Hej! På avloppsguiden anges att en slamavskiljare bör placeras minst 10 m från bostadshus, https://avloppsguiden.se/informationssidor/var-ska-avloppet-ligga/
Är detta ett lagkrav eller bara en rekommendation? Vad är anledningen?
Vi har funderat på att göra en tillbyggnad som skulle komma ca 5 m från befintlig slamavskiljare, så jag är orolig att det här kravet kommer sätta käppar i hjulen och kräva att vi flyttar på hela avloppsanläggningen.
PS. Finns det motsvarande krav på avstånd till komplementbyggnader?
Vi har funderat på att göra en tillbyggnad som skulle komma ca 5 m från befintlig slamavskiljare, så jag är orolig att det här kravet kommer sätta käppar i hjulen och kräva att vi flyttar på hela avloppsanläggningen.
Vi har varken 10m från hus eller 4m från tomtgräns, det är kortare. Vet inte vad det där är för siffror. Vi fick godkänt 2016 klart 2018.D Dloc skrev:Hej! På avloppsguiden anges att en slamavskiljare bör placeras minst 10 m från bostadshus, [länk]
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 047 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 047 inlägg
Det kommer från HaVs allmänna råd hur lagen ska tolkas. Havs- och vattenmyndighetens allmänna råd om små avloppsanordningar för hushållsspillvatten (HVMFS 2016:17).
Där finns en lydelse kring detta:
https://www.havochvatten.se/download/18.1d58828a15f50337fd4466c4/1708779092283/HVMFS-2016-17-ev.pdf
Det är alltså den tolkning av lagen som kommuners avloppshandläggare har att förhålla sig till vid tillståndsprövning.
"Bör" i det allmänna rådet ska läsas som "ska" om det inte finns särskilda skäl i det enskilda fallet som talar emot det. T ex att det är svårt att få plats på fastigheten med slamavskiljaren.
Troligen är skälet till detta rekommenderade avstånd risken för lukt från slamavskiljaren.
Där finns en lydelse kring detta:
https://www.havochvatten.se/download/18.1d58828a15f50337fd4466c4/1708779092283/HVMFS-2016-17-ev.pdf
Det är alltså den tolkning av lagen som kommuners avloppshandläggare har att förhålla sig till vid tillståndsprövning.
"Bör" i det allmänna rådet ska läsas som "ska" om det inte finns särskilda skäl i det enskilda fallet som talar emot det. T ex att det är svårt att få plats på fastigheten med slamavskiljaren.
Troligen är skälet till detta rekommenderade avstånd risken för lukt från slamavskiljaren.
Det är lite synd att motiveringen inte finns med i texten - är orsaken tex. lukt så fins det lösningar med vissa arbetsprinciper i minireningsverk som är i princip luktfria (typ lukta lite källare/jorddoft just när man öppnar locket som i mitt verk)Claes Sörmland skrev:
Som redan sagt är myndighetstext 'bör' att tolkas som 'skall' i de allra flesta fallen...