Hej!

Jag och min sambo funderar eller kommer om ca 1 -2 år att bygga hus :)
Vi har valt byn vi vill bo i ( Romborna, ca 1 mil från Ljungby i Småland) men vi vet inte vilken TOMT vi ska välja.

Den ena tomten är på ca 4700 kvadratmeter, öppen sikt åt alla håll med nära grannar.
Tomten är för detta åkermark och ligger nära en oljegrusad väg (underhålls av kommunen).
Intill denna tomt har vi redan två nybyggda hus.

Den andra tomten ligger mer intill skogen, lite mer avskilt jämfört med den första tomten.
Men närmaste granne bor bara ett stenkast därifrån.
Tomten är på ca 4500 kvadratmeter och runtomkring den finns naturlig tomgräns (stenmurar).
Grus vägen som leder längs med tomten är privat väg (underhålls av bonden som vi tänkt köpa tomten av), fördelen med denna tomt är också att det är är knappt 1 km ner till sjön d^_^b

Någon som har erfarenhet av att bygga hus i skogsmiljö?

Vad är bra att tänka på innan vi bestämmer oss för vilken tomt?

Tacksam för svar och fråga gärna om det är något Ni undrar över! :)

Givetvis vet ni själva bäst vad ni vill ha utifrån era intressen och behov, men generellt:

- Anslutningar vatten och avlopp. Kommunalt, eget, gå ihop med grannar etc ?
- Hur fungerar de två tomterna vid olika årstider?
- Någon av tomterna som riskerar översvämning eller bli sumpig på våren?
- Fundera på hur det kan se ut om 10-15 år vad gäller nya grannar eller andra typer av bebyggelse som kan tillkomma.
- Någon av tomterna som behöver sprängning eller extra fyllning vid grundarbetet (vilket kan ge rejält ökad byggkostnad)?

Microkatten
Utifrån beskrivningarna skulle jag absolut välja skogstomten - nära till sjö, skog och utan nära grannar! Men det är bara mina personliga preferenser, och om ni har svårt att välja, låt andra fakta avgöra, som Krumeluren är inne på.

Hej Krumeluren!

Jag/vi är tacksam för dina tänkvärda punkter!

Alltid bra saker att känna till!

Microkatten:

Jag tänkte lägga ut lite bilder på de två tomterna så man lättare kan se!

Med skogs(nära)tomt tänker jag spontant mygg ... annars tycker jag också att det mer avskilda läget låter lockande.
Ytterligare några saker att fundera kring gällande skogstomten: Åker bonden själv på vägen (dvs. kan ni räkna med att han även för egen räkning är mån om att hålla vägen i bra skick + ploga snabbt på vintern)?
Har bonden ekonomiska intressen i skogen? Det vill säga, kommer han på sikt att avverka skogen? Vad känner ni inför de nya omgivningar som ni då skulle få?

Vilka kostnader kommer ni förresten att få för att återställa eventuella (sannolika) skador som kan uppstå på den kommunala respektive den privata vägen i samband med ert husbygge?
Hurpass trafikerad är respektive väg, i dag och på sikt? Hur är det med trafikljud och annat eventuellt oväsen?

Hur är det med sol, vind etc. på respektive tomt?

Precis, vi har en granne lite längre bort som flyttade in i en skogskant och hade det jättemysigt tills bonden gjorde kalhygge av alltihopa (efter 1 år) nu bort de bredvid ett kalhygge istället och det blev rejält blåsigt etc

Hej!

Efter ett flertal långa samtal med en prat glad och envis bonde blir det inget köpande av skogstomten, nu måste vi börja om på på ruta ett eller välja den första tomten, många frågor snurrar i huvudet just nu...

Någon som har förslag på någon fin och naturskön tomt, då nära avstånd (ca 1-1,5mil) från Ljungby?

Blev lite nyfiken.... På vilket vis är han envis

Hej!

Det där långa samtalet med bonden till skogstomten gjorde nytta, för i idag ringde han och sa att han ändrat sig =)

grattis :)

Hej Modig!

Tack, el va man ska säg, kanske inte ska ta ut något i förväg för förhandsbeskedet ska lämnas in först och därefter kan vi fira =) men jag hoppas innerligt att det inte ska vara några problem med att vi få bygga där. =)

Grattis!
hälsar Anneli från Borsna

Klart ni ska bo i skogen, räkna dock med underhåll av grusväg i era kalkyler (20 ton räcker gott och väl till 100m och ett par års framfart). Kanske har ni möjlighet att göra en egen anslutning till allmän väg? Tillståndsprövning går på 3-4000, vidare behöver ni kanske officialservitut osv...

Hej Anneli; Tack! Vill inte ta ut något i förskott ännu men vi hoppas på att förhandsbeskedet som vi ska skicka in här i veckan kommer att ge oss ett trevligt och positivt besked =)
Hur går det för er och husplanerna?

Hej Apprentice!

Tacksam för ditt råd!

Ja, den tomten känns bäst, enskild fast ändå nära till grannen =)
Så nu väntar vi på vad förhandsbeskedet kommer att säg, nervöst och spännande!
så håll tummarna för oss? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.