1 165 357 läst · 6 151 svar
1165k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Med lagerförda varor menar de ju sådana de har i sitt sortiment, inte nödvändigtvis att de har dem på hyllan men de går att beställa och har ett artikelnummer i deras lagerregister.frav skrev:
De verkar inte särskilt samstämmiga eller uppdaterade på Bosch kundtjänst. Verkar nästan som att de utbildar sig genom att läsa forum som dettaKaLnAk skrev:
Vilken slumpklippare som helst klarar din tomt vill jag påstå. Bäst förstås de som kan ledas in i olika zoner som HQ, Stiga, Honda m.fl. men även en Worx hittar in i en zon två och tillbaka igen dock mindre kontrollerat, dvs. mer slumpmässigt.Lekedal skrev:Jag har precis samma problem och har pratat med min ÅF (Inwarehouse) idag så nu ska den skickas på service, antagligen till samma ställe som ni.
Min fru suckar och muttrar om att jag borde köpt en HQ istället, men en slumpklippare kommer aldrig att klara av vår trädgård, som visserligen bara har ca 750 kvm gräsmatta men som är delad i två delar med bara en smal (drygt 1 m) öppning i en häck mellan delarna och dessutom har ganska många buskar, träd och odlingslådor m.m.. Några buskar (5 st) har jag gjort öar kring. Andra ligger för långt från kantslingan så de hade jag tänkt att Indegon skulle få köra in i och lära sig undvika så småningom.
Det där med att den varvar upp, eller är det kanske ner från den nivån de flesta har, det verkar ju bara fungera på de klippare som har 5.8 vad jag kan läsa på tråden, t.ex Enrique.Otjena skrev:
Enligt flera med 5.8 i den här tråden har 5.8 larm-funktion, vilken inte är aktiverad i 5.7. Likaså finns där fem frekvensval att välja på, emedan 5.7 bara har fyra.Otjena skrev:
Min ännu ej provkörda maskin har denna etikett på laddstationenmortimer skrev:
Min gamla 5.7 "frivarvar" också sådär ibland, ungefär som den blir irriterad och trycker gasen i botten av någon anledning . Händer inte ofta, bara vid enstaka tillfällen som jag aldrig har hittat något samband emellan.Enrique skrev:Jag har varit mycket nöjd med min Indego sedan jag köpte den, men vid dagens klippning märkte jag att den varvade upp vid klippning som den aldrig gjort förut. Den lät helt enkelt mycket mer än vad den gjort tidigare. Är det någon annan som varit med om detta?
Om det är detta som ni andra haft hela tiden när ni haft synpunkter på ljudnivån så har jag full förståelse för denna ljudnivå är inte acceptabel, framför allt inte då det inte varit så vid föregående klippningar som haft mycket bra slutresultat.
Jag har version 5.8.
M J, hur länge höll varvningen på? I mitt fall under dagens klippning verkade som att den i stort sett konstant varvade upp när knivarna var igång och sedan varvade ner när knivarna inte var igång. Den har aldrig gjort så tidigare så det kändes som ett helt nytt beteende, dessvärre till det sämre.
En fundering till som kanske kan ställa till det är om inspänningen är ostabil från t.ex gammalt vägguttag. Så elektroniken är känslig för spänningsvariationer.
Ni som har oförklarliga problem med varierad kabellängd på begränsningskabeln, hur har ni det med eluttaget där klipparen är inkopplad ?
Ni som har oförklarliga problem med varierad kabellängd på begränsningskabeln, hur har ni det med eluttaget där klipparen är inkopplad ?
Hej
Nu har jag pratat med Boschs kundtjänst kring problemet med kartering och precis som en annan användare skriver så ligger "lösningen" i att lämna in den för "kalibrering". Personen jag pratade med, som var mycket trevlig, lät väldigt säker på att det skulle lösa problemet, men tyvärr så fanns ingen bra förklaring på varför felet uppstår (sådan är jag, vill få en logisk förklaring). Han lät även relativt säker på att om jag gjorde en testslinga på ex 10 meter så skulle det nog fungera, men då kommer ju även frågan vad jag egentligen vinner på att göra det, för problemet lär ju uppstå vid inkoppling på den större slingan igen...
Han sade faktiskt också att den gröna lampan på basstationen inte var helt att lita på....dvs verkar inte som att man kan utesluta fel i själva inkopplingen genom att titta på lampan...
Den goda nyheten är väl egentligen att jag inte behöver kontakta inWarehouse utan jag kan glida in på ex K-rauta (någon av återförsäljarna som finns omnämnda på deras hemsida) och att det skall ta ca 4 dagar. Det är enbart klipparen som måste lämnas in, dvs fel i basstationen torde väl också kunna uteslutas....
Nu får jag förnedras genom att ta fram den manuella gräsklipparen en gång, för fyra dagar till fixar inte tomten .
Så, kontentan är väl egentligen att man inte kanske kan göra supermycket själv. Om något i klipparen inte är helt kalibrerat så är ju frågan om ni som efter lite trixande har fått det att fungera vill ha en okalibrerad klippare som får problem nästa gång som ni måste göra en ny kartering....
Nu har jag pratat med Boschs kundtjänst kring problemet med kartering och precis som en annan användare skriver så ligger "lösningen" i att lämna in den för "kalibrering". Personen jag pratade med, som var mycket trevlig, lät väldigt säker på att det skulle lösa problemet, men tyvärr så fanns ingen bra förklaring på varför felet uppstår (sådan är jag, vill få en logisk förklaring). Han lät även relativt säker på att om jag gjorde en testslinga på ex 10 meter så skulle det nog fungera, men då kommer ju även frågan vad jag egentligen vinner på att göra det, för problemet lär ju uppstå vid inkoppling på den större slingan igen...
Han sade faktiskt också att den gröna lampan på basstationen inte var helt att lita på....dvs verkar inte som att man kan utesluta fel i själva inkopplingen genom att titta på lampan...
Den goda nyheten är väl egentligen att jag inte behöver kontakta inWarehouse utan jag kan glida in på ex K-rauta (någon av återförsäljarna som finns omnämnda på deras hemsida) och att det skall ta ca 4 dagar. Det är enbart klipparen som måste lämnas in, dvs fel i basstationen torde väl också kunna uteslutas....
Nu får jag förnedras genom att ta fram den manuella gräsklipparen en gång, för fyra dagar till fixar inte tomten .
Så, kontentan är väl egentligen att man inte kanske kan göra supermycket själv. Om något i klipparen inte är helt kalibrerat så är ju frågan om ni som efter lite trixande har fått det att fungera vill ha en okalibrerad klippare som får problem nästa gång som ni måste göra en ny kartering....
Några sekunder bara. Liknar det gärna med någon som står och gasar vid ett rödljus Men det man reagerar på är att den "övervarvar", varvar upp till en nivå som den aldrig går på annars. I ett par sekunder.Enrique skrev: