Hej

Jag sitter och funderar på hur man räknar och hur det blir när man gör en förlust på en affär.

Vi köpte en bostadsrätt för 1 400 000 kr, har nu sålt den för 1 395 000 kr, dvs en förslust på 5000 kr, sedan tillkommer ju mäklararvode på säg 35 000 kr, och liet små renovering på ca 10 000 kr, hade det varit en vinst affär så hade jag ju dragit bort 50 000 kr och sen var det klart, men hur blir det med en förlust affär?

Får jag tillbaka något på skatten då? eller ska man passa på och sälja fonder för att på så sätt kunna kvitta vinst mot förlust?

Tacksam för lite info
 
Kalasclas skrev:
Får jag tillbaka något på skatten då?
Nej. Du slipper betala reavinstskatt. En klen tröst, men ändå.
 
Tråkigt när folk inte har koll men tycker att dom ska svara ändå....

Så här säger skatteverket:

"Om du har sålt din bostadsrätt med förlust får du dra av halva förlusten. Du får avdrag för förlusten mot alla slag av intäkter i inkomstslaget kapital. Om det blir underskott när du dragit av förlusten får du skattereduktion med 30 procent av underskottet till och med 100 000 kr. Om underskottet är större får du skattereduktion med 30 000 kr plus 21 procent på den del av underskottet som överstiger 100 000 kronor."
 
Tänk så fel man kan ha :blushing:
 
Har inte hört talas om någon som gjort förlust på bostadsaffärer sen mitten på 90-talet. Har ju varit en värdeökning utan historisk motsvarighet sedan dess och enda sättet att bli rik i det här landet. Finns emellertid en risk att det snart bli vanligare igen inom en inte alltför avlägsen framtid.
 
Deven skrev:
Har inte hört talas om någon som gjort förlust på bostadsaffärer sen mitten på 90-talet. Har ju varit en värdeökning utan historisk motsvarighet sedan dess och enda sättet att bli rik i det här landet. Finns emellertid en risk att det snart bli vanligare igen inom en inte alltför avlägsen framtid.
Det skulle vara intressant att höra lite mer om den här affären och hur den kunde gå med förlust. Hur lång tid gick det mellan köp och försäljning, var det en nybyggd eller äldre lägenhet, låg den i en storstad eller i en mindre stad?
 
Finns en del anledningar, vi köpte den dyrt när det var som dyrast, och sedan har avgiften ökat en hel del, vi sålde den med inflyttning långt fram i tiden... den tryggheten var viktigare för oss än priset...

Visst surt med förlust, men därför jag ville få ut nåt av det sänkt skatt eller kunna sälja fonder och kvitta vinst mot förlust
 
Kalasclas skrev:
Finns en del anledningar, vi köpte den dyrt när det var som dyrast, och sedan har avgiften ökat en hel del, vi sålde den med inflyttning långt fram i tiden... den tryggheten var viktigare för oss än priset...

Visst surt med förlust, men därför jag ville få ut nåt av det sänkt skatt eller kunna sälja fonder och kvitta vinst mot förlust
Hur kom det sig att avgiften gick upp? Var det nyproduktion?
 
Ingen nyproduktion, men en del renoveringar i föreningen, sen är det nog inte så mycket avgiften ökat ca 300 kr / år... men man kan låna en del extra pengar för det...
 
Kalasclas skrev:
Ingen nyproduktion, men en del renoveringar i föreningen, sen är det nog inte så mycket avgiften ökat ca 300 kr / år... men man kan låna en del extra pengar för det...
Om avgiften är 30 000 per år motsvarar det en höjning med 1%. Inte så dramatiskt.

Men bostadsrättspriserna verkar ha rört sig både upp och ned de senaste åren, så det är kanske inte så konstigt om det blir en del som gör en förlust, särskilt om de bara bor ett par år. Kanske är förluster vanligare än man tror, det är bara det att folk inte vill berätta om dem.
 
hmm blev nog fel där... månadsavgiften har ökat med 300 kr/månad varje år ungefär...

så det blir lite....
 
Deven skrev:
Har inte hört talas om någon som gjort förlust på bostadsaffärer sen mitten på 90-talet.
Jag har flera bekanta som har gått minus de senaste åren. I Stockholmsförorter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.