Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Efter 2 års letande och velande, man är ju två om detta , så har vi köpt vårt första hus. Ett charmigt 20 talshus på hela 95kvm. Det hade förstås varit lite charmigare om dom hade låtit bli att sätta på en plastfasad -74 och inte knackat ner kakelugnen men man ska ju ha lite att fixa också.
Har nu bott i huset i tre månader och fått lite gjort, bland annat:
-Tagit bort alla golvlister och dammsugit bakom dessa (detta pga hund,katt + marsvin)
-Bytt elcentral och alla eluttag + kontakter till Eljo Renova på nedervåningen
-Nya bänkskivor i kök
-Tapet bakom glas i köket
-Målat vardagsrum + Kök + Hall
-Målat nästan alla lister på nedervåningen (vitlaserade lister till vita tak är inte så snyggt)
-Bytt blandare till badet
-Fyllt på med kutterspån på vinden (saknades helt på 2kvm) och isolerat luckan med frigolit + tätningslist
-Isolerat luckan till krypgrunden med frigolit + tätningslist
-Flyttat ut utedelen på luftvärmepumpen då den satt ca 4cm ifrån huset (= ingen cirkulation)
-isolerat igen/tagit bort en ventil som hittades bakom luftvärmepumpen (då det finns avfuktare i grunden ska alla ventiler vara igensatta)
-Installerat en Pax Passad Multi fläkt i badrummet
Lessons learned:
Kontrollerade inte luft-luft värmepumpen ordentligt på besiktningen, min hade ett lager som tjöt. Men det ordnades med ett nytt för 70kr + en helkväll, då tvättades den även av ingående. Tack för det värmepumpsforum!
Kollade även inte blandaren till badkaret, den som fanns var nästan omöjlig att reglera temperaturen på.
Till våren/sommaren ska det:
-Rivas tak + råspont + ta bort gammal kutterspånsisolering
-Byggas mansadtak över hall + kök (dvs mansadtak på all delar)
-Isoleras med något lämpligt material (mer om deta i en anna tråd)
-Nya tegelpannor typ Vittinge Nova (istället för betongen som håller på att rasa ner)
-Tilläggs isoleras + ny fasad i trä
På ovanvåningen finns det idag bara två sovrum + ett "vindsrum" ca 1,70 takhöjd. Det finns lite mögel + röta i råsponten på det utrymmet som ligger i den gamla mansadtaket.
Efter ombyggnaden med nytt tak blir det tre sovrum + dusch och ett allrum. Det blir då ca 140 kvm hus och mer lagom för vår familj med två barn.
Tidigare ägare har installerat krypgrundsavfuktare, luftventiler i sovrummen + bytt nästan alla fönster till 3glas de senaste åren.
Hantverkare (än så länge):
Besiktningsman Lars Andersson på Eminenta. Kan varmt rekomenderas, väldigt bra kunskaper och låter sig inte förledas av mäklares/ägares "bortförklaringar"
Elektriker Niklas,Boris och Andreas på El-Fast Göteborg AB, gjorde ett utmärt jobb med bra specad räkning och fina lösningar på hur man skulle trolla bort skumma utanpåliggande dragningar. Lät mig även köpa material själv (men jag bad om en rekomendation av lämpliga tillverkare)
Klantverkare:
Inga ännu...om jag nu inte räknar mig till dessa
Ref trådar:
Elen i detta hus:
http://www.byggahus.se/forum/el/169898-ar-detta-en-fackmannamassigt-utford-installation.html
Kommer att försöka fylla på med mer info och bilder snart...
Har nu bott i huset i tre månader och fått lite gjort, bland annat:
-Tagit bort alla golvlister och dammsugit bakom dessa (detta pga hund,katt + marsvin)
-Bytt elcentral och alla eluttag + kontakter till Eljo Renova på nedervåningen
-Nya bänkskivor i kök
-Tapet bakom glas i köket
-Målat vardagsrum + Kök + Hall
-Målat nästan alla lister på nedervåningen (vitlaserade lister till vita tak är inte så snyggt)
-Bytt blandare till badet
-Fyllt på med kutterspån på vinden (saknades helt på 2kvm) och isolerat luckan med frigolit + tätningslist
-Isolerat luckan till krypgrunden med frigolit + tätningslist
-Flyttat ut utedelen på luftvärmepumpen då den satt ca 4cm ifrån huset (= ingen cirkulation)
-isolerat igen/tagit bort en ventil som hittades bakom luftvärmepumpen (då det finns avfuktare i grunden ska alla ventiler vara igensatta)
-Installerat en Pax Passad Multi fläkt i badrummet
Lessons learned:
Kontrollerade inte luft-luft värmepumpen ordentligt på besiktningen, min hade ett lager som tjöt. Men det ordnades med ett nytt för 70kr + en helkväll, då tvättades den även av ingående. Tack för det värmepumpsforum!
Kollade även inte blandaren till badkaret, den som fanns var nästan omöjlig att reglera temperaturen på.
Till våren/sommaren ska det:
-Rivas tak + råspont + ta bort gammal kutterspånsisolering
-Byggas mansadtak över hall + kök (dvs mansadtak på all delar)
-Isoleras med något lämpligt material (mer om deta i en anna tråd)
-Nya tegelpannor typ Vittinge Nova (istället för betongen som håller på att rasa ner)
-Tilläggs isoleras + ny fasad i trä
På ovanvåningen finns det idag bara två sovrum + ett "vindsrum" ca 1,70 takhöjd. Det finns lite mögel + röta i råsponten på det utrymmet som ligger i den gamla mansadtaket.
Efter ombyggnaden med nytt tak blir det tre sovrum + dusch och ett allrum. Det blir då ca 140 kvm hus och mer lagom för vår familj med två barn.
Tidigare ägare har installerat krypgrundsavfuktare, luftventiler i sovrummen + bytt nästan alla fönster till 3glas de senaste åren.
Hantverkare (än så länge):
Besiktningsman Lars Andersson på Eminenta. Kan varmt rekomenderas, väldigt bra kunskaper och låter sig inte förledas av mäklares/ägares "bortförklaringar"
Elektriker Niklas,Boris och Andreas på El-Fast Göteborg AB, gjorde ett utmärt jobb med bra specad räkning och fina lösningar på hur man skulle trolla bort skumma utanpåliggande dragningar. Lät mig även köpa material själv (men jag bad om en rekomendation av lämpliga tillverkare)
Klantverkare:
Inga ännu...om jag nu inte räknar mig till dessa
Ref trådar:
Elen i detta hus:
http://www.byggahus.se/forum/el/169898-ar-detta-en-fackmannamassigt-utford-installation.html
Kommer att försöka fylla på med mer info och bilder snart...
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Vilket charmigt hus!
Älskar själv gamla hus och vi letar efter ett sådant.
Har funnit ett från 1907 med renoveringsbehov, ska försöka komma överens om priset med säljaren bara.
(Har kontaktat en jättebra och seriös byggnadsfirma i Göteborgstrakten som kommer byta fasad, fönster, tak och badrum för oss om det blir köp)
Kommer följa din tråd!
Lycka till med ett fint hus!
//Återvändaren
Älskar själv gamla hus och vi letar efter ett sådant.
Har funnit ett från 1907 med renoveringsbehov, ska försöka komma överens om priset med säljaren bara.
(Har kontaktat en jättebra och seriös byggnadsfirma i Göteborgstrakten som kommer byta fasad, fönster, tak och badrum för oss om det blir köp)
Kommer följa din tråd!
Lycka till med ett fint hus!
//Återvändaren
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Tackar, jag behöver alla hejarop jag kan få d^_^b
En liten pdf på trolig ombyggnad av taken:
http://www.twin.se/bror/draw_a4.pdf
En liten pdf på trolig ombyggnad av taken:
http://www.twin.se/bror/draw_a4.pdf
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
No offence ,zeus_axel skrev:
Från entren och vägen ser det nog hyfsat ut (västersidan), takändringen över hallen gör den sidan nästan bättre. Jag är medveten om att det blir lite groteskt ifrån baksidan :blushing: (öst sidan), men detta är nog den bästa lösnigen för att få en "normal" storlek på huset utan att behöva bygga ut plan 1. Baksidan skymms även av en stor gran och en björk.
Redigerat:
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Det är det du ska hjälpa mig med , se tråden:jackt skrev:
http://www.byggahus.se/forum/planlosningar/184775-hjalp-med-planlosning-vid-ombyggnad.html
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Skissat lite igen, http://www.twin.se/bror/draw_a4_20111220.pdf
Så här ser rummet ut som finns idag, ca 1,70 i takhöjd
Så här ser rummet ut som finns idag, ca 1,70 i takhöjd
Redigerat:
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Fick iväg bygglovet igår, en sak mindre att tänka på. Hoppas bara att dom håller sina max 10 veckor.
Det ska ju hinnas med teknisktsamråd och få startbevis också innan bygget får börja (ca 1 maj)
Det ska ju hinnas med teknisktsamråd och få startbevis också innan bygget får börja (ca 1 maj)
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Fick bygglovet idag! Beslutet togs den 17. Vad har hänt, jag trodde det var långa väntetider? All heder åt Göteborgs stadsbyggnadskontor! förväntade 10 veckor blev 10 dagar.
Nu är det "bara" att fixa:
Kontrollplan
Tekniskbeskrivning
Fuktskyddsbeskrivning
Energianvändning/ genomsnittlig värmegenomgångskoefficient
Innan man kan få startbesked
Nu är det "bara" att fixa:
Kontrollplan
Tekniskbeskrivning
Fuktskyddsbeskrivning
Energianvändning/ genomsnittlig värmegenomgångskoefficient
Innan man kan få startbesked
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Igår var det dax för Teknisktsamråd på SBK tilsammans med min kontrollansvarig.
Det gick över förväntan, inspektörn var föstående och var inte allt för paragrafhysterisk.
Om hon inte hittar något nytt att fråga om så kommer nog startbeviset om ca 2 veckor.
Det gick över förväntan, inspektörn var föstående och var inte allt för paragrafhysterisk.
Om hon inte hittar något nytt att fråga om så kommer nog startbeviset om ca 2 veckor.
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Igår fick jag mitt Startbesked! Nu är det bara resten kvar av pappersarbetet innan man kan börja bygga.
Kvar att fixa:
Arbetsmiljöplan
Lite Kontrollformulär för att uppfylla kontrollplanen.
Offerter för Takpannor, Fönster, Isolering, Fasad, Konstruktionsvirke och råspont, Färg och container för avfall.
Kvar att fixa:
Arbetsmiljöplan
Lite Kontrollformulär för att uppfylla kontrollplanen.
Offerter för Takpannor, Fönster, Isolering, Fasad, Konstruktionsvirke och råspont, Färg och container för avfall.
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Fick min mätrapport ifrån radonmätningen idag efter ca 3mån mätning. Den låg på låga 40Bq/m3, man har ju funderat då huset är byggt med krypgrund på berg. Jag använde Pasela för mätningen, tog en dag ifrån jag skickat in mätdosorna tills jag fick svar och var billiga.
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg