Gillar betong som material och har experimenterat med att både gjuta krukor och bänkskivor i det. Sen slog det mig härom dan när jag satt och bläddrade igenom broshyrer med olika trägolv att... varför inte betong där med?

Nån som har tagit fram själva betongen som material i golv annat då än i tvättstuga/grov/garage? Har läst nånstans att det ofta används inom industrin med ett lager epoxi över(som kan färgas). Borde väl kunna bli rätt spännande... Vill nog ha det ganska neutralt men ha kvar det råa utseendet.

Hur går man vidare - tips?! :)
 
Köp mjuka tofflor. Betong är hårt..
 
Man kan slipa och impregnera och polera upp ett betonggolv så den blir en sammetskänsla. Vissa (läs inredare och arkitekter) tycker det är "fint". Andra inte. Jag tillhör den sistnämnda kategorin.
 
Jag har valt betonggolv i hela undervåningen. Prisvärt och för mig lämpligt med hund/hundar som slitit ner tillräckligt många parkett-och trägolv för att jag vill satsa på detta igen. Jag tilltalas av den 'kalla' estetiska ytan. Inbillar mig också att det blir lättskött.

Sedan får vi se om jag trivs med golvet  ;). Kan ju inte bli sämre än klinkers, juuu.
 
yonna skrev:
Jag har valt betonggolv i hela undervåningen. Prisvärt och för mig lämpligt med hund/hundar som slitit ner tillräckligt många parkett-och trägolv för att jag vill satsa på detta igen. Jag tilltalas av den 'kalla' estetiska ytan. Inbillar mig också att det blir lättskött.

Sedan får vi se om jag trivs med golvet  ;). Kan ju inte bli sämre än klinkers, juuu.
Hur har det gått till rent praktiskt - byggt nytt/tagit fram betong under gamla golvet/...?

Vad har golvet för behandling?
Pris kvm?
 
synpunkter skrev:
Man kan slipa och impregnera och polera upp ett betonggolv så den blir en sammetskänsla. Vissa (läs inredare och arkitekter) tycker det är "fint". Andra inte. Jag tillhör den sistnämnda kategorin.
Den 3:e kategorin tycker kort och gott att det är snyggt.
 
  • Gilla
Miss Rolf
  • Laddar…
Vänta nu,.. jag är proffs på detta, fråga mig! ;)
Jag kommer ha diamantslipat betonggolv i vardagsrummet och resten av nedervåningen 80x80 betongplattor som är lätt polerade..
I vardagsrummet läggs inget på. Helt miljövänligt. Plattorna kommer impregneras så att det blir mer tåliga.

Jag har ett par bilder från en privat villa där Ni kan få se hur det ser ut. Men hur får man in bild här, nu igen??? :-?
 
  • Gilla
Gula Villan2
  • Laddar…
Pris för diamantslipning ... ca 200-250 kr kvm.. Vad betalade Yonna?
 
MatildaSofia skrev:
Vänta nu,.. jag är proffs på detta, fråga mig! ;)
Jag kommer ha diamantslipat betonggolv i vardagsrummet och resten av nedervåningen 80x80 betongplattor som är lätt polerade..
I vardagsrummet läggs inget på. Helt miljövänligt. Plattorna kommer impregneras så att det blir mer tåliga.

Jag har ett par bilder från en privat villa där Ni kan få se hur det ser ut. Men hur får man in bild här, nu igen??? :-?
Varför valde du betong?


Lägga in bild: Välj att skriva ett nytt inlägg. Under textrutan så står det Bifoga: till höger om det har du en knapp: Bläddra. Tryck på den och leta upp bilderna.

Tänk på att man bara få bifoga 100 Kb i taget. Hur stora dina bilder är ser du om du högerklickar på dem och väljer "egenskaper".
 
Valde betong för att det är snyggt, bra för miljön. Jag jobbar i en branch inom sten/betong.

Bilder från privat villa.
 
  • Betonggolv2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik9005 och 2 till
  • Laddar…
..
 
  • Betonggolv1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik9005 och 3 till
  • Laddar…
..
 
  • Betonggolv3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik9005 och 1 till
  • Laddar…
Läckert! :)


Undrar vilket resultat man kan åstadkomma med gör-det-själv...
 
:D Instämmer! Det är ju mycket snyggare än vad jag hade föreställt mig.
Hörru BetongMatilda vad är golven behandlade med? ::) Vattenglas, eller? :-/
 
Japp Immobil. detta är ett superfloor...vattenglasimpregnerat. :) Men det påverkar inte glansen som vissa tror....det täpper till porerna.
 
  • Gilla
Gula Villan2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.