Status
Inte öppen för fler kommentarer.
  • Gilla
nybyggaren5 och 1 till
  • Laddar…
Del1. Planering

Att bygga ett nätverk i ett hus eller lägenhet är inte så svårt om man tar det lugnt och metodiskt och inte börjar med att handla matrial utan först sätter sig ned och funderar på hur man vill ha det.

Ett nätverk behöver en central kopplingspunkt, var ska den finnas? Finns det något lämpligt rum? kanske i samma rum som elcentralen. I ett skåp eller en garderob i hallen kanske? I källaren?

Nästa stora fråga är om man bara har tänkt sig att använda nätverket för data eller ska det användas för både data och vanlig telefoni? Fördelen med att integrera telefonin är flera.
- Man inte ha två separata nät för tele och data
- Det är enkelt att fördela om uttagen mellan tele och data när behoven växlar
- Har man flera telnummer och vill flytta ett mellan olika rum så blir detta mycket enklare.
- Man slipper teleuttagen ute i huset

I vilka rum ska det finnas uttag? hur många uttag ska finnas i rummet?
Min minimi rekommendation är att man sätter ett dubbeluttag dvs två uttag i ett.
Om telefonin ingår så överväg att sätta minst ett dubbeluttag i varje rum.

När vi nu vet hur många uttag som ska installeras och var så är det dags att planera rördragningen och dosplaceringen.
Varje uttag behöver en vanlig "el-dosa" att monteras i. Från denna dosa bör man dra antingen dubbla 16 rör eller ett 20 rör. Flexslangen är mindre invändigt och besvärligare att dra i så vill man använda slang så bör man fundera på att kliva upp en dimension. Anledningen till att dra dubbla 16 rör är att det kan vara trångt att dra två datakablar i ett rör. Drar man dubbla rör så är det enkelt att dra en kabel i varje rör och det finns plats att byta till grövre kablar om det skulle behövas.

Själva rören (eller slangen) bör man dra med så stora och mjuka böjar som möjligt. Detta för att det ska gå lätt att komma igenom med kabeln. Slang ska fästas ordentligt vid installationen så att den inte rör sig när man drar kabel i den. Använder man skarvmuffar utan låsbleck så linda dem med eltejp efter montering så att de sitter still

Jag fick en fråga angående kondens: Normlat sett ska man ju dra rör/slang innanför isolerigen och då ska inte kondens uppkomma. Själv har jag tyvärr delvis ett "budget" elsystem där man har dragit rören på kallvinden, trots detta har jag aldrig haft några kondensproblem så det förefaller vara ett rätt litet problem.

Nu är det dags att räkna ut hur många jack det behövs i panelerna i den centrala punkten. Det behövs minst lika många som antalet jack som sattes upp ute i huset så om det var 12 dubbeluttag där så behövs det således 12X2=24 jack i panelen. Beroende på om telefonin skulle in så behövs det också några jack att koppla telen från.

För telefoni blir då kopplingsföljden: Telias kabel -> matande jack i en panel -> patchkabel -> jack i panelen -> kabeln i "väggen" från panelen till uttaget -> uttag i väggen -> telefon

För data blir kopplingsföljden: switch/router -> patchkabel -> panel -> kabel i "väggen" -> uttag i väggen -> patchkabel -> dator

Del2. Matrial

För att bygga ett nätverk behövs: Uttag, installationskabel, panel(er) och patchkablar. Ska man integrera telefonin så kan det behövas några rj45 kontakter också
Jag utgår från att rör och dosr är dragna och klara.

Uttagen bör vara Cat6 oskärmat utförande. Jag rekommenderar att man alltid köper dubbeluttag. De är bara marginelt dyrare än "singel" uttagen och man får ut dubbelt så mycket ur samma väggyta.

installationskabeln bör också den vara Cat6 oskärmad. En installationskabel ska vara avsedd för just fast installation och därmed ha en kardel(ledare) för varje delkabel. Denna typ kallas också ibland massiv. Skälet till att man ska ha denna kabeltyp är att de enkardeliga ledarna fäster på rätt sätt och inte fjädrar undan när de ansluts i uttag och paneler.

Panel(en/erna) bör vara en Cat6 oskärmad den också. Normalt sett så använder man 19" breda paneler då dessa är industrisstandard även om 10" börjar komma som standard nu för hemmabruk. Beroende på hur många uttag man behöver så brukar 24 jacks/portars paneler vara de mest prisvärda.

Hur ser nu alltihopa ut?

Så här:
Överst till vänster en rj45 kontakt
Överst till höger ett dubbelt nätverksuttag(tyvärr ett cat5E och inte ett Cat6)
I mitten en 24 Portars 19" panel Cat6 oskärmad
Lådan i botten är en förpackning Cat6 oskärmad installationskabel.

• matrial.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Grymt bra initiativ. Ska försöka dokumentera min egen installation.

Mycket bra initiativ, vi är många som har funderingar :)

Yamma

Ypperligt!
Jag ser fram emot "Del 3. Installation"

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Tyvärr

Installation blir inte del 3

Snyggt jobbat mats_o.
Nästa del kanske blir Verktyg och allt kring det:
Krone
dragfjäder
testinstrument (för att kolla att man knäppt rätt på RJ45'orna, samt i patchpanelen) Oj vad man kan spara tid med ett sådant. :cool: t ex http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=381069000 för 199 kr.

• Gilla
Jta
  • Laddar…
Helt rätt

Del3: Verktyg

De verktyg jag använder när jag installerar nätverk är:
- Presstång. För att klämma rj45 kontakter på kabel vid behov. Detta behövs när man gör egna patchkablar eller för att göra teleproppar tex.
- Kroneverktyg. Används för att trycka fast ledarna i uttagen och panelerna
- Morakniv. Bästa verktuget för kabelskalning enligt mig men jag har det i "fingrarna"
- Avbitartång. Naturligtvis för att klippa av kabel vid behov
- Dragfjäder. För att dra kabeln genom väggar.
- Vanliga skruvmejslar efter behov

För att testa att jag har gjort rätt så använder jag inte ett av dessa datatestverktyg utan jag klämmer en kontakt på en stump kabel i ena ändan och i andra gör jag en specialplugg. En vanlig rj 45 kontakt där jag ansluter stift1 till stift2, stift3 till 4 osv. Nu är det bara att ta den vanliga multimetern och mäta kontakten i andra ändan.

Och som vanligt en liten bild. Den här gången på från vänster: presstång, Kroneverktyg, morakniv och en vanlig avbitare

• Verktyg.JPG
    Skapa konto
Får jag lämna ett ödmjukt förslag? :)

För att inte tråden ska bli ofantlig lång så man får leta efter alla delar så kan väl du Mats reservera ett gäng poster i början av tråden och fylla i alla delar där varefter?

Alternativt ha en låst tråd och så får man kommentera i en annan.

Innebär ju lite administrativt arbete nu då tråden redan har startat men jag tycker det skulle bli snyggare/smartare.

Mvh
/ Fenris

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Lysande förslag.

Genomfört

Jag kommer att städa ur den här tråden vid ett senare tillfälle så att det bara blir "skolan" kvar

Del4: Kabeldragning
När vi nu har planerat hur vi vill ha det, skaffat matrial och verktyg så är det dags att börja med det praktiska.

Jag förutsätter nu att det finns rör/kanaler/dosor klara för att dra kabel i.

Är det gjort med dubbla 16 rör eller slang så blir det ju bara en kabel per rör/slang så då är det bara att sticka igenom dragfjädern från ena hållet och koppla på kabeln på den ända som tittar fram i andra ändan på röret.

En enkel och stark metod att koppla på är att skala ca 10-15 cm av kabeln. klippa av två av paren. De andra två dras genom ögglan på dragfjädern och lindas sen runt sig själv. Lägg sen ett lager eltejp ytterst så håller det.

Ska man dra mer än en kabel samtidigt så är det ju naturligtvis smidigast om man har flera rullar att dra ifrån så att man slipper klippa bitar. Har man nu inte den möjligheten så använd dragfjädern som måttband för att bestämma hur långa kablarna ska vara. Lägg på 1-2 meter och klipp sen så många bitar som det behövdes.

Samma påkopplingsmetod används för att dra flera kablar samtidigt men förskjut om nödvändigt lindningarna så att det inte blir för tjockt.

Vid dubbeldragning i ett 16 rör bör man definitivt vara två personer om jobbet. En som drar i dragfjädern och en som matar på med kabeln. Här gäller det också att se till att kablarna håller sig brevid varandra och inte snor sig. Ett knep är att lägga ut dem åt olika håll på golvet.

Klipp efter dragning av någon några dm närmast dagänden då denna del av kabeln kan ha deformerats invändigt.

Del5: Uttagen

Nu har vi kabel i väggarna så nu börjar det bli dags för att koppla in uttagen.

Första steget är att måtta och klippa till kablarna. Den uppskalade biten bör/ska inte vara längre än 75 mm. På de flesta uttag går det att aha denna bit betydligt kortare än så.

• uttag_steg1.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Danteflod och 2 till
  • Laddar…
Klipp bort plastkrysst i mitten om det finns ett sånt samt stödtråden. Montera kabeln i dragavlastningen

• Uttag_steg2.jpg
    Skapa konto
Börja kontaktera paren i sina respektive kontakter. Tänk på att ett par inte ska/bör vara upptvinnat på mer än max 13 mm

• uttag_steg3.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.