Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej
Har en 230 acx som jag satt igång igen efter att den stått ett år. Har dränerat om runt huset, därav viloåret för klipparn. Nu när jag satt igång den igen klipper den bra, laddar bra, följer slingorna ut bra, följer begränsningsslingorna bra. MEN när den skall hitta hem för att ladda funkar det inte som det skall. Den följer guidslingorna bra tills den kommer ca 1 meter från laddastationen. Sedan närmar den sig stationen sakta, för börja "nosa" efter den ca 40 cm till vänster om stationen. Efter att ha nosat en stund backar den för att leta upp en guidslinga igen och börja om processen. Är det någon som vet vad som är fel? Varför hittar den laddstationen bara nästan?
 
Har nu släppt ut "Sivert" (AM 305) på grönbete efter att ha mossrivit mattan rätt hårt i våras. Blev inte så mycket gräs kvar... :(
Gödslat och stödsått lite här och var. Mattan är nu rätt så ojämn så därför beslutade jag att ställa klipphöjden på maxläget (5cm på 305:an). Tänkte att det skulle få lite mer växtkraft om det blev lite längre men det det ser ut som det blir väldigt nerkört för det ligger här och var.

Nu till min fråga: Ni som kör 305:an elle 2x0, vad väljer ni för klipphöjd? Man ska väl bekäpa mosstillväxt om man släpper upp det lite?

För den som är vill och är nyfiken så har jag lagt upp ett klipp youtube från hur det ser ut nu på säsong 1: http://www.youtube.com/watch?v=9VdJQBzIAP0
 
marmit skrev:
:@ Mäter lågt motstånd (några tiotals ohm) genom hela slingan. Har också provat att ersätta först ena halvan, sedan andra halvan med ny lös kabel. Inget annat resultat än att signaldioden då lyser med fast sken och med fortsatta felmeddelanden "främre slingsensor defekt" eller "ingen slingsignal". Jag har nu slut på egna felsökningsmetoder - hjälp!
Alltså, det kan ju vara fel på slingsensorn också. Ställ den så att fronten står på ena sidan och bakhjulen på andra sidan slingan och håll inne 0 i huvudmenyn. I menyn som kommer upp kan du bläddra med yes-knappen. AR ska vara negativt och AF ska vara positivt. Är någon av dem 0 så kolla med din åf.
 
v97peter skrev:
Hej
Har en 230 acx som jag satt igång igen efter att den stått ett år. Har dränerat om runt huset, därav viloåret för klipparn. Nu när jag satt igång den igen klipper den bra, laddar bra, följer slingorna ut bra, följer begränsningsslingorna bra. MEN när den skall hitta hem för att ladda funkar det inte som det skall. Den följer guidslingorna bra tills den kommer ca 1 meter från laddastationen. Sedan närmar den sig stationen sakta, för börja "nosa" efter den ca 40 cm till vänster om stationen. Efter att ha nosat en stund backar den för att leta upp en guidslinga igen och börja om processen. Är det någon som vet vad som är fel? Varför hittar den laddstationen bara nästan?
Troligtvis problem med närsignalen i plattan (N-värde i "0"-menyn (se tidigare inlägg). N ska vara över 150, annars är det fel på laddningsstationen. Klipparen grovsöker efter stationen med fjärrsignal (F) och sista biten in så använder den en mer exakt radiosignal, närsignal (N), och funkar inte den så studsar eller missar klipparen stationen. Prata med din ÅF, de bör veta vad det handlar om.
 
Nonkan skrev:
Alltså, det kan ju vara fel på slingsensorn också. Ställ den så att fronten står på ena sidan och bakhjulen på andra sidan slingan och håll inne 0 i huvudmenyn. I menyn som kommer upp kan du bläddra med yes-knappen. AR ska vara negativt och AF ska vara positivt. Är någon av dem 0 så kolla med din åf.
Båda är positiva: Af=37, Ar=267. Lämnar den på service. Tack Igen Nonkan!
 
Nonkan skrev:
Troligtvis problem med närsignalen i plattan (N-värde i "0"-menyn (se tidigare inlägg). N ska vara över 150, annars är det fel på laddningsstationen. Klipparen grovsöker efter stationen med fjärrsignal (F) och sista biten in så använder den en mer exakt radiosignal, närsignal (N), och funkar inte den så studsar eller missar klipparen stationen. Prata med din ÅF, de bör veta vad det handlar om.
ok, jag får åka in med plattan och maskinen till affär'n.

Har försökt leta igenom tråden efter värdena du nämner men tråden börjar bli lång och det går inte att söka på tex Af eftersom ordet är för kort enligt sökmaskinen.

Har dessa värden (där bla N är mindre än 100 som du skrev):
Af 282; G1 186; G2 -186; F -327; N 38; Kvalitet 100%; omstart 2

Skall G2 och F vara negativa? N skall vara större än 100 men är de andra värdena ok?
 
Redigerat:
v97peter skrev:
ok, jag får åka in med plattan och maskinen till af
Har försökt leta igenom tråden efter värdena du nämner men tråden börjar bli lång och det går inte att söka på tex Af eftersom ordet är för kort enligt sökmaskinen.

Har dessa värden (där bla N är mindre än 100 som du skrev):
Af 282; G1 186; G2 -186; F -327; N 38; Kvalitet 100%; omstart 2

Skall G2 och F vara negativa? N skall vara större än 100 men är de andra värdena ok?
Glömde ju att säga att klipparen ska stå i testposition, med vänster framhjul vid plattans bakre högra hörn sett bakifrån. Utekvällskväll igår :)

F ska vara över 300, N över 100. G1 och G2 är till guiden och ointressanta i det här läget.
 
Först vill jag bara säga att jag inte har en Automower eller en gräsklipparrobot överhuvudtaget. Men det kanske blir en någon gång. :p

Det jag däremot vill säga är:

Nonkan, du ska ha en stor applåd och någon borde ge dig gratis bärs varje gång du går ut. Maken till bra service har väl ingen varit med om tror jag. Hoppas verkligen att Husqvarna förstår att uppskatta vad du gör i det här forumet. DU ÄGER! d^_^b

Det var bara det jag hade att säga.

/A
 
Nonkan skrev:
Årsmodell? Kolla så att inte kablarna till laddblecken på stationen sitter löst, det verkar som att den inte laddar utan bara blir varm.
Såg ok ut. Det blev en 2 timmars bilfärd och inköp av batteri, nu fungerar den utmärkt igen. :)

I batterilådan låg det en anvisning att man ska nollställa batteribytet i "Autocheck". Det känns lite dyrt.. Undra varför man ska göra det.
 
om du inte har någon garanti kvar så har de väl ingen betydelse, antar att nollställningen är för att HQ ska kunna se drifttid/cycler mm vid ev reklamation
 
orienteraren skrev:
Såg ok ut. Det blev en 2 timmars bilfärd och inköp av batteri, nu fungerar den utmärkt igen. :)

I batterilådan låg det en anvisning att man ska nollställa batteribytet i "Autocheck". Det känns lite dyrt.. Undra varför man ska göra det.
När man kommer upp över 6000 (2-3 batterier) laddcykler kan klipparen börja bete sig jäkligt skumt. Vet inte varför, men ja, den ska inte upp dit, utan nollställas.

Dyrt? Det tar max 5 min att koppla upp och nollställa.

Bytte du genom att skruva bort tornet eller delade du hela chassit? Om du delade så hoppas jag du fyllde på med fett, det är jäkligt viktigt.
 
Nonkan skrev:
Dyrt? Det tar max 5 min att koppla upp och nollställa.
Batteri för 1100 kr och bytte själv, annars måste jag ha lämnat in den och det hade varit dyrt..

Fett? Nej, jag lade inte dit något mer. Men det kändes bra fettigt ändå..
 
Förresten, vad ska man ha för fett då?
 
Ptja, vi tar f.n 1280:- inkl arbete för batteribyte på 220, vi brukar räkna med att det tar lite under en halvtimme. Vet inte hur Stockholmspriserna är, men så mycket borde det inte skilja.

Det ska vara mycket fett i skarven. Husqvarna rekommenderar påfylllning minst vartannat år.

Vet inte vad det är för fett, vi tar det från Husqvarna och det står inget vare sig på tuberna (räcker till 5 klippare) eller patronerna för pistol. Det finns ett artikelnummer, det är allt. Vet inte vad det kostar, men tillräckligt billigt för att vi ska kunna baka in det i servicepriserna.
 
Var och införskaffade mig en Automower 305 igår. Men se där fanns ingen manual med i lådan. Det var väl tur att det var den som fattades, då jag redan laddat ner och läst den på paddan ett tag. Ringde ÅF idag så dem ska skicka den hem till mig. Bra att ha den i all fall.
Började gräva ner lite kabel igår kväll. Pust det tar sin tid, funderar på något smart sätt som gör att det går fortare. Nu skär jag med kantskäraren och trycker ner kabel med typ en tumstock. Någon som gjorde något smartare? Något namn har den inte hunnit få än, men det kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.