Tjena alla experter.

Har tagit över ett hus ganska nyligen som tyvärr saknar all form av stegar. Bra lutning så snön är inget problem men sotning av mina två skorstenar ligger snart i tiden.

Har ni några bra tips på bra, billiga, enkla stegar att ha på mitt tak av takpannor?

Åk ner till bygghandlarn och köp taksteg. dom är enkla att montera, bara skjuta upp panna för panna och hänga på steget över pannan och läkten

Har för mig att om det är över 45 graders lutning ska man ha takstege och inte taksteg.

mattetvilling skrev:
Har för mig att om det är över 45 graders lutning ska man ha takstege och inte taksteg.
Vi har över 45grader lutning och fick taksteg monterade för dryga 4 år sedan, inga anmärkningar från sotarn.

Sent from my LT15i using Tapatalk

Finns så kallade kopplade taksteg som är godkända för 45 grader och uppåt. Sotarn här omkring godkänner inget annat iaf.

Hittade detta på en sotarsida:
"Vid fasadhöjd av högst 4 meter och taklutning högst 40 grader fick lösa bärläktssteg tidigare användas som faststege – om de var typgodkända. Nu bör lösa bärläktssteg och så kallad villastege (klass 1), om de används som fast stege, kompletteras med tydligt markerade infästningsanordningar för säkerhetslina med cirka 2 meters mellanrum längs stegen. "

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.