10 år tog det att färdigställa ombyggnaden av den nyss sålda 30-talsvillan. Påbyggd övervåning, utbyggnad och slutbesiktning två veckor före visning. Inklusive familjeförädling med tre barn. Så när vi nu alltså sålt för att flytta tillbaka in till stan var vi helt inriktade på att hitta något inflyttningsklart. Bara ställa in möblerna, ta en dusch, duka och laga mat. Lediga kvällar med bio, promenader och långa middagar. Och så hade det kunnat bli.
Istället gick vi på en visning av en lokal i ett 1880-talshus. 150 kvm som bland annat inhyst Stockholms första systembolag, Win & Spirituosa Aktiebolaget som det då vackert hette. Nu, nästan 100 år senare, var lokalen nyss övergiven av ett filmproduktionsbolag, kritvitt från golv till tak, med en gigantisk ventilationsanläggning, helglas vikfönster från 70-talet och i total avsaknad av fastighetens ursprung. Inte ett dörrhandtag kvar, inte en list, ingenting som påminde om det i övrigt bakelseliknande och vackra nyrenässanshuset. Mäklaren upplyste tröstande om att det "egentligen är nog 3,25 i takhöjd om man tar bort taksänkningen". Tyvärr, ibland, är vi båda optimister och ingen stoppar den andre. Här fanns bara möjligheter! - en insikt som inte delades av någon av de andra familjer som var där och tittade. Inte heller av våra barn som skrek "Nej inte den här, neeeeej" på visningen.
Men men, efter någon veckas förhandling med välbehövlig prutning var nycklarna våra.
Går man runt i detta och bara ser hur mysigt det kan bli är man definitivt en fara för sig själv. Fortsättning följer.
Istället gick vi på en visning av en lokal i ett 1880-talshus. 150 kvm som bland annat inhyst Stockholms första systembolag, Win & Spirituosa Aktiebolaget som det då vackert hette. Nu, nästan 100 år senare, var lokalen nyss övergiven av ett filmproduktionsbolag, kritvitt från golv till tak, med en gigantisk ventilationsanläggning, helglas vikfönster från 70-talet och i total avsaknad av fastighetens ursprung. Inte ett dörrhandtag kvar, inte en list, ingenting som påminde om det i övrigt bakelseliknande och vackra nyrenässanshuset. Mäklaren upplyste tröstande om att det "egentligen är nog 3,25 i takhöjd om man tar bort taksänkningen". Tyvärr, ibland, är vi båda optimister och ingen stoppar den andre. Här fanns bara möjligheter! - en insikt som inte delades av någon av de andra familjer som var där och tittade. Inte heller av våra barn som skrek "Nej inte den här, neeeeej" på visningen.
Men men, efter någon veckas förhandling med välbehövlig prutning var nycklarna våra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Går man runt i detta och bara ser hur mysigt det kan bli är man definitivt en fara för sig själv. Fortsättning följer.
Medlem
· västra götaland
· 129 inlägg
Spännande , vad har ni för planer ?
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Oj, oj Blir en del jobb att återställa det det där.
Ligger det på Reimersholme?
Ligger det på Reimersholme?
Planen var att först ta reda på vad som fanns att rädda bakom nästan 100 års ombyggnader. !885, när huset stod färdigt, var det bostad här - går det att återställa i någon form eller ska vi ta fram färgsprutan och göra en newyorkinspirerad ateljevåning av allt? Vi hoppas på det förstnämnda men vi köpte verkligen grisen i säcken för ingenstans syntes spår av det gamla och det gick inte att tjuvkika ovanför de sänkta taken någonstans. Lamellgolv överallt så inte ens ursprungsgolven syntes.
Angående denna bild; lokalen sträcker sig utmed hela undervåningen inklusive egen dörr mot gatan.
Budget undviker vi i möjligaste mån, känns både lättare och mindre kostsamt då. Jag kommer att göra det mesta själv undantaget VA och el. Har svårt kontrollbehov och höga krav.
Inte Reimersholme, detta är på Wollmar Yxkullsgatan i kvarteret bakom Mariatorget.
Angående denna bild; lokalen sträcker sig utmed hela undervåningen inklusive egen dörr mot gatan.
Logga in
Skapa konto
Budget undviker vi i möjligaste mån, känns både lättare och mindre kostsamt då. Jag kommer att göra det mesta själv undantaget VA och el. Har svårt kontrollbehov och höga krav.
Inte Reimersholme, detta är på Wollmar Yxkullsgatan i kvarteret bakom Mariatorget.
Skönt att slippa ha en tight budget. Kan av egen erfarenhet informera att du får räkna med minst 10tkr/m2 även om du gör mycket jobb själv. Kommunen ställer så höga krav numera på nya lägenheter, både på gott och ont såklart...
När jag åkte dit första gången själv, när det var betalt och klart, hade jag med mig en stege och en kofot. Några välriktade slag..
.. upp med mobilen i hålet, ta en bild och.. yes!
I hallen var till och med den gamla gasledningen till lampan kvar.
Som att öppna en tidskapsel! Mest angeläget kändes att få fram ordentligt med takhöjd i vardagsrummet, resterande rum är ju sällan lika tongivande. Möjligen kök och hall då. Men vi har tur, jag slår upp hål i rum efter rum och snart står det klart att det är genomgående 3.25 i takhöjd. I tre av rummen blottas radiatorledningar (till resterande del av huset) som korsar taket så dessa kommer vi att få leda om i golvbjälklaget.
Ventilationskanalerna känns monterade av inlandsisen. Jag kan med tanke på ljudnivån helt omöjligt tigersåga dom så jag för en nästan veckolång kamp mot dom med kofot och förbjudna adjektiv.
Vi river ner samtliga tak och väggar. Ibland stannar jag upp och ser mig omkring, vet knappt var jag är i härvan av gamla ledningar, isolering och ved.
Logga in
Skapa konto
.. upp med mobilen i hålet, ta en bild och.. yes!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I hallen var till och med den gamla gasledningen till lampan kvar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som att öppna en tidskapsel! Mest angeläget kändes att få fram ordentligt med takhöjd i vardagsrummet, resterande rum är ju sällan lika tongivande. Möjligen kök och hall då. Men vi har tur, jag slår upp hål i rum efter rum och snart står det klart att det är genomgående 3.25 i takhöjd. I tre av rummen blottas radiatorledningar (till resterande del av huset) som korsar taket så dessa kommer vi att få leda om i golvbjälklaget.
Logga in
Skapa konto
Ventilationskanalerna känns monterade av inlandsisen. Jag kan med tanke på ljudnivån helt omöjligt tigersåga dom så jag för en nästan veckolång kamp mot dom med kofot och förbjudna adjektiv.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi river ner samtliga tak och väggar. Ibland stannar jag upp och ser mig omkring, vet knappt var jag är i härvan av gamla ledningar, isolering och ved.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Se där finns ju lite orginalstuck kvar. När det gäller snickerierna kan du kanske kolla med en granne och sedan låta tillverka, i vår 1870 tals lgh så lät vi en firma tillverka lite bröstpaneler, blev mycket bra
I ett hörn; väggen utbyggd för stammar. Jag bryter upp det för att kunna bygga väggen tajtare runt rören och kanske tjäna någon kvadratdecimeter MEN det är bara ett sedan urminnes tider igensatt skåp!
I slutet av varje dag (eller snarare natt) städar jag ur rummen på bråte. Taksänkningen är gjord med rejäla dimensioner för det är långa spännvidder i rummen så det blir kopiösa mängder rivningsmaterial.
Ett släp om dagen till återvinningen.
Återvinningsstationen i Högdalen slutar aldrig att överraska - denna afton hade någon tröttnat på sin hoj..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I slutet av varje dag (eller snarare natt) städar jag ur rummen på bråte. Taksänkningen är gjord med rejäla dimensioner för det är långa spännvidder i rummen så det blir kopiösa mängder rivningsmaterial.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett släp om dagen till återvinningen.
Logga in
Skapa konto
Återvinningsstationen i Högdalen slutar aldrig att överraska - denna afton hade någon tröttnat på sin hoj..
Logga in
Skapa konto
Jag har jobbat med inredningssnickerier och byggnadsvård tidigare så när vi i detta läge ser förutsättningarna, framförallt vad gäller takhöjden, så är jag någorlunda på hemmaplan. Att underskatta tidsåtgång och kostnader hör till (och är nödvändigt för att orka ta sig an ett sånt här projekt). Nu blir det tillbaka till 1885 vad gäller stuckaturer, dörrar och snickerier. Den ursprungliga planlösningen syns i taken och det är fyra-fem stora rum där några kommer att delas upp i mindre rum, något blir badrum osv. All el och VA byts ut.
Här är den tänkta planlösningen, kanske lite liten hall men i övrigt optimal för oss. Skiljer sig från bygglovet som följde med i köpet men det bör inte vara några problem.
Dörren mot gatan sätter vi igen för att få ytterligare ett rum och istället öppnar vi upp den gamla igenmurade entrén mot trapphuset. Köket sätter vi bredvid vardagsrummet men inga öppna planlösningar eller dylikt.
Här är den tänkta planlösningen, kanske lite liten hall men i övrigt optimal för oss. Skiljer sig från bygglovet som följde med i köpet men det bör inte vara några problem.
Logga in
Skapa konto
Dörren mot gatan sätter vi igen för att få ytterligare ett rum och istället öppnar vi upp den gamla igenmurade entrén mot trapphuset. Köket sätter vi bredvid vardagsrummet men inga öppna planlösningar eller dylikt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Du har inte nämnt fönstren, men antar jag ni ska återställa så de ser ut som lägenheterna ovan