har försökt kolla på youtube och sökt på detta forumet men inte hittat något som hjälper mig i denna djungel över hur man ska konstruera stommen under trägolvet.... såhär hade jag tänkt:
3D-skiss av en konstruktion för trägolv med 45x175 bärreglar och 45x95 reglar på cc 60 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så trädgårdsplattorna ligger med cc 2m och de röda är 45x175 bärreglar(?) med tjälpapp under, sedan ovanpå bärreglarna lägger jag 45x95 reglar som sitter på cc 60 cm, sen golvet ovanpå det.. skulle det fungera eller kommer det slå sig efter 1 månad?
 
Håller själv på med en altan som ser ut ungefär så, jag lägger dock inte bärlinan direkt mot plattorna utan använder terrassfötter i plast från Biltema som är justerbara, då det är omöjligt (för mig) att få cementplattorna exakt i våg.

Förutsätter att du har grävt ut under cementplattorna så det inte är jord eller annat mjukt material där utan sten, hård lera eller annat? I så fall funkar det jättebra så som bilden visar. Dock tycker jag att 45x95 är ganska klent som reglar oavsett vad spännviddstabeller säger. Gå upp till 45x120 är mitt tips.

/S
 
P Poppsis skrev:
har försökt kolla på youtube och sökt på detta forumet men inte hittat något som hjälper mig i denna djungel över hur man ska konstruera stommen under trägolvet.... såhär hade jag tänkt:
[bild]
så trädgårdsplattorna ligger med cc 2m och de röda är 45x175 bärreglar(?) med tjälpapp under, sedan ovanpå bärreglarna lägger jag 45x95 reglar som sitter på cc 60 cm, sen golvet ovanpå det.. skulle det fungera eller kommer det slå sig efter 1 månad?
Spännvidd på 2 m med 45x95 är för mycket. Gå upp till 45x120 eller minska spännvidden till 1,5 m.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.