3 221 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
belysning i badkar
hej. jag vet inte var jag ska posta denna, men vi testar här till att börja med.
Jag har köpt ett badkag, ett importkar från kina, som heter A207
Detta kar har belysning & belysningen går endast att starta när karet är vattenfylt.
jag har inte bygt klart mitt badrum ännu, så det dröjer några månader innan jag kan prova karet.
Men jag är mycket nyfiken på hur belysningen ser ut, set ser ut som en soptlite som sitter i karet, men om man tittar noga så är der 6 dioder i soptliten. 2 gröna, 2 röda & 2 vita. Till spotliten går endast 2 kablar :-?
kan jag rent takniskt tända olika dioder trots att jag bara har 2 kablar eller kommer alla att lysa samtidigt?
nån med liknande kar som kan förklara hur man tänder belysningen, hittar ingen knapp med länplig symbol?
Jag har köpt ett badkag, ett importkar från kina, som heter A207
Detta kar har belysning & belysningen går endast att starta när karet är vattenfylt.
jag har inte bygt klart mitt badrum ännu, så det dröjer några månader innan jag kan prova karet.
Men jag är mycket nyfiken på hur belysningen ser ut, set ser ut som en soptlite som sitter i karet, men om man tittar noga så är der 6 dioder i soptliten. 2 gröna, 2 röda & 2 vita. Till spotliten går endast 2 kablar :-?
kan jag rent takniskt tända olika dioder trots att jag bara har 2 kablar eller kommer alla att lysa samtidigt?
nån med liknande kar som kan förklara hur man tänder belysningen, hittar ingen knapp med länplig symbol?
Jao...rent tekniskt kan du tända olika dioder. Har du två dioder som är kopplade "mot varann" så att säga, så kan du med polvändning få antingen den ena eller den andra att lysa.
Eller tända dioderna en efter en med ökande spänning är också en variant...
Troligast i detta fall är nog att alla lyser samtidigt (eller möjligen alt. 1)
Eller tända dioderna en efter en med ökande spänning är också en variant...
Troligast i detta fall är nog att alla lyser samtidigt (eller möjligen alt. 1)
OK, det låter ju som en helt onödig funktion.tynnis skrev:
hur tänder man lyset?
busnut skrev:
nån som mätt om det är konstant spänning till lampan & i så fal vilken spänning.