Vill du att alla ska diskutera som konsumenter i Byggahus forum?

  • Ja

    53 Röster 25,5%
  • Nej

    108 Röster 51,9%
  • Spelar ingen roll

    47 Röster 22,6%
  • Antal röster
    208
  • Omröstningen stängd .
Byggahus.se är på konsumentens sida, vi brukar säga att det är - av och för konsumenten. Det är ändå ett faktum att många i branschen trots det är hos oss och diskuterar. Branschfolk får vara här, bara man diskuterar i rollen som konsument. Alla är vi ju konsumenter, trots allt. Vi har inskrivet i diskussionsreglerna att alla som är medlemmar hos oss ska diskutera som konsumenter och inte företagare. Vi vill hålla alla egna företagares särintressen på avstånd och sätta konsumenten i första rummet, alltid.

Oftast är det inga problem, men ibland skapar den här regeln konflikter. Särskilt tydligt blir det när man ska diskutera hantverkare, vad som är bra och dåligt med hantverkare etcetera.

Forumets ledning, bestående av administratörer och moderatorer, diskuterar just nu om reglerna eventuellt skulle justeras i någon riktning när det gäller hantverkare. Vi vill därför höra vad ni medlemmar tycker i frågan om hantverkare i forumet.
 
Vet inte om tanken var att man bara skulle rösta? Men jag har svårt att uttrycka mej så kortfattat :blushing:
Generellt anser jag att det är positivt med yrkesfolk och företagare som deltar i forumdiskussionerna. De som har varit aktiva sen jag kom med deltar med råd och instruktioner i merparten av sina inlägg. Även när så icke är fallet utan att tex. fastighetsmäklare eller plattsättare försvarar en kollegas tillvägagångssätt eller kårens kvalitet generellt är det ok i de flesta fall, det går att uppfatta att det är just det dom gör och även en lätt hetsig diskussion redovisar olika synsätt och infallsvinklar.
För min del är det ok om det fortsätter som idag och att ansvariga tar tag i de enskilda fall som uppstår när någon går över gränsen, jag ser det inte som något generellt problem som kräver regeländringar.
 
C
Alltså, självfallet ska ingen för göra reklam utan att isåfall betala för sig, men att en hantverkare eller ett husföretag gör ett inlägg och berättar hur just dom gör, eller att två hantverkare diskuterar en fråga sinsemellan tycker jag är helt okej, lika så att man får input från hantverkare, exempelvis i elforumet, hur nånting ska vara om det ska vara enligt reglerna, hur han hade gjort osv, det tycker jag är fullt rimligt.
 
Det är OK att skriva förtydliganden och utläggningar här, men jag vill också att ni röstar högst upp. Tack!
 
Thomas59
Intressant frågeställning!

Det är ju självklart så att den kompetens som många hantverkare besitter är värdefull för forumdeltagare som har frågeställningar eller problem av något slag. Därom råder det knappast något tvivel.

Vad jag kan se uppstår ju problem bland annat när:

1/ Frågeställningarna mera har med företagens interna förehavanden att göra vilket förekommer ibland. Prissättning är ett exempel men där gränsdragningen kan vara svår. Å ena sidan kan det vara till nytta för forummedlemmarna när information om priser/prisnivåer delas mellan konsumenter. Å andra sidan tenderar svaren från företagare då ofta att likna lobbying där höga prisnivåer försvaras med höga kostnader i företagen. Konsumeter har nytta av att priserna hålls så låga som möjligt. Företagagarna har motsatt intresse.

2 När företagare som svarar ger intryck av att snarare ragga jobb (inte så vanligt) eller svarar på ett sådant sätt att man kan misstänka att svaren snarare är ämnade att avskräcka/avhålla konsumenter från att göra jobbet själv (ganska vanligt). Även här kan jag se problem med gränsdragningen. Ta el-frågor. Det känns troligen relevant när en elektriker påminner om de regler som finns angående elinstallationer men jag vet att många konsumenter reagerar negativt på kommentarer typ: Ring en elektriker! Svår fråga!

3 När forumdeltagare, som med fog kan misstänkas vara företagare i branschen, närmast slentrianmässigt rycker ut till försvar för kollegor som misslyckats med något jobb. Då TS inte säkert VET (det kanske inte framgår om det är en privatperson eller en företagare som svarat) om svaret färgats av kollegial anda eller om det faktiskt är så att jobbet är ok utfört ser jag det som ett problem. Denna typ av svar (kollegialt försvar även för mycket dåligt utförda jobb) har periodvis varit mycket vanliga.

4 När företagare envist framhärdar att i stort sett alla typer av problem beror på kunden. Den typen av svar bidrar inte till något men är kanske inte heller något stort problem. Risken finns dock att privatpersoner tar till sig denna ensidiga bild vilket kan minska viljan/lusten att ställa krav på den företagare man anlitar.

Jag ser ingen direkt patentlösning och upplever själv inte problemet som stort men ändå lite störande. En mindre kunnig privatperson kan dock säkert ta intryck av denna "lobbying" vilket kan leda till att man inte tar strid med ett företag som misslyckats med sitt uppdrag eller att man helt enkelt avhåller sig från att göra saker själv. Det är inte i linje med forumets syfte.

Man skulle ju kunna tänka sig en avdelning för KLAGOMÅL där företagarna fritt kan försvara sina kollegor och där det tydligt ska framgå om man svarar som företagare eller privatperson. Ser dock inte hur detta skulle funka i praktiken med användarnamn och så. Ser inte heller riktigt nyttan med att släppa in motparten fritt i debatten. Å andra sidan kan motparten ganska fritt ge uttryck för sin meing redan idag, dock utan att man vet om det ÄR en företagare och det har ju andra nackdelar så.....nej jag har inget bra förslag.

Jag röstade således själv för att alla även fortsättningsvis ska diskutera som privatpersoner och tycker att bara företagare håller sig till de regler som finns så är problemet hanterbart.
 
Thomas59
Ser nu att röster börjar trilla in.

Vi kommer ju knappast att veta röstfördelningen mellan privatpersoner och hantverkare vad gäller rösterna:rolleyes:. Man kan väl gissa att det påverkar ens ställningstagande en aning:cool:
 
Tycker det är viktigt att dialogen förs på ett konsumentinriktat vis.
Att läsa 2 kärnkraftsteknikers dialog runt hur man ska trimma turbinerna på bästa sätt kan ske någon annanstans.

Prata med bönder på bönders vis!
 
Håller med de flesta att det är en svår fråga. Jag är benägen att låta hantverkare och företagare vara med och svara. Det sker ju redan idag fast under konsumentflagg men det går ju inte att undvika att vi är färgade av våra kunskaper och erfarenheter. Sålänge hantverkaren/företaget inte bedriver ren reklam så tycker jag mervärdet av kunskaperna överbryggar nackdelarna.

Sen finner jag det en självklarhet att man som företagare eller anställd själv får aktivt fundera lite så att ens åsikter blir så objektiva det går och det är ens egna ansvar att undvika alltför mycket propagerande. Jag sitter ju t.ex här i egenskap av privatperson men som jurist och försäkringstjänsteman hos Länsförsäkringar blir det automatiskt så att man kikar under de avdelningarna man kanske kan tillföra något, men då undviker jag istället diskussioner där folk vill ha råd att välja bolag och istället koncentrerar man sig på att svara på direkta frågor.

Samma med elektriker, svarar på konkreta frågor och ibland är det mest korrekta svaret att anlita en elektriker. Användarna får själv sålla lite grand hur tillförlitlig informationen är, vissa gånger kanske man bedömer att företagen är färgade alltför mkt av att sälja sina tjänster och andra gånger kanske man tycker att enskilda konsumenten som tipsar väger lättare än hantverkarens tips.

Att tala så att alla förstår gäller väl de flesta av oss, meningen är att vi ska hjälpa andra och inte bara visa våra kunskaper :)

I slutändan är det moderatorer och administratorer som får fortsätta det tunga arbetet att hålla gränserna lagom. För att tappa yrkesfolk helt skulle bara tömma forumet på värdefull kunskap

MVH Lorant
 
Efter ett antal inlägg och svar har man ju en ganska klar bild av vilken sida resp. deltagare har. Ser ingen ide´med att låta företagare/hantverkare verka under något annat än som privatpersoner. En företagare kan mycket om sin värld, men kan vara intresserad av att delta i diskussioner om andra ämnen som han inte är verksam inom. Blir fel att då vara något annat än privatperson.
Exv. en yrkesmålare är intresseras av bolån, ytterbelysning mm. Vad tillför det att veta att han är målare i denna situation. Är han målare så är han kunnig inom detta och det märks på svaren ändå. Alternativt om han gärna vill tala om det så kan han ju skriva att han är målare.
 
Nimajneb skrev:
Prata med bönder på bönders vis!
Tja.. håller inte riktigt med! Många "konsumenter" här på byggahus är väldigt kunniga och för vilda diskussioner om avancerade saker som jag ibland knappt kan hänga med på.. fastän jag är "inom branschen".
 
Jag tycker absolut att hantverkare ska få uttala sig i egenskap av yrkesmän, annars blir det ju helt skevt! Om jag frågar om el och elektrikerna inte får svara kan det ju bli FARLIGT.

Istället ska regeln vara att de inte får göra reklam/sälja in sina tjänster annat än på avsedd plats. Som exempel är jag med på ett kattforum. Där får kattuppfödare inte annonsera ut sinak atter i avelsforumet, och veterinärer får inte säga "Jag kan fixa din katt". Men uppfödarna får givetvis ge råd om vilken hane som är bäst att para en viss hona med, och veterinären får ge medicinska råd och även säga "det där måste du åka till en veterinär med". Sådant är enligt reglerna inte tillåtet på detta forum, och det är väldigt märkligt. Eller jo, veterinären kan säga det om hon lägger till "fast det är min åsikt som privatperson och inte en proffessionell bedömning".

Själv är jag dataingenjör och hjälper gärna folk med datafrågor på IT-forum, men jag talar kanske inte om vilket företag jag jobbar på. Sen är det ju lite fingertoppskänsla, hade jag jobbat som säljare på IBM kan jag ju inte rekommendera deras datorer på ett sådant forum och bli trodd om att vara objektiv, medan den som jobbar på ett företag som säljer "allt" kan göra det, bara de talar om att de jobbar som säljare så att man vet att de faktiskt har lite koll på marknaden.

En bra regel kan kanske vara att de ska rekommenderas att informera om sin roll? För mig är det mycket värdefullt att veta om ett råd framförs av en som jobbar inom området eller inte och om de har utbildning eller inte, så där tycker jag att "Havsutsikt" har fel. Jag skai nte behöva läsa en masa inlägg på forumet och forska fram vilken kompetens de som svarar mig har.

När jag svarar på inlägg som kräver en viss kompetens försöker jag vara noga med att på ett eller annat sätt påpeka att jag är amatör vad gäller husbyggen och tillhörande verksamheter.
 
Hantverkare bör få föra yrkesmässiga diskussioner. Det finns mycket för oss konsumenter att lära av detta. Precis som när man flyttar till ett land med ett främmande språk och kultur, som man till slut har lärt sig.
 
Jag kände mig tvungen att rösta nej här..Om man nu är t.ex husägare och plattsättare, så ska man inte behöva väga sina ord och dölja sin identitet bara för att man valt ett visst yrke,
 
P
Hmm Detta är svårt.
Jag håller med Thomas59 i mångt och mycket. Just detta att vissa företagare försvarar en kollegas dåliga jobb eller lägger skulden på konsumenten. Undrar om dom själva har den inställningen när dom själva blir drabbade när tvn felar och tv-försäljaren säger att det ska vara så....
Men sen finns problemet att det finns många rena konsumenter/amatörer som är så pratglada och vill hellre lägga ett inlägg än att säga/svara något vettigt och på det sättet så drunknar "yrkeskonsumenten" bra svar i "bruset".
Om man tillät yrkeskonsumenten diskutera mer öppet så kanske svaret blivit tydligare.
Sen precis som Mäster säger. En konsument har också ett yrke.
Oavsätt så tycker jag man ska dock vara snabbare att ingripa när diskutionen blir en pajkastning.
Man kanske skulle införa att man måste öppet visa att man har ett yrke som kan skapa diskutioner när man lägger inlägg på ett visst forum.
 
Kan de mer kommer det att märkas. Kan de fler produkter kommer det att märkas. Kan de fler knep kommer det att märkas. Allt det förlorar vi om vi på något sätt säger de skall uttala sig som om de hade mindre kunskap än de har. De som verkligen lyckas hjälpa är de som både har kunnandet, viljan att berätta, samt åtminstone till en del förmågan att föra ut en del av budskapet så man förstår det. Så det är till stor del självreglerande och fungerar bra utan regler.

Svar på frågor är bra, och de skall ges på det sätt som den som svarar väljer föra fram det, så länge inte framförandet innehåller reklam, erbjudanden, eller pekpinnar om att gå till skråväsendet.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.