Den här tråden blir en slags fortsättning och utveckling av min första tråd
"Bygga vagn steampunkstyle - rithjälp?".

Ett hus på hjul, inspirerat av den viktorianska eran och Steampunkens arkitektur i ett slags miniformat.

Hur kommer man på en sån idé? Vi tar det från början.

Jag har aldrig känt mig riktigt hemma i en "vanlig" lägenhet. Troligen för att jag är en aning excentrisk och de flesta lägenheterna håller sig till samma gamla tråkiga standard-normer.
För ett par år sedan såg jag denna lilla lya på Manhattan i NY, USA. http://www.youtube.com/watch?v=JZSdrtEqcHU
Jakten på en egen mini-lägenhet började och slutade utan framgång.

När min bästa vän Linda funderade på att flytta till London, hade hon ett bekymmer,
hon sa: ”Jackie, jag älskar verkligen min lägenhet här, men jag vill inte bo kvar här i Uppsala, om jag bara kunde ta med mig hela lägenheten till London vore allt perfekt!” Hm, där sa hon nåt klokt min lilla Linda.
Jag har fått flytta runt en hel del under uppväxten och känner mig inte rotad någonstans, vill jag då lägga ner en massa tid och pengar på att få ett boende (lägenhet/hus) jag vill ha, men sen när jag vill flytta måste jag börja om igen...?

Tanken på ett mobilt hem kom krypande, men då jag tycker husvagnar är hiskeligt fula (inget illa ment till alla husvagnsägare, det är bara mitt tycke), fick jag istället upp ögonen för s.k. cirkusvagnar.
Dom har en gammaldags charm, karaktär och historia.
Men å andra sidan kan jag inte bygga om/till spec. mycket utan att förstöra det fina helhetsintrycket, vissa vagnar är också riktigt gamla och det hantverket vill jag inte förstöra.

Så snubblade jag över det här klippet http://www.youtube.com/watch?v=SbRvsWuWNUM
Hm, en liten stuga på hjul, det kan vara nåt, via företaget Tumbleweed kan man köpa färdiga ritningar - fast då är vi tillbaka till normerna, även om de är i mini-size... Fyrkantiga rum och rena linjer genomgående. Näe, det är inte "jag".

De senaste året har jag blivit mer och mer intresserad av Steampunk-rörelsen,så när jag hittade en bild av Neverwas Haul (min inspirationsbild i min första tråd ”Bygga vagn Steampunkstyle – rithjälp?”) vart jag störtförälskad!
Ett "hus" på hjul som är minst lika knasigt som jag, som har den där charmen av viktorianskt och steampunk.

Efter ett par veckor fick jag kontakt med Emelie, som vart färdig arkitekt från KTH våren 2013.
Lite av hennes respons var ”
Jag går igång på den här idén. Jag förstår precis vad du menar med normer och jag gjorde många arbeten under studietiden på arkitekturskolan som just handlade om att bygga för den specifika individen.” Ganska svårslaget i mina öron!

Det skulle vara väldigt trevligt om du ville göra mig sällskap på det här äventyret.
Alla tankar, idéer och synpunkter tas emot med öppna armar! (Jodå, de negativa också.)

//Jackie

Detta ska följas, kul med folk som gillar det annorlunda

Nimajneb skrev:
Brukar kallas husvagn eller Mobile home.

Men dom behöver ju inte se ut som skokartonger
[länk]
De kan kallas Tiny Houses också, kärt barn har en jäkla massa namn.
Nope, mitt kommer verkligen inte likna en skokartong det heller...hihi

M.Kristensen skrev:
Detta ska följas, kul med folk som gillar det annorlunda
Yaaay, vad roligt, välkommen! :)
Kanske kommer vara lite småtrögt nu i början, så ha tålamod (sagt lika mycket till mig själv....ehm...)

Kanske börja med att fixa till datorhörnan?

SteampunkKeyboard.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Larsa skrev:
Kanske börja med att fixa till datorhörnan?

[bild]
Den där har jag dräglat efter sen jag såg den första gången! *mums*
Jaja, min stackars laptop får hänge med ett tag till...

Under helgens arbete passade jag på att vädra tankarna lite med kunderna om mitt framtida boende.
När den första "chocken" hade lagt sig, vart det lite av ett korsförhör hur jag hade tänkt att få livet och vardagen att funka på en så liten yta.
Här har jag krafsat ner lite av en sammanfattning vad vi kom fram till:

Värme:
Idag är det - som hos de flesta - elementen som håller värmen.
I vagnen är planen vedspis och ev. nåt litet (el)element under vargavintrarna.
El:
Kommer behövas, idag förbrukar jag i snitt 120 - 150 kWh / mån.
Lösning för detta ligger fortfarande på skissbordet, och är ganska blankt ännu.
Tvätteriet:
Idag är det gemensam tvättstuga, i vagnen hade jag tänkt lösa detta med
http://www.youtube.com/watch?v=R1hD-KYfmIY och när det behöver tvättas större saker, låna särbons tvättstuga (alt. min kommande hyresvärds tvättmaskin).
Datorn:
Det blir en del sittande vid datorn (både för nytta och nöje), föredrar helt klart att sitta vid skrivbordet med detta.
Har en laptop, så det tar inte alltför mycket plats.
Kök:
När det kommer till matlagningen så kräver jag inte så mycket. Spis och möjligen ugn, sen är jag nöjd.
Mitt "kök" idag består av spis och diskbänk. På diskbänken finns en arbetsyta på ca 40 x 60 cm, det är trångt, men det funkar bra.
Så i vagnen är det verkligen bara det allra nödvändiga som behöver få en vrå. (vedugn, liten arbetsyta, handfat/vask med plats för vattendunk, liten kyl/frys).
Inga problem att handla lite men lite oftare än vanligt. När det kommer till förvaring för just köket kräver jag inte mycket alls.
Badrum:
Ännu ett utrymme som för min del bara är ren funktion. Vissa drömmer om ett SPA hemma, jag nöjer mig gott med att kunna duscha och gå på toaletten.
Toalett-lösningen lutar åt någon slags mulltoa eller liknande.
Duschen är tänkt att vara så basic som tunna, spann med uppvärmt vatten, skopa.
Som någon sa på ett forum, "det handlar ju ändå bara om att bli blöt, på med tvål / schampoo och bli blöt igen."
Själva duschutrymmet behöver inte vara mer än 1 kvm stort. I "badrummet" behöver det inte finnas tillgång till vatten, borsta tänderna tex kan jag göra i "köket".
Sömn:
Idag delar jag och Mattias på en madrass som är 120 x 200 cm, funkar utmärkt! Om det blir ett sovloft tror jag det iaf måste vara 90 cm högt på nåt ställe, så att man kan sitta upp där, och så att man inte måste vara rena akrobaten för att bädda sängen.
Förvaring:
Jag äger inte så spec mycket saker, inte kläder heller. Anpassar mig enkelt till den förvaring som finns, ingen pryltok här inte! Mattias är likadan.

Annars när jag är hemma tycker jag om att läsa, det brukar jag göra antingen sittandes i soffan eller liggandes i sängen, det blir också en del film (datorn), antingen vid skrivbordet eller i sängen. Musik kan jag inte leva utan, alltid något som ljuder här hemma, även där är det datorn som tjänstgör.
Jag har inte så stor vänkrets och det är ganska sällan som folk kommer över, men om det kan lösas så att iaf 4 personer kan sitta till bords blir det mer än nog!

Nu ska jag fortsätta rota runt bland hus och vagnar.

Det ska bli mycket intressant att följa din utveckling. Hoppas du orkar uppdatera ända till slutet även om det tar lång tid innan du blir klar.

Hur hade du tänkt på? Nära stan, eller blir det mer ute i skogen för dig själv? Jag tänker mest med oförstående grannar, som blir onödigt gnälliga osv.

Hur stor blir den tro? Så stor som möjligt men ändå på en vagn eller som en liten husvagn? Tipsar om ett par underreden, kanske inget som är tillräckligt nära, men insperation iaf, så man ser vad som finns osv. Verkar finnas en del för småpengar.

http://www.blocket.se/gavleborg/Cabby_472_demontering_50538621.htm?ca=10&w=2
http://www.blocket.se/stockholm/Underrede_till_manskapsvagn_50490983.htm?ca=10&w=2

Octavianus skrev:
Det ska bli mycket intressant att följa din utveckling. Hoppas du orkar uppdatera ända till slutet även om det tar lång tid innan du blir klar.

Hur hade du tänkt på? Nära stan, eller blir det mer ute i skogen för dig själv? Jag tänker mest med oförstående grannar, som blir onödigt gnälliga osv.

Hur stor blir den tro? Så stor som möjligt men ändå på en vagn eller som en liten husvagn? Tipsar om ett par underreden, kanske inget som är tillräckligt nära, men insperation iaf, så man ser vad som finns osv. Verkar finnas en del för småpengar.

[länk]
[länk]
Roligt att höra! Jodå, jag ska harva på här, bara man kommer förbi den sega startsträckan så ska det nog kunna hända grejer.

Vart vagnen ska stå är något jag grubblar på...
Då jag saknar både bil och körkort kan det inte vara alltför långt ifrån buss/tåg så jag kan ta mig till jobbet jag har i Uppsala och Stockholm (eget företag).
Men om jag verkligen får drömma så vore det perfekt att hitta någon med en gård tex så man inte behöver bo precis vägg-i-vägg med hyresvärden och dennes ev. grannar, men samtidigt inte helt ute i skogen/ödemarken så jag blir beroende av att nån annan ska skjutsa hitan och ditan.

När det gäller framtida grannar så känns det väldigt viktigt att det känns helt okej för dem att jag står där,
en massa tissel, tassel och gnällande tär bara på allas energi.
Jag må vilja ha ett mysko hus men i övrigt är jag en enkel och lättsam person att ha att göra med, så förhoppningsvis kan jag charma alla berörda parter så vi alla kan dela mark i harmoni. ;)

Enligt lagboken får vagnen max vara 2,6 m bred och max 4,5 m hög för att dras på vägarna.
Arkitekt-Emelie hade roliga idéer om att det kanske kan finnas saker att dra / fälla ut när den är parkerad.
Nån slags veranda eller terrass tex. (Såg en cirkusvagn med en utdragbar veranda förut, men nu kan jag givetvis inte hitta bilden...*morr*)
Jag har tänkt att den ska max vara 20kvm. (Bor på 26kvm nu, och det känns lite stort, samtidigt har jag läst om folk som byggt vagnar på 6-8 kvm som efter nåt år bygger nytt och större, så jag får försöka hitta ett "happy medium")

Tack för länkarna, all inspiration är välkommen! (y)

Jag tror att det är ok att bygga 3.10 brett. Sålänge man har skyllt om bred last osv. Ska det vara ännu bredare behövs efterfordon som varnar.

PMar dig om uppställningsplats

Octavianus skrev:
Jag tror att det är ok att bygga 3.10 brett. Sålänge man har skyllt om bred last osv. Ska det vara ännu bredare behövs efterfordon som varnar.

PMar dig om uppställningsplats
Jaså? När jag mailade Transportstyrelsen i ämnet så fick jag till svar:
Hej Jackie.
Enligt Trafikförordningen så gäller max 260 cm bred, och då det gäller höjd så har vi i Sverige "fri höjd" upp till 450 cm. Det innebär att alla viadukter m.m. som är lägre än 450 cm måste vara utmärkta med ett förbudsmärke med max höjd inför denna viadukt.

Men det är ju bra att veta att man ev. kan lirka lite med reglerna om det skulle behövas. ;)

Vad beträffar höjden så får du bygga hur högt du vill. Men var 25:e meter måste du ha vitt blinkande sken...........
Av praktiska skäl håll dig under 4,5 meter, 4,0 om du ska ut i europa och åka.

Workingclasshero skrev:
Vad beträffar höjden så får du bygga hur högt du vill. Men var 25:e meter måste du ha vitt blinkande sken...........
Av praktiska skäl håll dig under 4,5 meter, 4,0 om du ska ut i europa och åka.
Jo, jag tycker max 4,5 m låter tillräckligt högt och 2,6 brett, om jag i framtiden ska kunna muta nån att hjälpa mig att flytta så kan dem måtten nog vara tillräckligt att hantera. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.