5 137 läst · 5 svar
5k läst
5 svar
Takstege på takpannor
Tjena alla experter.
Har tagit över ett hus ganska nyligen som tyvärr saknar all form av stegar. Bra lutning så snön är inget problem men sotning av mina två skorstenar ligger snart i tiden.
Har ni några bra tips på bra, billiga, enkla stegar att ha på mitt tak av takpannor?
Har tagit över ett hus ganska nyligen som tyvärr saknar all form av stegar. Bra lutning så snön är inget problem men sotning av mina två skorstenar ligger snart i tiden.
Har ni några bra tips på bra, billiga, enkla stegar att ha på mitt tak av takpannor?
Produkter som diskuteras: "Takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Har för mig att om det är över 45 graders lutning ska man ha takstege och inte taksteg.
Medlem
· Östergötland
· 179 inlägg
Finns så kallade kopplade taksteg som är godkända för 45 grader och uppåt. Sotarn här omkring godkänner inget annat iaf.
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Hittade detta på en sotarsida:
"Vid fasadhöjd av högst 4 meter och taklutning högst 40 grader fick lösa bärläktssteg tidigare användas som faststege – om de var typgodkända. Nu bör lösa bärläktssteg och så kallad villastege (klass 1), om de används som fast stege, kompletteras med tydligt markerade infästningsanordningar för säkerhetslina med cirka 2 meters mellanrum längs stegen. "
"Vid fasadhöjd av högst 4 meter och taklutning högst 40 grader fick lösa bärläktssteg tidigare användas som faststege – om de var typgodkända. Nu bör lösa bärläktssteg och så kallad villastege (klass 1), om de används som fast stege, kompletteras med tydligt markerade infästningsanordningar för säkerhetslina med cirka 2 meters mellanrum längs stegen. "
Produkter som diskuteras i tråden