Vill du att alla ska diskutera som konsumenter i Byggahus forum?

  • Ja

    53 Röster 25,5%
  • Nej

    108 Röster 51,9%
  • Spelar ingen roll

    47 Röster 22,6%
  • Antal röster
    208
  • Omröstningen stängd .
Bara jag slipper läsa inlägg av typen:

"Ja, typiskt hempulare. Ta dit en elektriker/snickare/målare/rörmokare så det blir ordentligt gjort".

Otrevligt och helt utan information som kan hjälpa mig eller andra läsare att göra det bättrre.

Jag tycker inte en ev. notering som hantverkare i profilen ger mig någon information att tala om. Jag hoppas detta inte är ett försök från forumägarna att ta betalt för att jujst hantverkare skall få diskutera? Det vore dumt i så fall.
 
Min åsikt är att ALLA ska få uttala sig om allt och det är ju bra när kunniga ger råd då det kan spara stora kostnader för folk i framtiden när de får råd av en som har erfarenhet än att ta råd från nån som inte vet så de gör så att allt måste göras om eller att nått blir förstört eller att de bryter mot lagen och drar el de inte borde så huset brinner ner och står där utan att försäkringen täcker ett dugg

men som det är nu vet ingen skillnad mellan de olika som skriver vad de har för kunskap och kanske tar råd från nån som inte vett nått och struntar i vad nån kunnig skriver så jag tycker att det sätts in lite mer under ens namn och att ALLA ska ha vart man kommer ifrån så man vet om man bor i norr att nån från skåne inte försöker ragga jobb utan bara ge råd typ

och att man har lite mer info där som en prick eller flagga eller nått om den är inom branschen och även då vad den har eller jobbar som och möjligen med för vilket företag med så man vet men typ
___________________

Calle banan
Senior medlem

Aktiv: feb 2009
Län: Stockholms län
Inlägg: 1 770
:cool:
bakgrund : stenläggare
jobbar med : Landskapsarkitekt
jobbar för : Lantmäteriet

Inloggad

___________________

eller nått sådant så man har typ :cool: eller den husloggan som är här eller nått om man är inom branschen

sen antar Jag att de som är här är här för de har intresse och vill hjälpa folk då jag antar att nästan inga raggar jobb här och allt sådant ska isåfall vara i en egen kategori där man kan göra reklam för sig och då betala för en plats där
för det är väll de flestas privata tid som är här och inte under jobbet så alla ska väll få ytra sig om det dom vill men med lite bakgrund så kan man lättare värdesätta eller bestämma om det är bara är reklam eller nån som vet vad den talar om när den skriver

sen att jag skriver själv som en kratta vet jag men det får folk ta känner jag då jag är less på att be om ursäkt för min dyslexi
(tur att man har rättstavning när man skriver)
 
Jag uppskattar verkligen de yrkesmän som har hittat hit. Man lär sig väldigt fort vem som är vem. Snorkpellarna behöver man inte lyssna på.
Vi ska vara rädda om de som är hjälpsamma och tycker om att informera oss oinvigda.
Att de har tagit sig tiden att ta sig hit tolkar jag som att de verkligen trivs med sina jobb och då brukar man vara väl insatt i det mesta runt omkring och kunna komma med värdefulla råd.
Jag kan i min egen yrkesutövning finna att det är roligt att föra kunskap vidare till yngre kollegor som är intresserade. Däremot är det knöligare att föra kunskaper vidare till ointresserade kollegor utan tillräckligt intresse och tillräckliga förkunskaper.

Tänk på att de flesta hantverkarna inte är här överhuvudtaget.
Jag kan inte tänka mig att en ointresserad "typ" som gör mediokra arbeten letar sig hit. De har fått nog av ombyggnader på jobbet. De har vi inget intresse att föra en dialog med heller.
 
D
Förstår inte riktigt frågan... Tycker den hänger ihop med de två andra (som var tydligare formulerade). Har jag t.ex. redan röstat att företag skall få besvara kritik på forumet, så är det väl svårt att hävda att alla skall skriva i egenskap av konsumenter? Har jag sedan röstat att hantverkare inte skall registrera vad de sysslar med, så står jag nu mitt emellan i denna fråga, eller?

Har inte röstat...
 
Thomas59 skrev:
Enligt forumreglerna, se Marlenes svar ovan, kan visst en elektriker svara på frågor ÄVEN inom sin yrkeroll. Ser inte varför det skulle vara något problem.

Du är inte den enda som hakar upp sig på just detta och jag får uppfattningen att ni missuppfattat kritiken.

I de allra flesta fall är det bara att sakligt svara hur "man kan göra" i frågeställarens fall. Det är väl snarare när svaren övergår i "ring en hantverkare" eller ännu värre referat till den egna firman eller åsiktsbombardemang i uppenbart syfte att etablera "sanningar" som gynnar ett särintresse (hantverkarna) eller uppenbart kollegialt försvar av dåliga jobb utförda av branschkollegor som gränsen överträds.

Ditt läkarexempel förstår jag inte alls. Gör du en analogi med byggahus är din analogi endast giltig om konsumenterna (patienterna) inte över huvudtaget utför några arbeten/projekt (operationer) utan ENBART anlitar hantverkare (läkare). På byggahus.se är dock alla mer eller mindre läkare. Vissa forummedlemmar når med möda upp till "plåstra om sår" nivån medan andra utför opertioner på hjärnkirurginivå. Att en utbildad läkare ger en hobbyläkare råd är vardagsmat på byggahus.se och vad jag kan förstå INTE ALLS FÖRBJUDET.

Du är inte ensam om att ha den synen och jag förstår inte var ni får det ifrån?
Jag är en av de som har den synen. Problemen blir att Marlene svarar på frågan här men fortfarande om man läser reglerna för forumet kan jag inte tolka det på något annat sätt än att det inte alls är tillåtet och Marlene väljer att inte moderera enligt de reglerna. Nu är jag iofs jurist så jag kanske är väl insnårad på tolkningsfrågan.

I dagens läge bör antingen forumsreglerna skrivas om så att de följer den tolkning Marlene gör eller så ska man om man hårddrar det INTE få svara inom den kategorin man har sin yrkesverksamhet.

Idag är det som att säga att det funkar fint för Jon_h är som att säga att reglerna hos Bilprovningen tillåter massiv ombyggnad av bilar bara för att jag har kommit igenom besiktning och flygande besiktning. Det säger dock ingenting om hur det ska vara utan bara hur enskilda myndighetsutövande personer valt att göra sin egen tolkning

Men det kanske är jag som missuppfatta reglerna, tycker dock att vi verkar vara många och just tolkningsjuridik är krångligt så regler får inte vara så snåriga att medlemmar missuppfattar

MVH Lorant
 
kinglolle skrev:
I dagens läge bör antingen forumsreglerna skrivas om så att de följer den tolkning Marlene gör eller så ska man om man hårddrar det INTE få svara inom den kategorin man har sin yrkesverksamhet.
Exakt!
Som moderator sedan 1989 (ja, inte här då men på ett flertal forum) vet jag hur viktigt det är att de regler som tillämpas är desamma som de skrivna. Därför måste reglerna skrivas om så att hantverkare tillåts skriva som hantverkare och att man istället (som på de flesta andra forum) förbjuder reklam, men tillåter konsumentinformation.

Den senare kräver ju fingertoppskänsla av moderatorerna. Frågar tex nån efter en billig bokhylla måste ju även Ingvar få tala om att det finns på tex IKEA, bara han inte säger att det bara är de på IKEA som är nåt att ha.
 
Det är inget problem, normalt, att ha både konsumenter och företagare i ett och samma forum, så länge svaren är sakliga och inte ren reklam, provokation eller andra tråkigheter.

Jag är moderator på ett betydligt större forum där (smyg)reklam är mycket vanligt förekommande, inte minst eftersom målgruppen är så attraktiv för företagarna.
Där är det ok för företagare (eller anställda) att svara kort och sakligt gällande "egna" företaget, produkterna, priser etc när frågor ställs av andra medlemmar.
Det är inte ok t ex starta trådar om företaget/produkterna eller området, att länka till företaget/produkterna, tala sig varm för (dvs säljsnack) eller försöka locka andra medlemmar till kontakt osv. Det är inte heller ok att svartmåla andra företag, eller produkter, inom samma branch.

Nu har jag inte varit medlem här väldigt länge, men har redan noterat visa medlemmar vars aktivitet här huvudsakligen verkar spenderas på att sälja in produkter/företag som dom jobbar med/för. Men jag har antagit att det är ok eftersom moderatorerna inte verkat reagera på inläggen trots att moderatorerna ibland skriver i samma trådar och därför måste se...?

Jag tror att båda sidorna tillför mycket på ett sådant här forum, och ser gärna att formet är för både konsumenter och branchfolk och alla därimellan.
 
Thomas59
kinglolle skrev:
Jag är en av de som har den synen. Problemen blir att Marlene svarar på frågan här men fortfarande om man läser reglerna för forumet kan jag inte tolka det på något annat sätt än att det inte alls är tillåtet och Marlene väljer att inte moderera enligt de reglerna. Nu är jag iofs jurist så jag kanske är väl insnårad på tolkningsfrågan.

I dagens läge bör antingen forumsreglerna skrivas om så att de följer den tolkning Marlene gör eller så ska man om man hårddrar det INTE få svara inom den kategorin man har sin yrkesverksamhet.

Idag är det som att säga att det funkar fint för Jon_h är som att säga att reglerna hos Bilprovningen tillåter massiv ombyggnad av bilar bara för att jag har kommit igenom besiktning och flygande besiktning. Det säger dock ingenting om hur det ska vara utan bara hur enskilda myndighetsutövande personer valt att göra sin egen tolkning

Men det kanske är jag som missuppfatta reglerna, tycker dock att vi verkar vara många och just tolkningsjuridik är krångligt så regler får inte vara så snåriga att medlemmar missuppfattar

MVH Lorant
Att vi är oense om tolkningen kan jag hålla med om. Nu har jag inte lusläst reglerna på länge men skummar man reglerna så framgår det att man är här i egenskap av konsument och att man inte får göra inlägg (om man är företagare) som är avsedda att gynna den egna verksamheten, nu eller i framtiden.

Den delen av reglerna hindrar inte på något sätt att man är medlem även om man också är hantverkare. Hantverkare är också konsumenter. Som konsument OCH hantverkare ska man bara akta sig för att skriva inlägg som kan tolkas som avsedda att gynna det egna företaget eller den egna branschen.

Att svar i vissa fall är avsedda att förklara hur man tänker i egenskap av företagare har också godtagits men där måste man som företagare vara försiktig med att ge svar som uppenbart kan tolkas som gynnande av det egna företaget eller branschen. Ett exempel på detta är det idoga försvarandet av högaprisnivåer och påslag på material som förekommit.

Att det på ett eller annat sätt framgår att man är tex hantverkare är ok enligt vad jag tolkar praxis. Att modereringen inte hinner hålla efter alla övertramp eller att man avstår att moderera i enskida fall är väl inte heller något större problem.

Min syn är att byggahus unika profil riskerar att suddas ut om man öppet släpper in hantverkare. Att man gjort det på andra forum säger inget om att det skulle vara bra här. Varje forum har sin unika profil och BH's profil är just "På konsumentens sida" och det harvisat sig mycket framgångsrikt.

Att hantverkare propagerar för att få "Proffsstatus" är lite märkligt men kanske naturligt. Jag kan inte se andra skäl än att få möjlighet att lobba för åsikter som gynnar det egna företaget eller branschen, att få bemöta "dumma" konsumenter som inte förstår hur företagen tänker eller kanske för det egna egot:rolleyes:. Det sista tror jag är en viktig faktor då inläggen ju görs utan ersättning.

Att konsumenter propagerar för att "Proffs" ska vara taggade på ett eller annat sätt verkar grunda sig på en tro att "proffsens" svar skulle vara så mycket mer värda än andra konsumenters svar. Då missar man dynamiken i forumet och riskerar en uppdelning i A- och B-lag som kan göra att dynamiken förloras. Visst, det finns proffs på forumet som är otroligt kunniga men jag kan inte se att det bland just DEM finns någon överdriven önskan att få högre status. Den status DOM har grundar sig på vad dom visat på forumet i form av kunskap, inte någon form av forumtitel.

Sen finns det ju stora problem om man nu väljer att införa TITLAR. Hur ska man avgöra vem som är kunnig nog att få titeln. Får man den bara för att man jobbar med en sak, behövs utbildning, behövs arbetslivserfarenhet, behövs nöjda kunder. Enbart kunskap i sig är heller inte avgörande. Det gäller ju att kunna PRATA med konsumenter så att dom förstår också. SKa man förlora TITELN om man inte håller måttet, ska titeln "döljas" om man svara på frågor UTANFÖR sitt kompetensområde och hur avgör man vad som är UTANFÖR.

Frågorna är många och svaren är få i detta läge.
 
Håller med om det mesta, är själv varken hantverkare eller någon som anser att hantverkare per automatik är mer värda att lyssna på för mig utan alla åsikter värderas utav mig beroende på min egen källkritik och situation. Så varför jag argumenterar i det här är outgrundligt, jag har inte ens röstat så som det kan verka på min argumentation.

Däremot hänger jag upp mig på en sak (yrkesskadad kanske) och det är att vi går på vad praxis säger och vad Marlene säger vilket är helt ok. Inom juridiken är praxis ett begrepp som definitivt är gångbart i många fall MEN och här är ett stort men. Praxis bör inte gå rakt emot reglerna, praxis skall användas för gråzonerna däremellan. Men i detta fallet är ju reglerna rätt tydliga i min mening medan praxis går tvärtemot. Enligt reglerna skall våra hantverkare tala som konsumenter och det är uppenbart att man inom sitt område inte är en konsument och kan inte heller tala som en konsument.

Skippa titlarna för min del, kan hålla med om att de mest är förvirrande och kräver så mycket källkritik på hur titeln egentligen tillkommit. Däremot bör man kika på reglerna så att de stämmer med vad vi önskar utav forumet och hur vi vill ha nivån

MVH Lorant
 
Jag röstade "nej" med motiveringen att jag vill kunna ta del av "oreglerade" argument/debatt. (jag är konsument) Men för den delen att det inte blir en reklamplats.
 
Jag har själv suttit här ett tag, och diskuterar allt ur min helt personliga åsikt. Jag jobbar mestadels inom IT (systemvetare) och ger mer än gärna råd och tips, men försöker alltid att hålla det till min personliga åsikt, och inte på något sätt försöka sälja några tjänster. Jag ser det verkligen positivt att kunna diskutera med alla oavsett vilka de är. Inom IT är det praktiskt omöjligt att kunna allt, och då är det ofta som ävewn vi tekniker behöver bolla idéer med andra. Då jag älskar att hjälpa privatpersoner med att t.ex. bygga hemnätverk eller sätta upp mediaserverlösningar etc hoppas jag att det för alltid kommer att vara ok för oss att diskutera detta. Vi har kunskap som många inte har, och samtidigt lär vi oss hela tiden att se vad privatpersonerna är intresserade av etc. I teknikforumet brukar man ofta kunna se vilka som är insatta då det märks på deras svar, men om man tar ex.vis elforumet där jag också diskuterar mycket så finns det många som kan, många som tror sig kunna och många som har utbildningen/behörighet. Hur ska man med säkerhet kunna veta vem som svarat? Jag kan (och har) svara på många av frågorna, men jag ser givetvis hellre att jag på något sätt kan få någon indikation på vem som har svarat det. Dock får man komma ihåg att även någon som är utbildad inom ett område kan ha/göra fel så jag vet inte riktigt vad som skulle tillföra mest.
Själv skulle jag nog föredra en modifikation av forumet i enlighet med många andra forum så att man har möjligheten att rösta på ifall svaren är korrekta eller inte. Ett exempel på detta är hur microsoft har sitt social-forum där man inte bara kan se om ett problem är löst, utan man kan även se hur aktiv en person är och om de löst många problem (det går att välja om varje tråd är en fråga eller diskussion). En person som tillför mycket vettigt i en forumdel kan röstas fram som en MVP så att man som besökare ännu tydligare kan se att denna personen tillför något bra i resp forumdel.
 
Jag har svårt att förstå varför man ska diskutera SOM något. Som hantverkare. Som konsument. Som Farmor Anka. Det känns fullständigt irrelevant vilket hatt man har på huvudet.

Däremot tycker jag att byggahus forum är och ska vara ett forum FÖR konsumenter som bygger och renoverar hus. Inte för hantverkare. Inte för arkitekter. Inte för sjuksköterskor, bilmekaniker eller frisörer.

Detta betyder att delforumen som finns på byggahus är utformade för och riktar sig till konsumenter med detta intresseområde. Det finns inte delforum där hantverkare diskuterar frågor unika för hantverkaryrket. Det finns inte delforum där frisörer diskuterar saxar och hårspray.

Eftersom byggahus är ett forum FÖR konsumenter tar man också seden dit man kommer. Att raljera om hemmafixare, göra sig lustig över fel dom gör eller hur lite "dom" fattar - det passar inte här. Man svär inte i kyrkan. Inte högt iaf. Detta stycke bör läsas tre-fyra gånger eftersom tvisterna mellan hantverkare och konsumenter på forumet grundar sig i just detta.

Konsekvensen av att detta är ett forum FÖR konsumenter har inte alla förstått och därför har det under hösten 2009 varit en hel del tråkiga diskussioner i enstaka delfoum.

På forumet kan man hjälpa andra med den kunskapsbas man har som grund. Oavsett yrke. Man gör det frivilligt, gratis och på sin fritid (eller vafan, på arbetstid om man vill). Vill man inte hjälpa andra så låter man bli. Så enkelt är det. Om man råkar vara frisör och hjälper någon med tips kring hur man monterar kök så betyder inte det att man kan ta sig rätten att diskutera hårspray och saxar i andra delforum. Går den analogin att förstå?

Lägg ner diskussionen om vad man ska diskutera som. Det är fel diskussion.
 
Thomas59
MathiasS skrev:
Jag har svårt att förstå varför man ska diskutera SOM något. Som hantverkare. Som konsument. Som Farmor Anka. Det känns fullständigt irrelevant vilket hatt man har på huvudet.

Däremot tycker jag att byggahus forum är och ska vara ett forum FÖR konsumenter som bygger och renoverar hus. Inte för hantverkare. Inte för arkitekter. Inte för sjuksköterskor, bilmekaniker eller frisörer.

Detta betyder att delforumen som finns på byggahus är utformade för och riktar sig till konsumenter med detta intresseområde. Det finns inte delforum där hantverkare diskuterar frågor unika för hantverkaryrket. Det finns inte delforum där frisörer diskuterar saxar och hårspray.

Eftersom byggahus är ett forum FÖR konsumenter tar man också seden dit man kommer. Att raljera om hemmafixare, göra sig lustig över fel dom gör eller hur lite "dom" fattar - det passar inte här. Man svär inte i kyrkan. Inte högt iaf. Detta stycke bör läsas tre-fyra gånger eftersom tvisterna mellan hantverkare och konsumenter på forumet grundar sig i just detta.

Konsekvensen av att detta är ett forum FÖR konsumenter har inte alla förstått och därför har det under hösten 2009 varit en hel del tråkiga diskussioner i enstaka delfoum.

På forumet kan man hjälpa andra med den kunskapsbas man har som grund. Oavsett yrke. Man gör det frivilligt, gratis och på sin fritid (eller vafan, på arbetstid om man vill). Vill man inte hjälpa andra så låter man bli. Så enkelt är det. Om man råkar vara frisör och hjälper någon med tips kring hur man monterar kök så betyder inte det att man kan ta sig rätten att diskutera hårspray och saxar i andra delforum. Går den analogin att förstå?

Lägg ner diskussionen om vad man ska diskutera som. Det är fel diskussion.
Jag har ju lite svårt att uttrycka mig verbalt (uttryckslexi?) men som tur var så finns det sådana som Mathias som har ordets gåva och förmår skriva det jag tycker.

Vad jag ville säga med detta var att jag tycker som MathiasS:D
 
Thomas59 skrev:
Jag har ju lite svårt att uttrycka mig verbalt (uttryckslexi?) men som tur var så finns det sådana som Mathias som har ordets gåva och förmår skriva det jag tycker.

Vad jag ville säga med detta var att jag tycker som MathiasS:D
Det där är något jag kan skriva på under. Exakt så får det gärna fungera för mig, är totalt ointresserad av att få ett rent forum med yrkesmän som svarar på frågor utan erfarenhet av alla.

MVH Lorant
 
kinglolle skrev:
Det där är något jag kan skriva på under. Exakt så får det gärna fungera för mig, är totalt ointresserad av att få ett rent forum med yrkesmän som svarar på frågor utan erfarenhet av alla.

MVH Lorant
Ännu en som ansluter sig till detta - klockrent! Finns inte mycket mer att tillägga mer än att man bör göra om texten till forumreglerna så att ovanstående framgår, som det är nu missförstås texten uppenbarligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.