9 203 läst · 16 svar
9k läst
16 svar
Sökes: Fjärrstyrd garageport som i princip öppnas "rakt upp"
Medlem
· Södermanland
· 46 inlägg
Jag vill ha en fjärrstyrd garageport som i princip rullar "rakt upp", men hittar inga alternativ. Garaget kommer att byggas i en gammal tegelbyggnad och när man kör in i garaget så kommer det gå upp i nock. Det innebär att porten inte kan rullas upp i en vanlig "L-form", eller vad man ska kalla det. Det går inte heller att rulla porten på sidan. Tacksam för tips om alternativ. Det kommer troligen att bli två enkelportar bredvid varandra.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vad är det för fel på en (eller två) takskjutport(ar)?
Medlem
· Södermanland
· 46 inlägg
Hörmann Rollmatic, se där! Stort tack för hjälpen.
Medlem
· Södermanland
· 46 inlägg
Fast isoleringen verkar inte vara den bästa (på rullportar). Hm, får fundera lite.
Medlem
· Södermanland
· 46 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Troligen inte, det är nog bara jag som är trögfattadElsklingstuna skrev:
Du skrev
vilket jag inte förstår. Kanske en bild hade gjort det lättare att förstå.Elsklingstuna skrev:
Vad kommer att "gå upp i nock" när du kör in bilen?
Spelar det verkligen någon avgörande roll vart porten tar vägen den lilla stund man har den öppen?
Medlem
· Södermanland
· 46 inlägg
Ingen fara, det är nog jag som är otydlig. Jag är tacksam för all hjälp.KnockOnWood skrev:
Bifogar en bild för att visualisera vad jag menar. Ställde även en skottkärra för att det ska gå att få en känsla för måtten. Observera att röjning pågår och att garagebygget är långt ifrån påbörjat.
Först ska det läggas ett nytt tak (och takstolar) och senare kommer det att monteras en eller två portar någonstans på den vägg som visas. Däremot så kommer det inte att läggas ett golv på takstolarna och det är vad jag menar med att "det kommer att gå upp i nock". Jag vill därför inte ha en port "hängande" i luften mellan de båda planen, utan jag vill istället att porten (portarna) följer väggen för att därefter vika av vid takstolarna. Å andra sidan så skulle jag kanske kunna ta en port som är tre meter hög, men jag är inte säker på att det ser bra ut från utsidan.
Kanske blir det så att jag får prata med en säljare för Hörmann för att vad man kan göra och hur motorn kan fästas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Södermanland
· 46 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 46 inlägg
Grundstött
· Halland