Jag "avmasonitade" denna spegeldörr idag och funderar på om den inte sitter upponer? Den gamla dörren har använts som bas i en ny dörr men man har byggt på dörren runtom så hur den sitter nu ger ju inte någon egentlig hint om hur den suttit. Men tycker det ser konstigt ut med "speglarna" vända åt detta håll.
Är det förresten någon som kan gissa en ungefärlig datering på dörren? Jag vet att det finns bilder på populära utföranden under olika tider i några av de populäraste byggndsvårdsböckerna men har ingen sådan hemma nu.
Göran Gudmundssons bok "Byggnadsvård i praktiken" del IV Invändig renovering har en sida med skisser på olika spegelupplägg. Just den varianten finns inte med. Den färglösa fläcken under dörrhandtaget måste vara där det gamla låset satt. Går det att se åt vilket håll nyckelhålet var vänt? Jag tycker det ser ut som att det låset skulle hamna ganska långt upp om man vände på dörren.
Nädå, dörren sitter rätt. Vi har ett par sådana i källaren, vårt hus är från '32 men vi har lite olika modeller på spegeldörrar i just källaren så jag vet inte om dörrmodellen är äldre eller yngre än '32 (i boningsdelen har vi likadana spegeldörrar överallt, men dom har speglar enligt 2+1+2). Men rätt sitter den.
Vad bestämmer vad som är rätt eller fel? Om den satt så från början? Jag tror dörrmodellen är designad för att sitta åt andra hållet, men det betyder ju inte att den sitter fel nu.
Tack för svar. Ska titta lite mer hur låset satt, vill försöka hitta ett gammalt kammarlås att sätta dit igen i alla fall.
Funderar på att behålla förlängningarna eller åtminstone den nedersta. Tror ni det kommer se konstigt ut för proportionerna?
Ang. åldern glömde jag säga att rummet den leder till är byggt vid sekelskiftet medan resten av huset är byggt i olika etapper fr 1700.
Funderar på att behålla förlängningarna eller åtminstone den nedersta. Tror ni det kommer se konstigt ut för proportionerna?
Ang. åldern glömde jag säga att rummet den leder till är byggt vid sekelskiftet medan resten av huset är byggt i olika etapper fr 1700.
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Byggigen.se har en trevlig sida med olika dörrmodeller som man kan söka på, kan vara användbar om man undrar över hur dörrar sitter. Givetvis blir den inte fullständig men ger mer typmodeller än många böcker.
Finns på:
http://www.byggigen.se/search/SearchGroup.aspx?Group=11
Lägger in en bild med: Modell D416 påminner lite...
Finns på:
http://www.byggigen.se/search/SearchGroup.aspx?Group=11
Lägger in en bild med: Modell D416 påminner lite...
Redigerat:
Om den nu är felvänd borde man väl kunna se på kanten där gångjärnen sitter hur det varit utskuret för dem innan. Men jag håller med om att den nog sitter rätt (eller iallafall som den suttit från början) med tanke på höjden på låset.
D418 är ju annars samma men i lita andra proprotioner.
Går den att vänta på så skulle jag göra det eftersom den har den visuella tyngden upptill, alltså den stora rutan - det ser onekligen ut som att den har röven i vädret.
I slutänden lär det ju bara handla om smaken.
Går den att vänta på så skulle jag göra det eftersom den har den visuella tyngden upptill, alltså den stora rutan - det ser onekligen ut som att den har röven i vädret.
I slutänden lär det ju bara handla om smaken.
Jag har två dörrar till i samma rum som denna går in resp ut från som också ska avmasonitas. Man kanske får en hint av hur dessa sitter och om de är av samma modell.
Tror annars vid närmare titt på låset att den sitter åt rätt håll men att proportionerna blir lite förvrängda av dörrens förlängning upptill.
Nytt problem/fundering har dock uppkommit: hur hittar jag rätt färg till dörren utan att ta med mig hela dörren till affären? Jag har ju en aning om vilka pigment den kan vara blandad på, men finns det färgkort (eller bilder i nån bra bok?) att jämföra mot?
Tror annars vid närmare titt på låset att den sitter åt rätt håll men att proportionerna blir lite förvrängda av dörrens förlängning upptill.
Nytt problem/fundering har dock uppkommit: hur hittar jag rätt färg till dörren utan att ta med mig hela dörren till affären? Jag har ju en aning om vilka pigment den kan vara blandad på, men finns det färgkort (eller bilder i nån bra bok?) att jämföra mot?
Om du kan få loss en flaga på ca 2x2 cm så kan du ta med detta till färgaffär och så kan dom "mäta" innehållet och få fram ett recept.bullerbybo skrev:
Eller ja, alla affärer kanske inte kan det men Flügger här i stan kan det. Väldigt smidigt.
Ja det hade ju varit det enklaste om man kunde få loss en bit av färgen. Men den sitter fast överallt och vill inte förstöra dörren. Kanske det finns någon lös bit på någon av de andra dörrarna, jag tror de har samma nyans.
En sådan färgmätare tror jag inte går att använda i det här fallet, den tar ju fram en NCS-kod och den färg jag ska köpa blandas inte till så. Men jag tror de skulle kunna se med ögat vilken färg jag ska ha bara jag fick bort en bit.
Men som sagt, får jag inte loss färgen, hur gör jag då?
En sådan färgmätare tror jag inte går att använda i det här fallet, den tar ju fram en NCS-kod och den färg jag ska köpa blandas inte till så. Men jag tror de skulle kunna se med ögat vilken färg jag ska ha bara jag fick bort en bit.
Nja, inte bara en kod (även om det också är möjligt). Den dom har här i stan kan se innehållet, dvs komponenterna i färgen.bullerbybo skrev:Ja det hade ju varit det enklaste om man kunde få loss en bit av färgen. Men den sitter fast överallt och vill inte förstöra dörren. Kanske det finns någon lös bit på någon av de andra dörrarna, jag tror de har samma nyans.
Om du får loss dörren så....ta med den. Vad gör man inte för att det ska bli rätt? Eller så kanske någon kan komma hem till dig för en bedömning? (vi har en annan affär, en mindre, här i stan som jobbar så och det kostar inget)
Alternativet att ta med hela dörren har jag seriöst övervägt o kommer att göra om jag inte finner något annat sätt.
Ska först kolla med färgaffären om de har några färgkartor att låna. Det är ju möjligt att det finns till utlåning.
Jag tror att färgen är blandad på grön umbra eller möjligen grönjordspigment så det begränsar ju skalan något.
Ska först kolla med färgaffären om de har några färgkartor att låna. Det är ju möjligt att det finns till utlåning.
Jag tror att färgen är blandad på grön umbra eller möjligen grönjordspigment så det begränsar ju skalan något.