Hej .Jag ska börja bygga mitt garage om ett par veckor när snön försvunnit.
Nu undrar jag vilken spikpistol jag ska köpa och hur stor kompressor jag behöver?.
Tittade på en SENCO som tog spik upp till 75 mm ,räcker det ?.
Kmpressorn måste orka leverera den luft som behövs till Spikpistolen,färgsprutan och mutterdragare.
Vill gärna höra era ärfarenheter och tips..
MVH ..... :)

75 mm räcker inte, ta en som klarar 90 mm och med spikvinkel 21 grader som är lättast att hitta överallt.
Spikpickan klarar sig med rätt lite luft men däremot tror jag din mutterknackare kommer att vara mer krävande så välj efter den.

/Kent

Som Kent sa så bör du köpa en 21° Full Round Head Nailer. Senco har en bra modell, FramePro 602, den tar 90mm spik och är väldigt trevlig att jobba med.
Även DeWalt har en modell som är likvärdig prestandamässigt, D51845.

Tack så mycket .Senco har en kampanj just nu så jag får se vad jag hittar.Tyckte att kompressorn som dom rekomenderade var lite liten men kan kanske ta moddellen större.
mvh ..... :)

Du behöver ingen stor kompressor till en spikpistol. Jag använder en sådan här till min spikpistol som jag skjuter 90mm spik med:
http://www.jula.se/Butik/default.as...rodukt.asp?pf_id=SE-200005&dept_id= %>

Jag har fått den rekommenderad av några andra här inne på forumet och det funkar kanon! Den är dessutom väldigt tyst jämfört med andra kompressorer i den klassen.

MEN, om du ska använda färgspruta och mutterdragare bör du titta på kraftigare saker för dom kräver betydligt mer luft!

Äverväg även en 34-graders-picka (t.ex Senco 601). Spikskallarna blir inte helt runda, men magasinet sitter inte lika mycket i vägen när det är trångt.

Jag köpte en 601 med 34graders magasin och den har fungerat helt oklandrigt.
Har skutit 4000 spik hittintills med Sencos egen spik och inte en enda har gått fel.
Den är väldigt smidig med 34graders mag lätt att komma åt i hörn och små utrymmen.
Det är billigast att köpa Sencos egen spik på Serbrands.
Jag har inte hittat någon som är billigare på 34graders spik ännu iallafall.
::)750:- för 3000st 75mm spik
Men det är kanske någon som har hittat billigare.
:)
Häls Niclas

Det verkar som om 34-graders spik är betydligt dyrare än 20-graders.
750:- för 3000 spik = 25 öre/spiken. Jämför med Biltemas 20-graders: 279:- för 2000 spik = 14 öre/spiken.
Egentligen spelar priset på spiken större roll än priset på spikpistolen, pga den mängd spik som man gör av med. Att köpa en spikpistol för att spika ett par tusen spik känns väl inte så meningsfullt, utan det är när det börjar handla om 10-tusental den gör verklig nytta.

Dessutom är 34-graders svårare att få tag på. 20-graders kan man köpa "överallt" - Biltema, Jula, Harald Nyborg etc.

Köpte en Senco 702 förra året. Kan VARMT rekomenderas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.