Medlem
· västragötaland
· 1 550 inlägg
Om du ser till att måla om när färgen släpper så det inte rostar så är 100 år inget problem. Set enkelfalsad bandtäckning som inte är gjort enligt dagens normen eller underhållna som hållit 100 år så en dubbelfalsad bandtäckt som är riktigt gjort kommer klara 100 år.Alva10 skrev:
100 år är väl och ta i lite känner jag, papptak brukar jag säga 25 år och bandtäckt det dubbla. Tak ska bytas innan det blir läckage här o var, kvittar om det gäller papp-plåt-pannor.
Har varit på för många ställen som det har blivit ruttet i råspont eller gått ner i väggar mm.
Har varit på för många ställen som det har blivit ruttet i råspont eller gått ner i väggar mm.
hur skulle ni gjort i mitt fall? papp eller plåt? om 30 år flyttar vi nog om vi inte redan flyttat. hade takringen här idag och skulle ge offert dom sa minst 35 år på papptak idag.
Sent from my GT-I5500 using Byggahus
Alva10 skrev:
Det är väl i mångt och mycket en smaksak, ja utöver det ekonomiska alltså.
Är ekonomin viktig, välj papp. Är känsla och utseende viktigt, välj plåt.
Jag ska ha falsad plåt på mitt garagetak.
Medlem
· västragötaland
· 1 550 inlägg
Alva10 skrev:
Det stämmer inte riktigt man bruka säga minst 25 år sen håller dom flesta 32-37 år och en del längre. Sen är det väldigt viktigt vilken papp dom läger vet en firma som lägger rysk papp som inte är godkänd kommer inte hålla lika länge. Tycker du ska lägga icopals papp om du väljer papp är väldigt bra och dom är störst i värden på papp.
Det ska bli spännande att se hur dessa klick tak kommer att se ut om 10-15 år. Om man jämför enkelfalsade äldre tak så var det ofta oisolerade vindsförråd där luften och inträngande fukt kunde cirkulera. Att idag lägga enkelfalsade tak med 3-400 mm isoleringen och inplastat så kommer gissningsvis möglet som ett brev på posten :/
Dessa klick system är bra på uthus, friggebodar och skjul där byggnaden kan ta fukten. Inte på bostadshus, lika dummt som aluzink.
Jag håller med föregående talare att lägg riktig papp om pengarna styr, riktigt dubbelfalsat om du är ute efter designen.
/en plåtslagare
Dessa klick system är bra på uthus, friggebodar och skjul där byggnaden kan ta fukten. Inte på bostadshus, lika dummt som aluzink.
Jag håller med föregående talare att lägg riktig papp om pengarna styr, riktigt dubbelfalsat om du är ute efter designen.
/en plåtslagare
om inte pengarna är avgörande och taket inte kommer att synas vill bara ha det tak som är bäst för mitt garage och det som håller längst. kommer eventuellt få så en kompis som är nyutbildad plåtis gör plåt och då blir det ju bara material plus öl 
Ja, att ett "klicktak" inte är 100% tätt kan vi nog vara överens om.Goteborg skrev:Det ska bli spännande att se hur dessa klick tak kommer att se ut om 10-15 år. Om man jämför enkelfalsade äldre tak så var det ofta oisolerade vindsförråd där luften och inträngande fukt kunde cirkulera. Att idag lägga enkelfalsade tak med 3-400 mm isoleringen och inplastat så kommer gissningsvis möglet som ett brev på posten :/
/en plåtslagare
Men om man jämför med tex takpannor så är de inte heller täta och det funkar utmärkt med en underlagsduk/papp under. Varför skulle ett "klicktak" på underlagsduk vara sämre/otätare än ett tak med vanliga betongpannor?
Medlem
· västragötaland
· 1 550 inlägg
Gabbe1 skrev:
I denna tråden fråga han om att lägga på 4 grader och det får du heller inte lägga betongpannor på det rekommenderas från 14 grader. Sen att enkelfalsad bandtäckning rekommenderas från 18 grader nu är väl kanske lite mycket i jämförelse.
Det där med att det är 4 graders lutning har redan tagits upp, så det säger jag inte igenGabbe1 skrev:
Sedan med ett betong-tegel tak, så lyfter du bort pannorna efter 30 år, byter läkt och papp och lägger de tillbaka av den anledningen att pannor inte heller är tätt utan att det blåser in löv o annan skit samt insekter. Dessutom cirkulerar luft under tegel. Det gör det inte med ett plåttak eller klick tak som ligger kloss an pappen.
Plåt kan du inte demontera byta papp och lägga tillbaka, utan byter hela taket och det vill du helst inte göra med samma intervall som tegeltaket
Edit: Vill tillägga att jag inte är bitter för nyheter i branschen, det stöttar jag men att gå 50 år tillbaka i tiden är helt obegripligt. Enkelfalsat har visat sig inte fungera, varför ska ett "system" som är enkelfalsat klara sig? Tycker synd om folk som lägger pengar på produkter jag inte tror klarar vårat klimat med 4 årstider.
Redigerat: