3 832 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
19mm råspånt eller OSB?
Hej!
Hu har äntligen snickarn varigt här och tittat och kostnadsberäkningen har vi fått i våra händer.
Nu ser vi att snickaren har räknat på 19mm råspånt i väggarna till vårat trängta badrum, är detta bättre eller sämre än sådana OSB-skivor som det skrivs om här på forumet? Om nu OSB-skivor är bättre hur många mm tjock ska den vara?
// Git o Lars
Hu har äntligen snickarn varigt här och tittat och kostnadsberäkningen har vi fått i våra händer.
Nu ser vi att snickaren har räknat på 19mm råspånt i väggarna till vårat trängta badrum, är detta bättre eller sämre än sådana OSB-skivor som det skrivs om här på forumet? Om nu OSB-skivor är bättre hur många mm tjock ska den vara?
// Git o Lars
19 mm råspont är lite ovanligt idag sedan plyfa/OSB har gjort entré - det kanske var en snickare ur den gamla skolan som var hemma hos er?
Det känns spontant som att råspont kan röra sig mera så satsa i stället på plyfa/OSB bakom gipsen alt. dubbla gipsskivor.
Själv körde jag med OSB och den är 11 mm, sen gips på c/c 40 = tillräckligt stabilt
Det känns spontant som att råspont kan röra sig mera så satsa i stället på plyfa/OSB bakom gipsen alt. dubbla gipsskivor.
Själv körde jag med OSB och den är 11 mm, sen gips på c/c 40 = tillräckligt stabilt
Anledningen till att brädväggarna försvann var väll närmast en prisfråga. Dyrare jfr OSB. Att en brädvägg skulle vara sämre tror jag inte. Kanske om det rör sig om endast ett regelfack, men knappast om det rör sig om en längre vägg. I mitt gamla hus så är alla innerväggar 1 tums brädväggar, stabilare väggar får man nog leta efter.
Tompa
Tompa
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Jag tycker det låter fantastiskt. Skulle det inte vara så dyrt skulle jag vilja ha det överallt istället för OSB.
Råspont är något dyrare i inköp. Dessutom går det åt mer arbetstimmar att sätta upp den - så därför gör vi det jobbet självaRobert_Maria skrev:
//Marge II
P.S dessutom står råspont bättre mot bränder - men det hoppas jag aldrig blir aktuellt...
Vi kör med 17mm råspont och gips på väggarna i badrummet. Kommer att göra detsamma på väggarna i det angränsande sovrummet som byggs om i samma veva. Jag har svårt att förstå att man har byggt och fortfarande bygger hus som bara har gipsväggar, går ju inte att sätta upp nåt på väggarna. Med råspont bakom gipsen kan jag skruva upp vad jag vill var jag vill. Speciellt praktiskt är det att ha råspont bakom om man bygger ett kök för att fästa köksskåpen i.