Bästa svaret

Som alternativ kan man ju tänka sig att dela upp vattenröret i två delsträckor á 50 m också. Mata en frostskyddskabel från varje håll. Saknas det el i sjöstugan kan man lägga en elkabel godkänd för nedläggning i jord tillsammans med frostskyddskabeln de första 50 m.

Vad innebär sjöstuga då? Ska någon bo där eller ska det bara finnas vatten någon enstaka gång? Känns som det borde bli väldigt dyrt vatten om man ska ha 100m värmekabel stå och gå.......

En vanlig värmekabel ger 10 w/m.
När ström kostar mellan 2-3 kr/kwh och kabeln går igång vd +4 grader så blir det tot rätt dyrt vatten.

S saltet skrev:
En vanlig värmekabel ger 10 w/m.
När ström kostar mellan 2-3 kr/kwh och kabeln går igång vd +4 grader så blir det tot rätt dyrt vatten.
Det är sant. Jag raknade ugf 7t kr per vinter.

Bauhaus har 100m-kablar. Dom har också kabel på löpmeter som man kan bygga ihop själv (med nödig kunskap) till ännu längre sträckor

R
M Mathieu Beunier skrev:
Tack för alla svar. Jag bestämde mig att skytta fram installationen till nästa år.
Om någon anna är intresserad, jag hittade bara en värmekabel som kan installera inuti vattenrör på en längd mer än 60m: Altech Frostskyddskabel Flex
[länk]
Här är en exakt efter dina önskemål😉

https://www.bauhaus.se/frostskydd-ebeco-frostvakt-10-100-m

R Rejäl skrev:
Här är en exakt efter dina önskemål😉

[länk]
Tack. Ebecos manualen säger tydligt att deras värmekabel (den i Bauhaus länken övanför) är max 60m längd för installation inuti vattenrör.

R
M Mathieu Beunier skrev:
Tack. Ebecos manualen säger tydligt att deras värmekabel (den i Bauhaus länken övanför) är max 60m längd för installation inuti vattenrör.
Ok missade det!

M Mathieu Beunier skrev:
Ska man ha längre värmekablar så måste man använda serieresistiva eller parallellresitiva.
Serie kommer i färdiga längder och parallell kan man kapa på varje meter.
Parallell brukar ibland även vara benämningen på självbegränsande kablar som är en helt annan typ av värmekabel. Parallell består av meterlånga "element" och man kan klippa/avsluta kabeln metersvis.
Vill man begränsa effekten kan man sätta ett kopplingsur som med korta mellanrum slår till och från kabeln.

M Mathieu Beunier skrev:
Det är sant. Jag raknade ugf 7t kr per vinter.
Har du inte möjlighet att få den nedgrävd på frostfritt djup så att det räckar med att värma ca5m i varje ända där den går ner?
Med tanke på 7t ret vinter så efter bara 2 år så är det ju inbesparing på över 10...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.