11 701 läst · 15 svar
12k läst
15 svar
Mätarskåp på utsidan
Sida 1 av 2
Vad finns det för bestämmelser för att ha elskåp med mätare o huvudsäkringar på utsidan. Just sitter det ett gammalt härke i källaren som jag vill byta ut o säkra upp till 20A, det ena företaget vill sätta ett skåp ute o då frågade jag om det verkligen måste det, vattenfall vill det säger han. Nästa firma säger inte att det finns några bestämmelser att det skall sitta nåt på utsidan, o ingen kan tvinga dig att sätta den på utsidan. :-/ :-/
Nån som e insatt som vet hur det skall vara?
//Johnny Silvan
//Johnny Silvan
Elleverantörerna brukar kräva att den flyttas ut, så fort man börjar ändra på något som har med energimätningen att göra.
Det är för att de ska kunna läsa av mätaren utan att någon måste vara hemma.
Det är för att de ska kunna läsa av mätaren utan att någon måste vara hemma.
Det tycker jag också, men det var i alla fall inget bekymmer när jag fick ny mätare för drygt tre år sedan utan de bara kopplade in den i källaren där den gamla suttit utan att ens nämna något om utemätare.dalle skrev:
Jag brukar läsa av själv och meddela elbolaget varje månad för att få exakta räkningar.
Men bara för att de skall kunna läsa av när man inte är hemma. Vi har ju en GSM sändare vid vår elcenral så det borde inte vara nåt problem. Men som jag fattade när jag ringt runt lite så är det nåt som elleverantörerna vill ha men kan inte kräva för det är upp till dig var du vill ha det, man kan inte tvinga på att skåpet skall vara utomhus. Så fattade jag det som iaf.
DaSilva skrev:Vad finns det för bestämmelser för att ha elskåp med mätare o huvudsäkringar på utsidan. Just sitter det ett gammalt härke i källaren som jag vill byta ut o säkra upp till 20A, det ena företaget vill sätta ett skåp ute o då frågade jag om det verkligen måste det, vattenfall vill det säger han. Nästa firma säger inte att det finns några bestämmelser att det skall sitta nåt på utsidan, o ingen kan tvinga dig att sätta den på utsidan. :-/ :-/
//Johnny Silvan
Är det nått fel på din matarkabel eller klarar den inte av att säkra upp på? Vad jag vet så finns det inga krav på att ha mätningen på utsidan. En sån där servisändring brukar ju va relativ lättsam annars..
Ofta så flyttar man ju ut mätningen när man byter från tex luftledning till jordkabel. Allt brukar ofta gå att komma överäns med den personen på nätsidan du får prata med..DaSilva skrev:Men bara för att de skall kunna läsa av när man inte är hemma. Vi har ju en GSM sändare vid vår elcenral så det borde inte vara nåt problem. Men som jag fattade när jag ringt runt lite så är det nåt som elleverantörerna vill ha men kan inte kräva för det är upp till dig var du vill ha det, man kan inte tvinga på att skåpet skall vara utomhus. Så fattade jag det som iaf.
När vi byggde nytt 2003 hade jag som krav att ha skåpet på insidan MEN se det gick inte Vattenfall med på >
Kanske borde ha argumenterat längre/ljudligare för nu sitter skåpf-nskapet på utsidan och garvar
Kanske borde ha argumenterat längre/ljudligare för nu sitter skåpf-nskapet på utsidan och garvar
Är av samma uppfattning att det brukar vara krav vid förändring av förläggningen men ska du byta matarkabeln eller är det bara en uppsäkring. För en uppsäkring tycker jag att det verkar orimligt.
/mats som slipper problemet helt. Skåpet sitter vid luftledningsstolpen utanför tomtgränsen
/mats som slipper problemet helt. Skåpet sitter vid luftledningsstolpen utanför tomtgränsen
Ja det e det som är det roliga. Det är bara uppsäkring till 20A.
Sedan ville jag byta ut hela proppcentralen.
Det skåp som sitter där är nog från 40-50 tal med lite nyare grejer på. Jag har t.ex gamla svarta bakelit automatsäkringar.
Sedan ville jag byta ut hela proppcentralen.
Det skåp som sitter där är nog från 40-50 tal med lite nyare grejer på. Jag har t.ex gamla svarta bakelit automatsäkringar.
dalle skrev:
Det är så att det lokala energibolaget ansvarar för installationen fram t.o.m elmätaren. Och man vill helt enkelt inte ha ansvar för en anläggning som är placerad inne i en fastighet som man inte kommer in i. Dels för att det är svårt att komma åt ifall nått händer och dels för att fastighetsägaren inte skall hänga upp en tavla eller en bokhylla i kabeln.
Ett ganska rimligt krav egentligen.
// DeBe
ByggaNytt skrev:
Vid nyanslutning av en villa så placeras alltid mätarskåpet på utsidan. Nätägaren har ju ansvaret fram till första kopplingspunkten som i de fallet blir på utsidan väggen.
@DaSilva; Det är väl inte Vattenfall som kräver att du ska flytta ut mätningen bara för att ni gör om centralen va? Var väl elektriker som föreslog det, han vill väl sälja ett mätskåp och få skruva i fräscha grejor Fast då får du räkna med att det blir dyrare för matningen måste göras om då också.. om man inte bara kan vika upp den gamla kabeln in i skåpet. OM den inte är för gammal eller för vek.. Har du en gammal oljepapperskabel blir det inte skojigt, då kan det dra iväg.
Linjemontoren skrev:
Vid nyanslutning av en villa så placeras alltid mätarskåpet på utsidan. Nätägaren har ju ansvaret fram till första kopplingspunkten som i de fallet blir på utsidan väggen.
@DaSilva; Det är väl inte Vattenfall som kräver att du ska flytta ut mätningen bara för att ni gör om centralen va? Var väl elektriker som föreslog det, han vill väl sälja ett mätskåp och få skruva i fräscha grejor Fast då får du räkna med att det blir dyrare för matningen måste göras om då också.. om man inte bara kan vika upp den gamla kabeln in i skåpet. OM den inte är för gammal eller för vek.. Har du en gammal oljepapperskabel blir det inte skojigt, då kan det dra iväg. [/quote]
Nja det var väl elektrikern som inte riktigt visste själv vad han pratade om. Han var tvungen själv att ringa o höra efter. Men det kommer en ny elektriker som skall kolla på det oxå, skall se vad han har o säga. Sedan är så att i den första offerten står det att ingående kabel skulle bytas, men som sagt så tror jag att det hade med att göra att elektrikern vill ha skåpet ute.