5 577 läst · 21 svar
6k läst
21 svar
1 x 400V/16A --> 3 x 400V/16A
Sida 1 av 2
Hej!
Har ett temporärt behov av 3 st 3-fas uttag a' 16A (som kommer belastas med 16A per uttag), men har endast ett 3-fas uttag 16A i källaren. Är det då ok att ansluta en byggcentral med 1 st intag 400V/16A och 3 st uttag 400V/16A (avsäkrade) och sedan belasta samtliga uttag med 16A? Eller får summan av strömmen i uttagen i byggcentralen aldrig överstiga intagets säkring, dvs 16A?
Tacksam för råd.
Har ett temporärt behov av 3 st 3-fas uttag a' 16A (som kommer belastas med 16A per uttag), men har endast ett 3-fas uttag 16A i källaren. Är det då ok att ansluta en byggcentral med 1 st intag 400V/16A och 3 st uttag 400V/16A (avsäkrade) och sedan belasta samtliga uttag med 16A? Eller får summan av strömmen i uttagen i byggcentralen aldrig överstiga intagets säkring, dvs 16A?
Tacksam för råd.
Har du inte mer än 16A säkring så kan du ju inte ta ut mer än 16A. Eller hur menar du?
Då är det väl tyvärr precis som jag trodde. Maximala strömuttaget från centralen kan väl aldrig bli högre än intagets avsäkring, eller hur? Om jag behöver 3 st 3-fas-uttag som jag vill belsta samtidigt med 16A (dvs 16x3=48A) så måste jag sätta in 3 st nya 3-fas 16A säkringar i centralen? Tänker jag rätt då, eller kommer jag få problem med huvudsäkringen?
Vad har du för huvud-/mätarsäkring?
25A kan du ju plocka ut då, men säkringarna håller även en stund med 2 st uttag 16A (32A) fullt belastade.
EDIT: under förutsättning att du säkrar uttagen separat
EDIT: under förutsättning att du säkrar uttagen separat
Redigerat:
Betyder det att min maxbelastning i huset är 25A x 400V = 10kW? Kan jag samtidigt plocka ut 16A från 3 st 1-fas (230V-uttag), dvs 3 x 16 x 230, eller kommer huvudsäkringen att lösa ut då?
Förtydligande: under förutsättning av jag säkrar av varje 230V-uttag med 1-fas/16A säkring
Förtydligande: under förutsättning av jag säkrar av varje 230V-uttag med 1-fas/16A säkring
Redigerat:
Det du kan ta ut totalt vid symmetrisk rent resistiv last är 400*25*1,732, dvs 17320 watt kontinueligt, momentant lite mer pga säkringarna brytkaratäristik.
Vad är det du vill kuna göra, vad ska du ha strömmen till?
Vad är det du vill kuna göra, vad ska du ha strömmen till?
3*16=48, 48>25...en 16 A skarvkabel från grannen?
Ok. I see. Då får det bli skarvis från grannen då. Antar att slutsatsen är att det är strömmen som är det viktiga i denna beräkning - inte effekten. Dvs, max effektuttag (ca 17 kW) på huvudsäkringen kan inte fördelas på 3 st 1-fas 230V /16A (ca 11 kW) eftersom strömmen fortfarande blir högre än 25A - korrekt?
Vänta lite här nu
Nu skriver du om enfas. Vill du ha 3st 1fas 16A uttag så går det att ta ut ur din 16A trefasmatning enkelt med hjälp av tex en sån här (byggcentralerna brukar vara säkrade 10A på sina 230V matningar, bilden kommer från jula)
Gäller det enfas så har du 25A per fas att ta till och fördelar vi då lasten på de tre olika faserna så får du ju 9A över per fas för resten av huset.
Nu skriver du om enfas. Vill du ha 3st 1fas 16A uttag så går det att ta ut ur din 16A trefasmatning enkelt med hjälp av tex en sån här (byggcentralerna brukar vara säkrade 10A på sina 230V matningar, bilden kommer från jula)
Gäller det enfas så har du 25A per fas att ta till och fördelar vi då lasten på de tre olika faserna så får du ju 9A över per fas för resten av huset.
Redigerat: