Hej har köpt mig en Bosch PCM8S gersåg på K-Rauta för 2995:-.
Skulle vilja ha ett sågbord till denna, kollade lite på Jula/Clasohlson som har ett för ca: 8-900:-. Passar ett sådant till min såg tro?. Tänkte köpa på postorder, då jag har långt att åka till butikerna. Lite kymigt då om det inte skulle passa :(.

Classes har rätt breda stöd så det förefaller funka till det mesta. Annars tycker jag gott att man kan ha ett gammal matbord, hurts eller spika ihop nåt själv och sen använda en rullbock från Överskottsbolaget som stöd för längre brädor. Men det förutsätter ju att man har nåt gammal skrot man kan ta annars blir det lite ebberöds bank över det hela.

Jag har också precis köpt en sådan Boschsåg. Tyckte att sågbordet från Verktygsboden såg intressant ut. Kan ingen som har ett sådant beskriva det lite?

Jag hade länge ett sånt där som t.ex. Classe säljer..
Fungerade väl ok, men man var tvungen att ha extra stöd om man sågade pinnar som var längre än ett par meter..

Till sist slog jag till på Bosch egna bord GTA3700 och visst är det ett mycket mycket mer gediget och genomtänkt bord, dock vet jag inte riktigt om jag tycker det är värt 3.000kr...

Det som är bra med det är att det är mycket lätt att lossa och fästa sågen, samt glida den sidledes på stativet. Dessutom är det inga större problem att kapa pinnar på en bit över 4 meter vilket inte är alltför ovanligt - i alla fall inte för mig som använder sågen i stort sett dagligen.

Stativet är också ruskigt lätta att fälla ihop och bära med sig såklart. Fint litet handtag under som är perfekt balanserat..

Men som sagt - tveksamt om det är värt 3K om man inte skall använda det yrkesmässigt och därför kan dra av det i firman :)

Köpte ett sågbord osett idag på Beijers. Jag fick panik för jag vill bli klar med min trappa i helgen. I Kristinehamn fanns inte ett enda sågbord så jag ringde runt till firmorna i Karlstad. På Beijers fick jag napp och lade undan ett osett.

Nu är det någorlunda monterat men jag hann inte riktigt klart ikväll (blev så fruktansvärt myggbiten) men ska fortsätta imorgon kväll. Jag kan ännu inte uttala mig om det är bra eller ej men jag återkommer i helgen efter lite sågande.

Bordet kommer från svenska "Serva". Det är ljusblått och sågen ska skruvas fast på en nedsänkt träplatta. Jag hittar tyvärr ingen bild på nätet.

Bordet kostade 1260:-

Så, nu har jag gjort en trappa så den nya Boschen har gått varm.

Sågbordet från Serva var helt OK.

Bordet består av tre delar. Först en bänk på fyra ben där sågen skruvas fast på en nedsänkt träplatta. Bänken går fint att lyfta med sågen monterad. Det är nästan en förutsättning för att sågbordet ska vara användbart eftersom man troligen inte vill skruva bort sågen varje gång. Om man har plats så förvaras lämpligen bänken stående på alla fyra benen någonstans. Annars går det att fälla in benen på bänken om man vill.
På vänster sida om bänken sätter man ett ganska långt bord/stöd för långa brädor. Det går dessutom att göra ännu längre. Detta går att ta bort från bänken och fälla ihop så det blir platt.
Till höger på bänken sätter man ett kortare bord/stöd.

Mitt omdöme om sågbordet är att det är helt OK. Det är ganska enket att plocka ihop och isär. Från det att man kommer på idén att såga så tar det ca 10 minuter tills man är igång. Bordet är stadigt i alla ledder.

jojjeblom skrev:
http://www.verktygsboden.se/?id=69436

Är detta sågbord något att satsa på?.

Har nu beställt detta, skulle komma nästa vecka.. Recension kommer efter provkörning (om jag har några fingrar kvar att skriva med ;)).

Det border var jag dj-t sugen på. Säg nu inte att det är helt underbart när mitt bara är OK!

Köp ett Kellen sågbord på coop forum bygg exakt likadan som bosch och dewalt bordet för 1195kr. Har själv en bosch 10s som passa perfekt med bordet.

jojjeblom Har Du testat sågbordet?

Mvh Putte

Nja har inte sågat något ännu, men monterat ihop det iaf. Verkar stabilt och smidigt med dom utdragbara skenorna med inbyggda rullar. Sedan fäller man benen på den sida hjulet sitter så är det lätt att flytta runt det. Den medföljande belysningen kan ju vara bra att ha, vid mörkersågning ;).
Det jag funderar på är ju skruvstycket som följde med, det är ju lägre en sågbordet.
Men det kan ju användas om man ska borra något el dyl.

Summasumarum 1300:- det kostar hemkört till dörren tycker jag är helt ok.

jojjeblom Har Du jämfört med Dewalts bord?
Kollade själv på coop det som B-OK tipsade om.
Det ser precis ut som Dewalts fast rull hjul på sido
uppläggen och lite annorlunda snabb fäste till sågen.
Och tror den bara är 250 lång dewalts 300.
Gick det att fälla ihop din helt?

Mvh Putte

Hej har inte jämfört detta med något annat bord, har iof inte sett så många sågbord irl . Jodå det går att fälla ihop helt om man vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.