Mikael_L
Sen har jag en fundering till, som jag hoppas någon kan tycka till om.

En kompis till mig, som har ett förflutet som snickare, dessutom har han hobbysnickrat ihop garage och liknande saker åt sig själv och släktingar sedan dess...

Han föreslog att jag inte sätter ett liggande hammarband ovanpå reglarna (som vanligt), utan fäller in det stående istället, på samma sätt som man brukar fälla in en avväxlingsbalk, men ingen liggande regel ovanpå.
Se bilderna, bild 1, ett ordinärt hammarband. Bild 2, hans förslag, från utsidan av byggnaden sett.

Med detta så blir det mindre köldbrygga...

Men är det något tokigt, som jag missar? Jag tycker iaf det borde fungera bra.
Alla reglar är 120x45, om det t.ex. vore 220x45 eller nåt sånt så kan man ju tänka sig att "utsidan" blir lite sladdrig, då den saknar infästning i ök.
 
  • ord-hammarband.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lodr-hammarband.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
injonil skrev:
45x45-regeln längst ut i hörnet sammanbinder de båda sidorna!
Jag har kollat bilden också.

Jag tycker hörnet är ganska svagt ihopkopplat med den konstruktionen.
Om det sitter hyfsat ordentligt ihop i hammarbanden så tror jag inte det är någon risk att det rasar direkt, men att det finns liten risk för att knuten glipar isär ngn mm, så vinden för tillträde att blåsa bort den goa värmen i garaget... :p
 
  • Gilla
simon85
  • Laddar…
Jag är inte konstruktör som bekant, så hur det påverkar det färdiga huset kan jag inte avgöra, men när jag satte upp väggarna så var det hammarbandet som styvade upp och rätade ut så att det blev rakt och stabilt. Jag hade över 14m långa väggsidor så jag fick flera skarvar på hammarbandet och där var jag tvungen att hjälpa till med spännband för att få det rakt.

Kort sagt, ett stående hammarband kommer inte hjälpa dig lika mycket vid själva byggandet!

Och var noga med att få raka plankor till hammarbandet och skarva så lite som det går (jag lyckades tex undvika skarv genom att köpa 5,40m plankor till kortsidorna, mkt stabilare)!

Proffsen får gärna säga till om jag är ute och cyklar igen :D
 
Mikael_L skrev:
men att det finns liten risk för att knuten glipar isär ngn mm, så vinden för tillträde att blåsa bort den goa värmen i garaget... :p
Med dina köldbryggor så finns det väl inte mycket värme att släppa ut! ;)
 
Mikael_L
injonil skrev:
Kort sagt, ett stående hammarband kommer inte hjälpa dig lika mycket vid själva byggandet!
Det har du nog helt rätt i ...
 
Mikael_L
injonil skrev:
Med dina köldbryggor så finns det väl inte mycket värme att släppa ut! ;)
I mitt fall är det första LECA-varvet som är största boven. Dessa 20cm av väggen släpper ut nästan 40% av energin som går genom väggen ... :eek:
 
Jag valde stående och liggande regel upptill i min garagestomme.

Känns lite som hängslen och livrem, sen om det är rätt... ja :)
 
FredrikR skrev:
Jag valde stående och liggande regel upptill i min garagestomme.

Känns lite som hängslen och livrem, sen om det är rätt... ja :)
Aaah, underbart!

Om man "tvingas" välja skall man naturligtvis ta båda.

//KoW
 
FredrikR skrev:
Jag valde stående och liggande regel upptill i min garagestomme.

Känns lite som hängslen och livrem, sen om det är rätt... ja :)
Vad är vitsen med det? Du får ju likförbannat en köldbrygga ... :confused:
 
Vitsen är väl stabiliteten, antar ja? :)
 
Mikael_L
FredrikR skrev:
Jag valde stående och liggande regel upptill i min garagestomme.

Känns lite som hängslen och livrem, sen om det är rätt... ja :)
Är det inte rätt, så byggs det tusentals hus på fel sätt, runtom i sverige i så fall... ;)

Har man korslagd regelstomme minskar man köldbryggan i vilket fall. (Men nu tänkte inte jag ha korslagd regelstomme, snik skulle det ju vara ...:))
 
Jag körde bara med ett liggande hammarband runt om. och stommen har stått nu i snart ett år iallafall :)
 
Mikael_L
Endast liggande och både liggande + stående är ju två vanliga lösningar.
Har man endast liggande så måste man tänka på avväxling överallt där fönster och dörrar står under en takstol, i övrigt är det inget som kan toka då.

Det snickarkompisen föreslog, endast stående, har jag aldrig sett användas någonstans. Så därför tänkte jag att det kanske är något tokigt med det ändå... Eller så är det bara nya rön?
När någon började korsregla sin stomme, som förste man att prova, var det kanske många som var tveksamma ... :rolleyes:

Men jag kan inte själv se något fel, förutom det injonil påpekade. Bara man sätter det stående hammarbandet på insidan, så väggskivorna har nåt att fästa i.
 
Härligt att se fler än jag som kör rediga budgetbyggen!
mitt garage har landat på 24000 för byggmaterial, 10000 för grävmaskinshyra+form+armering+betong, 3500 för el.
Fönster har jag inte satt i ännu, men det ligger 3 st i garaget (fått gratis)
Portarna är av slagtyp och hemmabyggda :)

Pannorna på taket är återvunna pannor som kommer från huset där vi bytte allt.

lite bilder: http://skepparslov.blogspot.com/2008_08_01_archive.html
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.