Det finns mycket för programmakarna att ta tag i

Bara vulkteip har nog svårt för att bli tätt mot kabelen, den vulkar bara mot sig själv
Limma mot kabel så det blir tätt där
 
Redigerat:
Henke2 skrev:
Har exakt samma symptom. Blev mycket värre efter service!

Supporten har skickat nytt kretskort till laddaren = ingen skillnad. Dem säger att slingan måstel igga perfekt, inget korsat ut till öar osv. Jag har lagt mitt PERFEKT nu. Har dock ett par skarvar men bara 6.3Ohm över ca 180meter kabel.

Jag nedgraderade mjukvara från 0.94 till 0,61 då helt plötsligt blev det mycket bättre. Nu klipper den gräset igen och stannar bara någon gång per dygn inte en gång i timmen och inte på samma ställen som innan.

(Min maskin är en 794 M 2014)
Trodde pip problemet var löst mha rengjord sensor men i dag så började klipparen pipa, stanna, svänga etc igen. var just hemma och särade på slingorna till mina öar från 0 till 1cm samt kapade trådarna bakom laddaren maximalt för att se om det kan förhindra att klipparen stannar och säger att den är utanför tråden allt jämt.

Ni som mäter Ohm, vad ska den ligga på i slingan?
 
johank skrev:
Trodde pip problemet var löst mha rengjord sensor men i dag så började klipparen pipa, stanna, svänga etc igen. var just hemma och särade på slingorna till mina öar från 0 till 1cm samt kapade trådarna bakom laddaren maximalt för att se om det kan förhindra att klipparen stannar och säger att den är utanför tråden allt jämt.

Ni som mäter Ohm, vad ska den ligga på i slingan?
Vid 10mm mellan slingorna till ö så vänder min maskin. Jag 3D printade nya spikar med 10.00mm mellan kablarna, drog det jävel så exakt, men nope funkade ej. :p


Ohmtalet skall vara mellan noll (ja noll bli det ju aldrig) till säg 10 eller så. Det är bara en grov estimering att slingan i sig är hel. börjar det bli högre än så kan en skarv vara dålig. Jag löder mina skarvar så för mig är det lugnt, men använder man andra skarvmetoder så kan det ju bli fel.
 
Elkludde skrev:
Det finns mycket för programmakarna att ta tag i

Bara vulkteip har nog svårt för att bli tätt mot kabelen, den vulkar bara mot sig själv
Limma mot kabel så det blir tätt där
Vet inte exakt vad du svarade på om vulktejpen, men jag tror mig veta en lösning iaf ;-)

http://plastidip.se/liquid-tape-spray?filter_name=tape
 
Jag har format en liten sträng av Sugru och placerat den längs med regnsensorerna, med målet att regn inte ska rinna bort så enkelt och därmed öka chansen att sensorerna reagerar vid regn. Inte särskilt snyggt, men ett tappert försök att lösa ett frustrerande problem.

DSC01589.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fungerar faktiskt över förväntan, det krävs inte mycket regn för att det ska bli lite vatten där som till synes nuddar sensorerna, men sensorerna är så exceptionellt tokvärdelösa att man måste ösa vatten över dem för att det ska reagera. Han som som kom på den här konstruktionen borde kölhalas. Jag har bara sett Worxen gått in för regn en enda gång på hela sommaren.
 
  • Gilla
magstorm
  • Laddar…
Får skicka in klipparen till supporten, de tyckte det lät konstigt med pipandet och att den byter riktning etc. samt att den stannar och sedermera stänger av sig då den tror sig vara utanför kabeln.
 
Hade 6,8 ohm vid första mätning, tog bort mina två öar och fick 6,3 ohm. Konstigt nog gick klipparen något bättre. Ska utvärdera mer imorgon..
 
Angående kapa strömkabeln till basstationen.
Jag pratade med Supporten igår angående detta. Det föreligger inga problem med att kapa den, det kunde rent av vara en bra grej att göra om man har problem med lång överbliven kabel menade han på. Risken för "spolproblemet" försvinner då.
Han var dock noga med att poängtera att man skulle veta vad man gjorde samt att det blev utfört på ett fackmannamässigt vis.
 
johank skrev:
Hade 6,8 ohm vid första mätning, tog bort mina två öar och fick 6,3 ohm. Konstigt nog gick klipparen något bättre. Ska utvärdera mer imorgon..
Jag är också i stånd att ta bort min elektroniska Ö och ersätta med en liten hage av tryckta brädor.
 
Efter lite utvärdering så kan jag konstatera att lösningen inte fungerar. hoppas på att fraktsedeln kommer snart så jag kan skicka den på lagning.
 
  • Gilla
Henke2
  • Laddar…
Hej i dag vände min utan orsak mitt på gräsmattan,och fortsatte klippa,man kan undra om det blir ordning på dessa klippare
 
  • Gilla
Henke2
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Hej i dag vände min utan orsak mitt på gräsmattan,och fortsatte klippa,man kan undra om det blir ordning på dessa klippare
Det här händer mig också ganska ofta helt slumpmässigt.
 
  • Gilla
Henke2
  • Laddar…
Det här händer mig också alldeles för ofta. Så idag kom min HQ 330X...
Får se om den sköter sig bättre...
 
  • Gilla
Henke2 och 1 till
  • Laddar…
Riggen skrev:
Det här händer mig också alldeles för ofta. Så idag kom min HQ 330X...
Får se om den sköter sig bättre...
Nu blir det intressant.

Vilken Worx har du och vilka fel hade du?

Återkom gärna med hur din 330 funkar.
 
Henke2 skrev:
Nu blir det intressant.

Vilken Worx har du och vilka fel hade du?

Återkom gärna med hur din 330 funkar.
Minns inte exakt vilken modell jag har, den införskaffades för ca 2 år sedan och det är modellen med grå hjulsidor. Sen kom den nya med orange hjulsidor.

Jag hade allehanda problem med den. Första säsongen klarade den inte av min slänt, den kom aldrig upp men med ny programvara förra säsongen så fungerade den alldeles utmärkt i slänten. Men gång efter gång har den betett sig konstigt. Vänt och snurrat mitt på gräsmattan och tyckt sig tro vara utanför arbetsområdet. Senaste dagarna har den gått ok men så fort den ska gå för laddning så är det nånting med slingan som gör att den hamnar utanför och fastnar.

Igår fick jag hem min HQ 330X, packade upp den, bytte ut Landroid-stationen mot HQ och laddade upp klipparen, sen gav den sig ut och har inte haft ett enda stopp. Men med prisskillnaden så får man ju hoppas att man får lite mer för pengarna.

När min Landroid har fungerat så har den skött gräsmattan jättesnyggt, men tyvärr för många driftstopp och för mycket handpåläggning så jag hade i princip tjänat tid på att klippa mattan själv och då faller ju lite idén med att ha en robot...
 
  • Gilla
Henke2 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.