Vi har varit helt inne på lättbetong tills nu när den byggare vi valt vill bygga i leca. Hans argument är bl.a. att det är mycket meckigare att fästa grejor i lättbetong samt att u-värdet är bättre för leca. Pris är inget vi behöver tänka på här.

Det tar emot att ändra sig :). men om det nu stämmer så... Några synpunkter?

Janne

 
Min murare har byggt ett eget hus i LECA som är kanonfint. Vi kommer att bygga i LECA och kommer att börja mura om ett par veckor. Jag har pratat runte med en hel del leverantörer av div stenmaterial och har kommit fram till att LECA passar oss bäst. Vi kommer att bygga i ISOLECA. Vill man inte ha ISOLECA finnsdet ett nytt block som Nyströms Cement tagit fram som heter NC blocket som är lätt att lägga och med ungefär samma u-världe etc som ISOLECA. Den stenen är dock lite bredare.
 
Det blev isoleca.

Janne
 
JanneH skrev:
Vi har varit helt inne på lättbetong tills nu när den byggare vi valt vill bygga i leca. Hans argument är bl.a. att det är mycket meckigare att fästa grejor i lättbetong samt att u-värdet är bättre för leca. Pris är inget vi behöver tänka på här.

Det tar emot att ändra sig :). men om det nu stämmer så... Några synpunkter?

Janne
Din byggare har alltså sagt att leca har bättre U-värde än lättbetong? ;)
Det finns en fin formel som säger att ett ämnes U-värde blir: U = lambda/t

där
U = värmegenomgångskoefficient [W/m[sup]2[/sup]K]
t = blockens tjocklek [m]
lambda = värmekonduktivitet [W/mK]

Lättbetongblock av märket Ytong har:
lambda = 0,09W/mK, vilket med 40cm tjocka block ger ett U-väde 0,23 W/m[sup]2[/sup]K.
http://www.xella.de/downloads/deu/broschures/YTONG_Planblock.pdf

Finjabetong uppger "hög värmekapacitet" för sina 40 cm isolerblock med ingjuten cellplast. U-värde, 0,29 W/m[sup]2[/sup]K. I broschyren står det "det naturliga valet". Frågan är hur naturlig den där cellplasten egentligen är.

Maxit, fd Optiroc, först och störst på lecatillverkning (rätta mig om jag har fel), talar om "energiplanering för småhusägare " och "god energiplanering". Samtidigt har de mage att med stolthet skriva om U-värde 0,45 W/m[sup]2[/sup]K för sina 40cm block.

Kontentan är att leca isolerar klart sämre än lättbetong (Ytong, 350kg/m[sup]3[/sup]). Helt enkelt därför att lecas lambda-värde är dubbelt så högt som Ytongens, 0,20 W/mK mot 0,09 W/mK.
Visst kan du tilläggsisolera en lecavägg, men det var inte själva poängen. Poängen var vilket material isolerade bättre. Så hur du än vrider och vänder blir ytongen alltid varmare än leca. Hälsa din byggare från mig.
 
  • Gilla
Vildappel och 3 till
  • Laddar…
Hej!

Man kanske även ska beakta arbetsbördan/arbetstiden samt materialhanteringen som åtgår och därmed kostnader. Vi har murat källaren i leca och murar just entréplan + övre plan i lättbetong. Vår erfarenhet är att lecamurningen var otroligt tung jämfört med lättbetongen, tog väsentligt mycket mer tid än lättbetongen (lättbetongen limmas ju). Att bearbeta, såga, ta upp hål etc är också extremt mycket lättare i lättbetongen än i lecan.

Nackdelen med lättbetongen tycker vi är att hanteringen av materialet blir så mycket mer komplicerad och dyr än lecan. Lättbetongen - från Celcon i allafall - levereras på lång lastbil med fast kapell vilket gör att man måste ha hjullastare alt. lull på plats för avlastningen av bilen och eftersom lullen i princip bara kan lyfta upp men inte så långt in så kan man dessutom behöva ha en kran på plats dessutom - så det är dyrt. Lecan beställde vi från Maxit och alla leverenser gick otroligt smidigt. Pallarna kom alltid på kranbil och lyfte allt på plats själv. En annan fördel med Maxit när det gäller materialhanteringen är att man kan ringa när man är färdig så kommer en bil och plockar upp alla pallar (mängder av pallar blir det :p) sedan krediteras största delen av pallkostnaden. Celcon däremot tar emot pallar om man själv transporterar dem till lagret i Skåne :surprised: (bygger norr om Stockholm) så vad man ska göra med alla celconpallar det blir väl vinterns 10.000-kronorsfråga.
mvh stenhus05
 
Man har väl kommit till en punkt där man inte orkar skärskåda alla argument. Om jag läser innantill på Maxits hemsida ska mina 35-centimeters block ge mig 0,24 dvs. aningen sämre än ovannämnda lättbetongblock som har bredden 40 cm.

Jag vet att byggaren har erfarenhet av båda materialen från hus som har byggts i närtid. Jag får väl helt enkelt lita på honom.

Janne
 
Vi skall bygga ett stort hus i sten (putsad både in och yttervägg, inget emellan). har läst diskussionen här men blir inte riktigt klok på vad som egentligen rekommenderas.. Lättbetong eller Leca.
Vi bor i Linköping.

Följande verkar vara parametrar att ta hänsyn till:
Lätthet att fästa upp saker på väggen (Leca lättare, men min gissning är att skruvar i lättbetong sitter bättre när man väl fått upp ngt?)
isolervärde (lättbetong verkar något bättre)
transportlogistik, avlastning hantering på byggplatsen mm (Leca verkar bättre?)
pris (?)

Finns det andra faktorer? Vi har leca i källaren p vårt gamla hus och jag gillar det inte. alla skruvar lossnar trots pluggar, etc etc. men det är möjligt att lättbetoing är lika.

Sen finns det ju tydligen numera ett alterantiv till, de tär färdiga betongelement från Polen som reses på plats. Finsn det någon som har erfarenhet av sådana? Skall tydligen bli mycekt billigare.


 
Tål verkligen Ytong att vara under mark?

mvh
David
 
JanneH skrev:
Man har väl kommit till en punkt där man inte orkar skärskåda alla argument. Om jag läser innantill på Maxits hemsida ska mina 35-centimeters block ge mig 0,24 dvs. aningen sämre än ovannämnda lättbetongblock som har bredden 40 cm.

Jag vet att byggaren har erfarenhet av båda materialen från hus som har byggts i närtid. Jag får väl helt enkelt lita på honom.

Janne
Har du möjligtvis länk till Maxits 35-centimeters block med U-värde 0,24? Jag kan inte hitta såna. Finjabetong har 40-centimeters ISOLERBLOCK, dvs med ingjuten cellplast, och uppger U-värde till 0,29.
 
JanneH skrev:
http://www.maxit.se/lecapro/pdf/isoblock_projektering.pdf

Janne
Ja, som jag trodde... Maxit gjuter in isolering i blocken för att komma ner till U=0,24W/m[sup]2[/sup]K.
 
Lyfter denna tråd igen nu när lite mer kunskap finns i ämnet.

Alla olika material har ju en specifik tröghet i sig, dessutom har dom en värmelagringskapacitet som också är olika.
Vad gäller rent U-värde så är det mycket svårt att kalkylera in alla parametrar i tjockare material som dessa, lamda är ju en sak men mycket verkar spela in vad gäller ur energisynpunkt.
Jag hittade en uträkning från Chalmer´s i GTB på 40 cm Leca/Lättklinker och deras resultat visade på ca 0,18.

Sedan kan man ju alltid prata om hur uträkningar är gjorda och i fråga sätta i stort sett allt, men för mig så duger den gott.
Alla är ju ute efter ett lågt U-värde men jag vet inte om alla förstår varför.
Vi gör ju detta för att få en billigare elförbrukning vad gäller uppvärmning, men värmer man upp 2 lika stora hus ett med 60.000 kg Leca/Lättklinkerytter och innerväg så håller ju det värmen bra mycket längre en ett hus byggd i Lättbetong som väger ca 35.000 kg .

Så kontentan är ju att Lättbetongen borde behöva mera värmetillskott för att hålla samma värme i rummet, och vara känsligare vid stora väderomslag eller ?

Sedan finns det fler nackdelar med Lättbetong än vad som skrivits, b.l.a så blir det alltid ett dammlager på samtliga väggarna som måste bort för att få bra fäste för puts. ( ändå är Leca/lättbetong en mycket bättre putsbärare )
Man kan inte bygga på vintern.
Lättbetong absorberar oerhörda mängder med vatten om det blir blött, och man pratar om att det tar över 1 år för lättbetongen att torka ur.

På Lättbetong rekomenderas det att man ska använda STO puts, en tunnputs med plasttillsatser i..........vem vill ha plast på ytterfasad när man bygger stenhus/miljöhus ??, man vill ju att vatten ska gå in och ut i väggens ytterdel, och plast hindrar mycket av den funktionen man söker i ett hus som "andas".

Men sen är ju Leca/Lättklinkers så förbannat tungt och sist men inte minst riktigt dyrt, så det är ändå "jämt skägg"

Någon som har mer intressant info ang Lättbetongshus kontra Lättklinkers/Leca ?

MvH John
 
Smaken är som baken. Vilket som är bäst för ett hus är inte säkert är lika bra för ett annat. Beroende på hur husen är ritade och vilka fuktioner man vill ha i huset så lämpar sig olika material olika bra. De olika argumenten för energiåtgång är nästan omöjliga att klargöra då det skiljer från hus till hus beroende på hur huset är uppbyggt. Värmelagring? Var i ennersta/yttersta 5 cm yttervägg? Eller bara innerväggar? Denna fråga har diskuterats fram och tillbaka i mängder av trådar tidigare i forumet och det är omöjligt att hitta ett rakt och exakt riktigt svar på grundfrågan vilket som är bäst.
Lite svar på nedan påståenden!
Sedan finns det fler nackdelar med Lättbetong än vad som skrivits, b.l.a så blir det alltid ett dammlager på samtliga väggarna som måste bort för att få bra fäste för puts. ( ändå är Leca/lättbetong en mycket bättre putsbärare ) Oavsett vilket material så är inte damm och smuts att rekomendera på blocken innan putsning.
Man kan inte bygga på vintern. ? varför skulle det gå bättre attt mura med leca än lättbetong på vintern? Bruken innehåller vatten i bägge fallen!
Lättbetong absorberar oerhörda mängder med vatten om det blir blött, Detta gör leca med då bägge materialen är kapilärsugande och skall skyddas från regn uppeifrån.
och man pratar om att det tar över 1 år för lättbetongen att torka ur. Hur lång tid tar det för lecan att torka med plast i mitten?
På Lättbetong rekomenderas det att man ska använda STO puts, en tunnputs med plasttillsatser i..........? Har jag alldrig hört att det skulle vara det enda sättet att utföra fasaden på ett lättbetonghus. Själv har jag gammaldags 3skiktsputs. Det finns massor av metoder för puts på lättbetong, man kan ju även sätta en träpanel om man vill.

Jag tror att hur du än gör så är det bara din egen känsla för vad som passar ditt bygge bäst som kommer att bli avgörande. Bägge konstruktionssätten funkar säkert lika bra så länge de respektive materialen konstrueras och hanteras enligt sina anvisningar.

Lycka till med valet.
Själv har jag lättbetong i hela huset. Och jag är helnöjd.

Mvh Honken
 
  • Gilla
Namn2 och 2 till
  • Laddar…
David skrev:
Tål verkligen Ytong att vara under mark?

mvh
David
Jag har hört folk som haft Ytong under mark som blivit utsatt för fukt och där har man kunnat kratsa ur Ytongen med handen, ungefär som i sand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.