7 874 läst · 7 svar
8k läst
7 svar
Silikatfärg på gipsputs
Hej!
Har putsat mina inerväggar i ett rum i källaren med gipsputs (OBS! torra väggar). Ska måla ytterväggarna med Beckers silikatfärg, och undrar om jag verkligen måste sätta primer innan målning? har testat måla lite och det ser då bra ut
och verkar sitta. Någon som målat på gipsputs på källaryttervägg??
Mvh
Marcus
Har putsat mina inerväggar i ett rum i källaren med gipsputs (OBS! torra väggar). Ska måla ytterväggarna med Beckers silikatfärg, och undrar om jag verkligen måste sätta primer innan målning? har testat måla lite och det ser då bra ut
och verkar sitta. Någon som målat på gipsputs på källaryttervägg??
Mvh
Marcus
Grundningsvätska ( vattenglas) är något billigare och hjälper till att jämna ut ytans sugegenskaper så det inte blir för flammigt när du målar med riktig färg. Viktigt att grunda efter man fex har reparerat skador i putsen med olika medel. Har du enbart gipsputs som underlag så blir det nog bra , tror jag.
Blir det något flammigt så får du färgmåla en gång till .
Blir det något flammigt så får du färgmåla en gång till .
Hej.
Har testat att "fuska" och hoppa över bindern. Resultatet blir att det flagnar färg iom att det inte biter fast på samma sätt.
Färgen i sig är lättare att måla om man först kör binder+lite färg för att se var man målat, andra varvet 50/50 binder och färg och 3:e ren färg.
Silikatfärg är skönt att måla med och resultatet blir bra!!
Good luck.
Har testat att "fuska" och hoppa över bindern. Resultatet blir att det flagnar färg iom att det inte biter fast på samma sätt.
Färgen i sig är lättare att måla om man först kör binder+lite färg för att se var man målat, andra varvet 50/50 binder och färg och 3:e ren färg.
Silikatfärg är skönt att måla med och resultatet blir bra!!
Good luck.
Liknande trådar
-
Måla med silikatfärg på nygjuten stödmur, hur länge vänta?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur vet jag om det är silikatfärg och kan man putsa ovanpå?
Färg, Måla & Tapetsera -
Silikatfärg på spacklad vägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Gipsputs, silikatfärg vid spiskassett
Färg, Måla & Tapetsera -
Silikatfärg på gipsputs
Färg, Måla & Tapetsera