Hej!Jag undrar om någon har förslag på staket till min nya altan. Vill gärna se bilder.
Tack på förhand...... :)

Jag gjorde ett av enklare slag..
Resultatet blev mycket bra enligt mig själv.
Ska lägga på överliggare snart också...

31.jpg

26.jpg

Tack för bilderna, det ser ut ungefär som jag hade tänkt mig!
Hur har du fäst stolparna, och reglarna? Har du fler bilder?
Tack på förhand

Hej! Tack för bilderna, skitsnyggt och ungefär som jag tänkt mig!
Hur har du fäst stolparna och reglarna?

Stolparna satte jag på plats först och byggde staketet i mått efter det mellanrun det blev på stolparna. Stolparna fäste jag i bärlinorna och reglarna innan jag satte dit den sista trallen och byggde "lådan" runt altanen.

Staketpartierna är fästa med vinkeljärn i stolparna. Skruva vinkeljärnet i stolparna som ett L och "hängde" sen staketpartierna på dessa och skruva fast. Staketpartierna byggdes helt färdiga och monterade innan dom sattes på plats.

Finns lite mer bilder på våran hus-sida.

Snyggt! Ett par saker jag inte fattar bara - om du skruvade vinkeljärnet som ett L högst upp på stolpen, hur kunde du då hänga på staketsektionen, det ser ju ut som att ribborna går ända ut i kanten på sektionen. Alltså, hur passade du in sektionerna på stolparnas vinkeljärn?

Och så en sak till, har du satt en bräda på vardera sidan om ribborna, både uppe och nere? Hur fäste du isåfall ribborna mellan dessa brädor?

Nyfiken, för det ser ju ut som ett relativt enkelt sätt att få ett mycket snyggt räcke! :)

Mvh/
Alko

Lite old school....

terass-05.jpg

terass-07.jpg

Andmag, får jag fråga vad det är för virke du byggt altanen med? Nybyggd? Tryckinpregnerat? Är det bara jag som fått för mig att det är på grund av tryckinpregnering som golvet blir grått med tiden?

Jag= nybörjare...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.