13 369 läst · 84 svar
13k läst
84 svar
Orolig över byggström
Dieselvärmaren har en sk 100% förbränning så inga avgaser men visst blir det en svag diesellukt av den..
Men under byggtiden måste den vara perfekt!Tossegubbe skrev:
1. mycket hög effekt
2. billigare i drift än byggströmmen
3. man vet ganska exakt vad Byggströmmen kommer att hamna på!
Nu är det så att när den stängs av så är det närmare 30grader inomhus och senare på kvällen när jag sätter igång den igen så är det runt 18-20grader, när det varit som kallast ute. Jag kan ju inte direkt tänka mig att det varken kan orsaka frysskador eller dåliga spacklingsresultat. Det jag inte förstår är varför man ska låta en fläkt stå och spruta mer värme än vad som behövs när ingen ens är där?Tossegubbe skrev:Håller med, 1000kr är 1000kr så varför väljer man att bygga huset på smällkalla vintern om man inte vill betala vad det kostar?
Alternativet är att man slänger upp en provisorisk vedpanna med en aerotemper som man eldar allt byggspill i och slipper både deponikostnad och en stor del av elvärmen.
10kw fläkten kan man ju ställa på 15grader med termostaten som backup när man inte kan/vill elda.
Allt handlar faktiskt om engagemang om man vill spara in men vill eller kan man inte göra det så får man faktiskt räkna med att det kostar en bra slant runtikring ett bygge tyvärr.
Att springa och stänga av värmen eller sänka den är vansinne eftersom det kan skapa smärre katastrofer, har sett exempel där man fått göra om spacklingar och golvläggningar mm pga sådan, alternativt 8man som står en hel dag och väntar på att ytskikten ska komma upp i rätt arbetstemperatur igen och det lär inte bli gratis.
Sedan har man ju sett exempel när golvvärmen frös sönder i ngt avgränsat rum för att tempen sänktes till 10grader mitt i huset vilket gav resultatet att ytterhörnen hamnade under 0-sträcket under en julhelg.
Tänk också på att ingen försäkring täcker sådant heller eftersom det är självförvållat.
Vill man bli av med byggfukten och få spackel osv att torka bra är det "more bang for buck's" att lägga en del av elenergin på en avfuktare istället.
Har man frånluftsvärmepump eller motströms värmeväxlare (FTX) så är det också bättre ekonomi och ger bättre uttorkning att köra dessa än bara värmefläktar.
Har man frånluftsvärmepump eller motströms värmeväxlare (FTX) så är det också bättre ekonomi och ger bättre uttorkning att köra dessa än bara värmefläktar.
Redigerat:
Polaren kör en gasolbrännare i garaget. Han har problem med att aluminiummaterial och liknande "svettas" då värmen far upp och ner. Annars är det en billig grejj att blåsa på med när man kommer på morgonen om man haft lite lägre under natten?
Den funkar ju utmärkt med 16 minus ute!
Den funkar ju utmärkt med 16 minus ute!
Jag vill påstå att de där dieselbrännarna lämnar en del obehagliga avgaser, kompisen hade en sådan i sitt garage, och på fikaloftet gick det inte att vistas när den gick, nere efter golvet märktes däremot inte så mycket,
Jag valde modellen med skorsten istället, som iofs innebär en skaplig värmeförlust genom skorstensröret..
Jag valde modellen med skorsten istället, som iofs innebär en skaplig värmeförlust genom skorstensröret..
Ja jag skulle klart föredra gasol, 1kg gasol kostar ca 22kr och ger 12-13kw, dieseln är lite mer varierande beroende på kvalite osv men priset blir liknade iaf.
nackdelen som jag ser det med diesel är dels mer lukt och dels mer kladd att tanka i 20l diesel ur en dunk till en brännare innomhus utan att söla mm än att bara byta en tom tub mot en full och slänga i bagagen.
Vad gäller farligheten så ser jag nog tankningsprocessen med diesel mer riskfylld.
Jag kör för tillfället själv en 130kw gasolvärmare i verkstan utan ngt problem med lukt osv men har även en liten 20kw dieselvärmare som även den fungerar bra och är smidigare att bära med sig.
nackdelen som jag ser det med diesel är dels mer lukt och dels mer kladd att tanka i 20l diesel ur en dunk till en brännare innomhus utan att söla mm än att bara byta en tom tub mot en full och slänga i bagagen.
Vad gäller farligheten så ser jag nog tankningsprocessen med diesel mer riskfylld.
Jag kör för tillfället själv en 130kw gasolvärmare i verkstan utan ngt problem med lukt osv men har även en liten 20kw dieselvärmare som även den fungerar bra och är smidigare att bära med sig.
Nej varför ngn skulle köra en dylik utan termostar övergår mitt förstånd, en NY 9kw värmare med termostat osv kostar ju bara en 1000 ing.
Lika illa att ha det 30 grader som 10 grader, man ska satsa på att ha en jämn värme hela tiden och gärna samma temp som man senare ska ha i huset.
Lika illa att ha det 30 grader som 10 grader, man ska satsa på att ha en jämn värme hela tiden och gärna samma temp som man senare ska ha i huset.
patrik659 skrev:Nu är det så att när den stängs av så är det närmare 30grader inomhus och senare på kvällen när jag sätter igång den igen så är det runt 18-20grader, när det varit som kallast ute. Jag kan ju inte direkt tänka mig att det varken kan orsaka frysskador eller dåliga spacklingsresultat. Det jag inte förstår är varför man ska låta en fläkt stå och spruta mer värme än vad som behövs när ingen ens är där?