Efter att dräneringen var klar kom vi på att vi kanske skulle fixa till källaren innan vi fyllde den med diverse saker. Plus att det tryckte upp fukt genom plattan. Eller om det heter platta när jord golvet är putsat med 2cm betong utan armering. Men tacksamt att få bort. Värre var blåleran under. Vi grävde ur 30cm för att få plats med dränering, isolering och ny platta. I skrivande stund håller jag på att lägga avlopp och hoppas att kunna gjuta till helgen eller nästa helg. Panna ska ju gärna in innan vintern...

p8070057sx1.jpg
Började längst in med tvättstugan

p8130069ct6.th.jpg
Garaget. Här ska ack.tanken och 2-3veckrs ved finnas sen. Så nu små bilder för dom med modem :D

p8130068ap0.th.jpg
Oljetanken åkte bort

p8160083ua3.th.jpg
Ett rum klart

p8240021og0.th.jpg
Hade tur med att dom som grävde sist inte orkade bära in dom stora stenarna så långt ;)

Källaren är på 75kvm
Såhär långt är tanken att golvvärme ska läggas i alla rum utom i pannrummet.
Där kommer jag att lägga 5cm makadam och 5cm cellplast. I rummen med golvvärme blir det 6,5cm Isodrän och 5cm cellplast. Vet att kanske det är lite dåligt men står hellre på vedbacken och kör igenom några extra kubik än gräver mera!

Är oerhört förvånad över hur fort det gott men är man några stycken så rullar det på en lördag.

Snacka om slitjobb! 75 kvm är ju ingen liten yta heller. Hur många kubik har du fått frakta bort?

Det är bilder på slit som detta som gör att jag hellre bygger nytt än håller på och bilar betong i en gammal källare ;)

Vi gräver ju 30cm djupt så de blir väl runt 20m3. Man blir lätt svett där nere

Plus betongen så säg 75X1/3 dvs 25 m3.

Bra jobbat!!!

Nu är det mesta klart för gjutning. Imon ska klackarna till rören som man drar av på gjutas. Bilder kommer

p9010003me5.th.jpg

Nu är isoleringen och armenringsmattan utlagd

p9010005cx4.th.jpg

Nya avloppet

p9010009mv1.th.jpg

Golvvärmen. Använde buntband för att fästa fast slangen. Smidigt

p9080033dw1.th.jpg

Valde att blanda själv. Använde två smp istället för en stor. Gick över förväntan. Tog ca 7-8h med både fika och redig matrast. Gjorde av med ca 1,5pallar med cement

p9080036bj2.th.jpg

Ungefär såhär blev det. Nu är det bara resten kvar. Men innan jag gör nåt annat måste pannan in. Kallt snart ju :)

Lämna gärna lite kommentarer

Upprepar vad jag sa tidigare. Snyggt jobbat. Riktigt snyggt till och med.
Dessutom mycket bra att visa vad man kan göra om man bara vill och är villig att jobba för det

Måste faktiskt säga att jag är lite nöjd :D
Tror vi bara lagt 4 lördagar där nere och jag har inte gjort jätte mycket i veckorna så det gick bra mycket snabbare än vad jag trott. Var ju jätte orolig att jag inte skulle bli färdig så jag kunde börja med pannan

Riktigt snyggt!!!

Har själv ett hus med källare som jag dränerat. Funderar på att göra detsamma, bila ut golv och isolera mm. Vad skall du ha för värmepanna?

Väntar ivrigt på nya bilder.. Lycka till

Imponerande! och ni har uppenbarligen jobbat bra för att hinna allt på så kort tid!

Sen får jag väl säga att jag är rätt glad att jag ska bygga nytt med källare ;)
men du visar ju att allt går att lösa även i befintliga hus.

MVH
Jakob

Om man får sticka in en liten fråga....

Hur gjorde du när du gjöt fast avdragningsrören för att säkert få dom i våg.

Vi har bilat ut, isolerat och gjutit igen 25kvm i våras men då lejde jag bort det. Kan inte förstå med tanke på hur mycket underlaget sviktade hur man lyckas få till avdragningsrören? Vi körde med pordränskivor, som mest 2x10cm och som minst 7cm lite beroende på hur lättgrävda rummen var.

Nu är det dags att göra 20 nya kvm, men dom är inte lika tidskritiska att fixa så jag tänkte göra mycket jobb själv. Gärna även själva gjutandet.

Dom som gjöt våra golv gjorde det på fri hand och lite laservattenpass - dvs endast en metod för någon som gjuter varje dag.

Lilienberg skrev:
Om man får sticka in en liten fråga....

Hur gjorde du när du gjöt fast avdragningsrören för att säkert få dom i våg.
Jag gjöt upp "klackar" eller vad man ska kalla det någon dag innan.
Använde mig då av laser. Slängde ut en hög betong ställde in lasern på rätt lutning. Sen gjorde jag högen lika hög som golvet -rörets diameter. Går ju lika bra med ett vattenpass men smidigt med laser. Sen la jag helt sonika rören på högarna, dom ligger still när betongen kommer dit. Tog bort dom efter ca 1/2h och la igen hålen efter rören? Hänger du med? Känner mig inte jätte pedagogisk... :)

Jo jag hänger med.

Minns bara att när man tassade runt på armeringsnätet dagarna innan gjutningen så sviktade allt rätt duktigt. Jag känner mig orolig för att om jag fixerar rören och får dom i våg så kommer allt ändras samma sekund som de stora massorna betong tynger ner isolering etc.

Jag kanske oroar mig i onödan. Kanske räcker det med en säck per klack för att tynga ner isoleringen tillräkligt för att behålla planet när betongen kommer på plats.

Nu har det hänt lite mera nere i källaren.
Kommit upp lite puts på väggarna och en dörr in till blivande tvättstugan.
Panna är på plats

n712445517_604594_5162.jpg

n712445517_604595_5498.jpg

Här kommer avloppet från uppevåningen. Har förebett för centraldammsugare, och så att jag kan dra el, tappvatten och golväreme.

n712445517_619758_2194.jpg

Ny puts

n712445517_619761_2897.jpg

Slog upp ett nytt hål i väggen in till blivande tvättstugan och murade upp en rak kant till karmen

n712445517_619760_2662.jpg

n712445517_621667_3669.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.