Enda jag gjort åt min är nya turbulatorer inget annat. Klarar man inte att kapa taplåt med vinkelslip/plåtsax ska man nog köra på elpatron ändå.

Räknar man på det strikt ekonomiskt kommer alltid Viadrus vinna kampen iom att det är ett köp på kanske 50 år sen inget mer.

Funktionen är att elda upp ved och det gör den alldeles utmärkt. Sota ur hiva in och tända på är väl något man gör i de flesta pannor?

Sen har ju Viadrus inte bara självdragande gjutjärnspannor utan även en ny keramikpanna som verkar väldigt mycket för pengarna: sugande fläkt och hög effektivitet samt relativt stort vedmagasin.

Sen kan man ju diskutera kvalitet och mycket bättre än känslan i en rejäl gjutjärnspanna kan man aldrig få. Dörrarna är rejäla och går inte sönder för minsta lilla. Enkla att justera är de också när "klinkan" blivit lite sliten. Allt känns rejält och hur fan man än gör tror jag INTE man får sönder skiten.

Största nackdelen är väl att vedmagasinet är så litet.

Själv suktar jag på att byta upp mig till en med keramik och högre effekt så tanten får duscha, nu tar det ju 20 minuter efter att pannan tänts och så kan man ju inte ha det :D

Har själv i dagsläget en förugn kopplad till pannan men iom att bränslet till förugnen (spån) blitt så dyrt så tänkte jag helkonvertera till ved och jag gillar tanken på ett inlägg+75kW :D
 
_ap_
Det är väl också så att Viadrus (utan keramik) inte är den bästa pannan för miljön heller, eller grannarna om man nu inte har avlagt examen i förbränings teknik och
har tid att sitta och justera hela kvällen.

Eldar man med spån går det nog bra men att det skulle vara den mest prisvärda vedpannan år 2010 tvivlar jag stark på.
 
_ap_:Det beror ju på hur man eldar också när min panna fått upp tempen och jag har TORR ved (dvs inte som jag haft i höst) ryker det inte mycket utom när man gör nytt ilägg (då ryker det mest i pannrummet ;) )

Alla pannor är skit vid uppstart men sen om uppstart är 10 min eller 50 min har mer betydelse än hur den bränner som bäst. Men allt det där har redan diskuterats och det av mer intelligenta/insatta än mig på området så där ger jag mig inte in.

Att justera förbränningen tycker inte jag är särskilt svårt fast jag saknar examen i just förbränningsteknik ;)

Ren och bra "basförbränning" med cirkus 70-80% effektivitet tror jag är där jag ligger ungefär men det som de flesta i tråden eftersträvar är ju mer än så . Jag har själv funderat lite men orkar inte järnsmida till något.

Det hela faller ju tillbaka på prioriteringar du säljer panna för 100k säkert superbäst inget snack om det. För 16k har jag en viadrus och 84k att lägga på köpeved eller motsvarande 20 kubik /år i 14 år. Du måste alltså på något sätt tjäna in dessa 14 år med din superpanna. Bekvämlighet kan mätas på många sätt ett obekvämt sätt (för mig) är att hugga ved.

(Nu haltar jämförelsen iom att de pannor du säljer har laddautomatik osv inbyggt men jag TROR att du fattar principen ;) )
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
_ap_
Klart jag fattar principen, men då kör jag ju också BMW själv! ;)
(Jag räknar inte så mycke helt enkelt)

Säger inte heller att pannan måste kosta 90 000: - räcker gott med en för 45 000: - för
att uppnå utmärkt handhavande.

Även detta med att "räkna" på allt är ju svårt, ska vi räkna på hur många timmar extra jobb en dålig panna medför jämfört med en bra?

Det bästa man kan göra är att besöka några anläggningar.
 
_ap_ skrev:
Klart jag fattar principen, men då kör jag ju också BMW själv! ;)
(Jag räknar inte så mycke helt enkelt)
Kör en gammal passat! Man kan räkna på allt och ovan fick JAG det resultat JAG ville ha, du kan räkna på samma sak och få det resultat DU vill ha, man väger in olika faktorer helt enkelt och jag lyckades ju fuska till 14 års "gratis ved" :D

_ap_ skrev:
Det bästa man kan göra är att besöka några anläggningar.
Helt rätt.
 
_ap_
Jag gillar din stil v-g!
 
Saxar in det jag skrev i en annan tråd om Viadrus:

kent.82 skrev:
Känner mig väldigt osäker om jag ska tycka och tro om Viadrus när man läser de olika trådarna som finns. Endel säger att det är rena skräpet och andra fattar inte hur folk kan lägga pengar på någon annan panna som är många gånger dyrare och tycker Viadrusen är bra.
Kollar man runt i olika trådar där andra pannor diskuteras så förekommer det ju labbverksamhet där också. Tex i Calmar V33 tråden som jag läste häromdagen så bygger de om med plåtar där med.

Önskar jag kunde besöka någon som har tex en Viadrus och bilda mig en egen uppfattning. Så finns den någon i södra Dalarna?

Så Viadrus ja eller nej är frågan?
 
nu med förugn...
 
vedklyven skrev:
nu med förugn...
Vad har du den till,eldar du med spån eller?
 
till kent82 köp kvalité det lönar sig alltid. säg att du lånar pengarna som du ska köpa panna för säg att du lånar 50kkr mer får en panna som funkar perfekt från start. tar ca 2 år längre att betala av och räntan blir 100kr mer i månaden. för mej är det ingen diskution. viadrus det kan funka med lite hjälp. beror på vilka krav o förväntningar man har.
 
knekten skrev:
Vad har du den till,eldar du med spån eller?
bada bastu:D
 
Jag kör också med förugn för spån fungerar perfekt! Har brunnit sen den 15:e december med uppehåll för sotning och för att "någon" glömt fylla på i struten så att det brann ut(beror troligen på en dålig panna ;) )
 
Är ny i gamet. Har en viadrus vd7/ 1500L. Nyfiken på Turbolatorer. Vad har den för funktion och hur ser en sådan ut?
 
TRP20 takplåt är en bra början. Jag har häftat ihop två st till varje kanal med poppnit och det blir väldigt tight.

Går även med ett fyrkant/rektankelprofil.

Hade tom bilder:
 
  • senaste_27.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • senaste_28.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det var snabbt svarat. Tackar. Vad är funktionen med dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.