10 615 läst · 45 svar
11k läst
45 svar
Fråga kring skruvar i MDF som skruvar upp sig?
Nej jag menade den lösa biten. Jag var otydlig.
färg hjälper tyvär inte
Det enda som skulle kunna hjälpa är om du epoxy behandlar alla ytor
Men det är dyrt och tidskrävande.
Du skulle kunna försänka skruvhålen ca2/3 sen plugga med mdf plugg.
För övrigt så hade det nog räckt med lite träplugg och lim och inga skruvar.
Mvh Pär H
färg hjälper tyvär inte
Mvh Pär H
Jag kan skruva den också.. Väldigt enkelt...pär h skrev:Nej jag menade den lösa biten. Jag var otydlig.
färg hjälper tyvär inte
Mvh Pär H
Och träplugg hade vart bättre men hade också tagit betydligt längre tid och jag hade faktiskt ingen tanke på att skruvarna skulle resa sig... Och rent styrkemässigt räcker det med skruv.. Bänken kommer inte belastas alls förutom lådorna...
Tror ändå jag skall testa med lite plastic padding.. Det kan ju inte försämra det iaf?
Ett litet förtydligande det är inte skruvarna som rest sig utan mdf som krympt.
Om du spacklar så kommer det att synas för eller senare som du själv påpekade
"runda fyllda cirklar som buktar ut någon tiondels mm.."
men men det har nog ingen störe betydelse.
Mvh Pär H
Om du spacklar så kommer det att synas för eller senare som du själv påpekade
"runda fyllda cirklar som buktar ut någon tiondels mm.."
men men det har nog ingen störe betydelse.
Mvh Pär H
Ja men resultatet är skruvar som reser sigpär h skrev:
Jag hoppas plastic paddingen kanske håller ner dem något längre iaf.. Sen blir det snickerispackel ovanpå detta.. Vill helst att hålen på toppen håller sig så länge som möjligt.. Det är dem som är mest synliga... Skulle kört med plugg ist. men det är lätt att vara efterklok....
Isåfall borde avlägsnade av skruvarna göra situationen bättre?pär h skrev:
När man är efterklok måste man fundera på att byta strategi. Om du har limmat bra, varför inte limma fast de lösa klossarna, för att stärka lådan, sedan skruva ut alla skruvar upptill i de två kanterna, och spackla igen skruvhålen med vanlig spackel? Då kommer de synligaste skruvhuvudena att sluta synas.Tokv41 skrev:Ja men resultatet är skruvar som reser sig
Jag hoppas plastic paddingen kanske håller ner dem något längre iaf.. Sen blir det snickerispackel ovanpå detta.. Vill helst att hålen på toppen håller sig så länge som möjligt.. Det är dem som är mest synliga... Skulle kört med plugg ist. men det är lätt att vara efterklok....
--- Mats ---
Mats och Mikael...Mats Bengtsson skrev:När man är efterklok måste man fundera på att byta strategi. Om du har limmat bra, varför inte limma fast de lösa klossarna, för att stärka lådan, sedan skruva ut alla skruvar upptill i de två kanterna, och spackla igen skruvhålen med vanlig spackel? Då kommer de synligaste skruvhuvudena att sluta synas.
--- Mats ---
Tror Ni alltså allt håller ihop med bara lim?
Ipf som sagt ingen belastning förutom lådorna som väger ca tio kg som skall skjutas in och ut...
Känns bara säkrare med skruvarna i men det kanske inte behövs.. Skruvar gärna ur och slipper framtida rörelser....
Kommer limma resmorna också då efter som Ni insisterat så kraftfullt
Med remsorna limmade kommer toppbrädorna att sitta fast i sidled både via den i dag övre skruvade kanten, och via den undre brädan, det minskar sidlast på dagens övre skruvade kant, där jag jag tror du kan ta ut skruvarna och nöja dig med en limfog. Du har ingen annan last uppifrån än egenvikten, och du har en bakkant som är fästad på något sätt, och du har 19 mm mdf, och det ser ut som en sockel under till.Tokv41 skrev:Mats och Mikael...
Tror Ni alltså allt håller ihop med bara lim?
Ipf som sagt ingen belastning förutom lådorna som väger ca tio kg som skall skjutas in och ut...
Känns bara säkrare med skruvarna i men det kanske inte behövs.. Skruvar gärna ur och slipper framtida rörelser....
Kommer limma resmorna också då efter som Ni insisterat så kraftfullt
Jag tror den har god chans att hålla med bara lim i de två kanterna.
--- Mats ---
Nja, delvis rätt.. Toppskivan är idag limmad och skruvad i sidostyckena, mittendelen samt i bakstycket... Dessutom kan jag limma remsorna som jag kallar de...Mats Bengtsson skrev:Med remsorna limmade kommer toppbrädorna att sitta fast i sidled både via den i dag övre skruvade kanten, och via den undre brädan, det minskar sidlast på dagens övre skruvade kant, där jag jag tror du kan ta ut skruvarna och nöja dig med en limfog. Du har ingen annan last uppifrån än egenvikten, och du har en bakkant som är fästad på något sätt, och du har 19 mm mdf, och det ser ut som en sockel under till.
Jag tror den har god chans att hålla med bara lim i de två kanterna.
--- Mats ---
Bänken står numer på sex ben.. Två i mitten och resten i vardera hörn....
Även om du tar bort skruvarna och spacklar så kommer det att synas små ringar för eller senare .
Det enda som kommer att bli bra i längden är mdf pluggar limat med vitlim.
Om en spackling på mdf skall bli så osynlig som möjligt så får det inte finnas
någon kannt mellen den plana ytan och skruv hålet i det här fallet.
Fasa ur hålen med tex försänkare. Men det är fortfarande en kant i det fallet 45gr
Det bästa är om man kan göra en radie i hålet då går den plana ytan från 0 till 90gr i en mjuk böj inga skarpa kanter som kan bli synliga.
På samma sät som när man bättrar på en lackskada man slipar bort alla skarpa kanter så att det blir en mjuk konkav yta som man sedan fyller med spackel och färg.
Mvh Pär H
Fasa ur hålen med tex försänkare. Men det är fortfarande en kant i det fallet 45gr
Det bästa är om man kan göra en radie i hålet då går den plana ytan från 0 till 90gr i en mjuk böj inga skarpa kanter som kan bli synliga.
På samma sät som när man bättrar på en lackskada man slipar bort alla skarpa kanter så att det blir en mjuk konkav yta som man sedan fyller med spackel och färg.
Mvh Pär H
pär h skrev:Även om du tar bort skruvarna och spacklar så kommer det att synas små ringar för eller senare .
Mvh Pär H
Mmm okej, får testa och i värsta fall om ett tag komplettera med en ny skiva på toppen om jag skulle störa mig för mycket på höjningarna....
För övrigt så kommer det att hålla utan skruvar .
Med tanke på den extra tid du får lägga ner på att spackla eller vad du nu väljer .
så hadde det kanske gått fortare att bara plugga och limma.
Vad du nu än väljer så blir det kanon.
Det är som med nya skor man putsar dom i början sen.....
Mvh Pär H
Med tanke på den extra tid du får lägga ner på att spackla eller vad du nu väljer .
så hadde det kanske gått fortare att bara plugga och limma.
Vad du nu än väljer så blir det kanon.
Det är som med nya skor man putsar dom i början sen.....
Mvh Pär H
pär h skrev:
Jo jag inser också att jag borde kört med plugg.. Har dock liten erfarenhet av MDF och trodde det skulle gå att bara spackla skruvhålen som är försänkta... Men men.. Man lär sig något nytt.....
Fö så är jag besviken på Blums dämpare.. Har testat att dämpa lådorna och en dämpare till vardera låda var för lite men med två så orkar inte lådan igen.. Dessutom dämpar dämparna inte särskilt mjukt och fint.. Utan lådan stannar helt enketl någon mm innan sitt slutläge.. Det där sista då lådan är tänkt att "sugas in" uteblir....
Månne om detta går att lösa med magneter? Någon som har koll?
Meh, jag hittar ingen bra bild men om det inte skulle hålla ihop med bara lim så kan man ju montera något sånt här i efterhand.