Har ett nybyggt hus som vi flyttade in i 6 mars 2006. Fick idag deklarationspapper där det står att vi skall betala fastighetsskatt med xxxx kr. "Knappast" tänkte jag då jag känner till 5 + 5 regeln.

Ringde till Skatteverket och fick infon om att har man flyttat in i huset efter nyåret så betalar man skatt under hela det första året (se länk för mer info, sidan 11)

Kan detta verkligen stämma? Finns det något sätt att kringgå? Det enda positiva är ju att mina första 5 skattefria år skjuts fram 1 år.
Fler som har erfarenhet av detta?

Det enda negativa med att dina 5+5 år skjuts framåt är att fastighetsskatten antagligen försvinner i och med alliansens presskonferens i eftermiddag... Borttagandet måste dock finansieras så du får nog betala in "dessa pengar" på ett eller annat sätt ändå... Efter 16.15 vet vi mer.

När jag flyttade in i mitt nybyggda hus för 2 år sedan fick jag betala markvärdet det året.... sedan är det fritt i 5+5.... så det stämmer nog....

Finns inget sätt att kringgå detta på?

GreenTurtle skrev:
Har ett nybyggt hus som vi flyttade in i 6 mars 2006. Fick idag deklarationspapper där det står att vi skall betala fastighetsskatt med xxxx kr. "Knappast" tänkte jag då jag känner till 5 + 5 regeln.

Ringde till Skatteverket och fick infon om att har man flyttat in i huset efter nyåret så betalar man skatt under hela det första året (se länk för mer info, sidan 11)

Kan detta verkligen stämma? Finns det något sätt att kringgå? Det enda positiva är ju att mina första 5 skattefria år skjuts fram 1 år.
Fler som har erfarenhet av detta?
Det verkar ju helt absurt. Frågan är hur det då är i mitt fall med ett nybyggt hus som stog klart Dec. 2006, såldes till mig Dec. 2006 (det var en annan som byggde i vinstintresse) , tillträde 2 april 2007 ?

pgillner skrev:
Det verkar ju helt absurt. Frågan är hur det då är i mitt fall med ett nybyggt hus som stog klart Dec. 2006, såldes till mig Dec. 2006 (det var en annan som byggde i vinstintresse) , tillträde 2 april 2007 ?
Skatteverket räknar från inflyttningsdagen (den infon fick jag när jag ringde).

Någon som vet om har nybyggt hus för 2006!!! Får man börja betala fastighetskatt från och med 2008 nu med de nya reglerna eller någon som vet????

grunch skrev:
Någon som vet om har nybyggt hus för 2006!!! Får man börja betala fastighetskatt från och med 2008 nu med de nya reglerna eller någon som vet????
Jag vill också veta vad som händer med 5+5 regeln? Det skulle inte bli dyrare för någon sa de, det måste ju innebära att vi mybyggare slipper betala de första 5 åren och halverad resterande 5.

Tja du, jag hoppas någon har lite info om detta.

Om det tidigare har varit 5 + 5 regeln som gällt, så verkar det ju vara käpprätt åt skogen om även nybyggarna ska betala de 4500:- per år, det är ju en enorm ökning procentuellt sett i så fall.

Från 0:- till 4500:-

Jag har sökt info om detta men hittar inget ännu, hoppas någon vet mer hur det kommer att bli.

Mvh ! J

Pratade med Skatteverket och de sa att det var omöjligt att säga i dagsläget om "nybyggarna" slipper den kommunala avgiften på 4 500:-

Vi får helt enkelt avvakta och se.

Personligen skulle det kännas väldigt olustigt att åka på att betala 4 500 i skatt när man kallt räknat med 5+5 regeln.

Just detta om vad som kommer gälla för nybyggda fastigheter är något jag också sökt efter. Kommer det innebära ändrade förutsättningar för oss som precis byggt eller just nu bygger hus? Det ska bli väldigt intressant att se vad som är beslutat eller vad som beslutas i just denna fråga.

Löftet från regeringen har ju hela tiden varit att ingen ska få en högre avgift jämfört med idag. Då bör det bli någon form av 5+5 även i framtiden för nybyggen. Men vi får som sagt vänta och se.

Det nya systemet innebär en viss försämring att bygga nytt hus i särskilt högt taxerade områden. 5+5 regeln blir inte lika mycket värd, men samtidigt så blir ju kostnaden på sikt lägre.

Så här säger de om nybyggen:

Vad som ska gälla för nybyggda hus, som i dag är slipper fastighetsskatten de första fem åren och därefter har halverad skatt i ytterligare fem år, är oklart.

"De som har byggt klart och räknar med att vara skattebefriade får det nog så också, men det är något som vi får ta ställning till i det fortsatta arbetet", säger Ingemar Hansson.

Avskaffandet av fastighetsskatten ska nu detaljutredas av tjänstemän inom regeringskansliet innan den går ut i juni på sedvanlig remissrunda. Regeringen räknar med att lägga fram en slutlig proposition i höst.

Då är det bara att hålla tummarna och hoppas på att tjänstemännen som ska utreda har vett i huvudet. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.