptagen termostat monteringsplåt med elektriska ledningar, väggkontakt, instruktionsdiagram, ej i drift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Hur ser den ut framifrån och från andra sidan?

Det låter som att ni borde anlita en annan elektriker. Man ska inte behöva klippa av "många kablar" bara för att en trappautomat krånglar. Kopplingen för trappautomater har väl varit samma typ hur länge som helst? Eller så är det något annat här som inte framkommer.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vad som brukar vålla lite huvudbry hos en del är det faktum att i en kopplingsvariant sätter man tryckknapparna i "nollan" och inte som oftast i "fasen".

tommib tommib skrev:
Hur ser den ut framifrån och från andra sidan?

Det låter som att ni borde anlita en annan elektriker. Man ska inte behöva klippa av "många kablar" bara för att en trappautomat krånglar. Kopplingen för trappautomater har väl varit samma typ hur länge som helst? Eller så är det något annat här som inte framkommer.
elektrikerns uppgift var att installera rörelsevakter i trapphuset istället för de befintliga fungerande parallelltryckknapparna. Fick till svar att ”systemet” var för gammalt, att det inte går med rörelsevakterna (som kräver nolla, är det därför?). Men att det går bra med tryckknappar. Men det är jättekonstigt eftersom det funkar i det andra trapphuset. Därför drar jag parallellen att det är trappautomaten som krånglar, eftersom respektive trapphus har en respektive trappautomat av olika modell.

tommib
Ok, det berättar lite mer.

Nolla lär det ju finnas i trapphusen eftersom bägge kopplingarna kräver den men kanske inte framdragen till knappen. Det beror på exakt hur det är gjort sedan innan och exakt vad det är för rörelsevakter. Vanliga rörelsevakter har ett frånslagsfördröjt relä i sig själva. Här vill du inte ha det utan du vill egentligen ha en rörelsevakt som ger en impuls ut vid rörelse. Man kan använda vanliga rörelsevakter också men då får man byta trappautomaten till ett vanligt relä istället. Man kan iofs också labba med tiderna på rörelsevakterna och trappautomaten men det är rätt kluddigt och kommer bli fel förr eller senare.

Jag kan dock inte se hur systemet kan vara för gammalt. Det lär vara endera av de två kopplingarna som är tryckta på trappautomaten och i bägge fallen är det möjligt att koppla rörelsevakter.

Edit: Diskussionen är också lite meta... Jag vidhåller det jag sa i början, att detta är ett lite för komplicerat problem att felsöka på distans. Speciellt om du TS inte har så bra koll själv och kan kontrollera rätt saker och ställa rätt frågor. Ni bör byta elektriker. Jobbar denna elektriker själv eller finns det kanske någon mer erfaren kollega som kan komma in och stötta?

I ena kopplingen drar man inte fram fasen till TK så det kanske är "problemet".
Men klarar elektrikern inte jobbet så byt ut honom. Det ska inte vara nått större problem att få fram fas och nolla till det trapphus om inte fungerar, bara inte trådarna är kapade. Trappautomaterna kan ju knappast vara ett problem då dom bör plockas bort när rörelsevakter installeras. samt att man använder armaturer med grundljus och inbyggda rörelsevakter.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.