Vi har tänkt börja undersöka vad kostaden skulle bli för att renovera vårt badrum
på övervåningen i vårt 70tals 1,5 plans hus. Efter lite eftertanke efter att ha blivit allmänt uppskrämd av anticimex vad det gäller fukt i våtutrymmen på 2a våning i hus med träbjälklag och helt enkelt för att komma undan lite billigare har vi kommit fram till att ett alternativ är att helt enkelt göra om badrummet till endast toalett. Vi anser oss helt enkelt kunna klara oss med badkar & dusch i stora badrummet på nedre plan.

Nu till min igentliga fråga, borde inte det vara helt anorlunda krav på ytskikt om det INTE finns dusch, dvs det borde bli en enklare/billigare ombyggnation?

Finns det några allmäna kommenterar kring att i ett 170m2 hus endast ha 1st dusch med tanke på värde på hus osv

Mvh
Gustav

Ja, ingen expert men när man väl brutit upp allt kan det väl inte vara rocket sience att måla på tätskikt. Men det är klart du sparar

- avlopp (som ändå måste pluggas med alternativet)
- Dusch vvs (blandare, etc)
- Dörr etc.

Har två döttrar i familjen, skulle gärna haft två duschar. Ett alternativ om du e skraj för vattenskador är en schysst kabin istället.

170 m2 låter som ett hus som kommer att ha barnfamiljer som spekulanter. Alla som haft tonåringar vet att 2 duschar/toa är för lite egentligen, en kommer att innebära kösystem :) Jag skulle ALDRIG göra en sån förändring, den sänker värdet på huset och minskar antalet potentiella köpare markant som jag ser det. Du får spekulanter som börjar räkna på vad ett nytt badrum kommer att kosta, inge bra.

Även om det är ett problem med fuktskador i badrum och självklart är sämre om badrummet ligger på andra våningen än om det är i källaren och sämre i trähus än i sten hus. Så ska man inte överdriva riskerna heller, de flesta husägare i landet kommer att bo i sina hus utan att nånsin drabbas av en vattenskada.
Vi har de senaste veckorna översvämmats av trådar som handlar om felaktigt byggda/renoverade badrum men de flesta badrum blir naturligtvis tillräckligt bra gjorda för att det inte ska vara nån fara för vattenskador.

Besiktningsprotokoll innehåller en massa skrivningar som enbart är till för att skydda den som är ansvarig för besiktningen, man tar upp alla tänkbara svagheter i konstruktionen och varnar för allt ont som eventuellt kan inträffa i framtiden för att slippa bli stämd om nåt händer. Låt inte det skrämma er i onödan.

Håller med ovanstående. Det är klart du kan bygga badrummet. Se bara till att läsa på innan och anlita rätt hantverkare om du inte vill göra det själv.

Jag skulle ju aldrig heller tagit bort det andra badrummet men om du nu ändå ska göra detta så behöver du ju bara tätskikta golvet och 5cm upp på väggarna samtidigt som du slipper de dyra våtrumsskivorna...
Såå visst sparar det en del pengar..

Frågan är bara om det inte är dumsnålt i längden då man i ett sådant stort hus gärna har två badrum kan jag tycka...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.