Skissar på ett nytt hus och föll lite för detta från Intressanta Hus:
https://intressantahus.se/bashus/signature-1-178/
Modernt enfamiljshus med stora fönster i skymningen, omgivet av träd och gräsmatta, med utebelysning på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gillar verkligen vardagsrumsdelen med ryggåstak, men inser nu att det är 12.6m ryggåstak!
För mig låter det nästan ofattbart, vad är det för dimensioner på grejjerna?
 
Har du sax takstolar så hamnar belastningen på väggarna och då kan du bygga hur långt som helst.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
R
Fast här är det limträ med bara överramar till takstolar…
 
A Argastesnickaren skrev:
Har du sax takstolar så hamnar belastningen på väggarna och då kan du bygga hur långt som helst.
Jo, men nu är det nog inte saxtakstolar:
Man ser ju balken i deras rendering:
Modernt kök med minimalistisk design, stora fönster, geometriska former, träskåp och ljusa färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nackdelen med saxtakstolar är att man inte får till den konstanta tjockleken på taket som de fått till.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Har inte sagt att dom har sax takstolar:)
Jag skrev att vill man bygga långt utan det springer iväg i kostnad är det ett alternativ.
Ville själv inte ha nockbalk i taket och få ner priset lite då jag byggde nytt och var ensam i bygget så för mig fick det bli lösningen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Har inte sagt att dom har sax takstolar:)
Jag skrev att vill man bygga långt utan det springer iväg i kostnad är det ett alternativ.
Ville själv inte ha nockbalk i taket och få ner priset lite då jag byggde nytt och var ensam i bygget så för mig fick det bli lösningen.
Då förstår jag.

Här gillar jag effekten det ger, sen om det är värt pengarna för denna lösning är en annan femma 😅
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Då jag har ett enplans med ryggåstak så tack vare saxtakstolarna kommer jag åt att inspektera hela taket inifrån och kan se eventuella läckor direkt.
 
Men är där verkligen inget stöd på vägen? Annars borde det väl nästan krävas en stålbalk i nocken.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo, men nu är det nog inte saxtakstolar:
Man ser ju balken i deras rendering:
[bild]


Nackdelen med saxtakstolar är att man inte får till den konstanta tjockleken på taket som de fått till.
Man kan bygga som en hängbro: en pylon vid varje gavel och så vajrar som håller uppe nocken.
Men jag tycker det på bilden är rätt fult
 
R
Limträet i nock stödjer sig på stolpen emellan fönsterna, sedan ligger det överramar på eller emot limträet som landar på väggarna ned till..
 
H hempularen skrev:
Men är där verkligen inget stöd på vägen? Annars borde det väl nästan krävas en stålbalk i nocken.
Inte enligt planlösningen, tror det hade förstört intrycket en del.

Nu är det ju ingen budgettillverkare så det är inte omöjligt att de kör vad som borde bli en rätt dyr stålbalk där uppe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.