Har precis kört igång mitt nya pannrum. Har ställt in en ny panna, CTC V35, och 2st ackumulatortankar en ny på 750l och en begagnad på 750l med en varmvattenberedare på 200l (fast den begagnade är betydligt mindre än den nya så är tveksam till volymen fast det står så på märkskylten).

I instruktionbilagan som tillhör pannan står det att dom rekomenderar ett laddomat 21 system. Men kör nu på ett vanligt laddpumpsystem.

Jag har två hus att värma upp, men dess totala yta går inte över 200kvm, ligger en kulvert från pannrummet till det andra huset, inte så långt avstånd.

Nu när jag körde igång detta så tycker jag det tar lång tid att få upp värme i tankarna och värmen håller inte länge, eldade upp tankarna till 90grader igår kväll, imorse var dom nere i 30grader igen. (huset var uppvärmt innan)

Vet inte om det är nått fel, men det känns som om det är mycket värme som går åt på så kort tid...

Det är ju ganska kallt så det är nog inte så underligt. Frågan är hur ditt laddomatsystem ser ut? Stänger pumparna sig när den laddat färdigt? gör den inte det så har du ganska stora förluster i att pannan hålls uppvärmd när den inte ska vara det.

inatt har det inte varit så kallt.
pumpen stannar när pannan går under 70grader

hur många timmar tar det från att tankarna är fulla till att de är tomma? (fulla dvs att det är 90 grader topp och närmare 90 i botten.)

somsagt igår kväll var tankarna uppe i över 90grader vid 20tiden kanske och imorse vid 7tiden var dom nere vid 30grader, och värmen i huset hade gått ner till 18

innan hade jag en äldre oljepanna, med en värmebaronen pelletsbrännare inkopplad. pannans volym var 120l och det var ju aldrig några problem, pelletsbrännaren gick inte konstant heller..

Men pelletsbrännaren gick på natten väl? Och innan hade du inga ackumulatortankar alls?

Hur isolerat är huset?

Hur lång tid tar det för dig att fylla från 30 till 90 grader? Och har du mätare i botten så att du ser att den är full tankarna?

vet inte hur lång tid det tar med det känns som om det tar ett bra tag faktiskt.. ja har mätare i botten.

pelletsbrännaren gick ju när den behövde, styrde sig själv

För jag räknade jättefort på det. Svårt att svara på hur mycke energi du behöver då det saknas mycke info.

Men har du fyllt tankarna helt Och det är lagomkallt ute och med tanke på att du har 2 byggnader + kulver så kanske du bör klara dig 15 timmar från full till tom. Du klarade dig just nu 11h. men som sagt saknas endel faktorer och min räkning kan ju vara fel också.

snabbt räknat så bör du kunna fylla dina tankar på runt 3.5-4 timmar.

i bägge husen sitter en luft/luft värmepump. har funderingar på att flytta min till det andra huset.
huset är på 90kvm. sitter en luft/luft på nedrevåning idag, om jag tar min och sätter den på övre räcker det som värmekälla då?. och vad kostar det i el att köra 2st luft/luft som ren värmekälla (om det i huvudtaget går..)

det kan alltid bli knivigt när det blir kallt. dvs under -15 så har man förlorat den mesta effektiviteten. och eftersom du har vedpanna hade jag använt den på vintern oavsett. bra mycke billigare.

C
Laddomat 21 är nog det vanligaste systemet för laddning av tankar från vedpanna, skulle jag gissa på. Så fasligt dyrt är det inte heller. Har iofs inte hittat nån prisuppgift på den nya 21-60, men den gamla som bara hette 21 går att köpa för under 4000:- med pump.

Jag tror att det är för små tankar och för högt flöde på värmeuttaget från tankarna till radiatorerna.
Det är antagligen därför värmen i tankarna inte räcker längre tid.

Ang laddomat 21. jag gav 900 beg gör min fungerande. Sedan lite nya ventiler och ev ny pump så är den som ny för 1300-2000sek beroende på om jag byter pumpen eller inte. Så går att fynda. Och med en laddomat istället för rent pumpladdande så får du förmodligen bra mycke bättre skicktning.

Hur mycket pellets/olja gick det per dygn förut då? Bara att räkna om det hela och jämföra med tankarna.

Min 750 liters tank räcker inte över natten heller även om den är proppad vid 23 tiden så är det slut strax efter morgonkvisten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.